تسهیلات بانکی به خریداران فرش ایرانی اعطا می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز ملی فرش ایران در نظر دارد به منظور تشویق مردم به خرید فرش ایرانی با کمک بانک کشاورزی و صندوق کار آفرین امید تسهیلات بدون بهره ای را به آنها اعطا کند.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجرات، فرشته دست پاک، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مرکز چه اقدامی برای افزایش توان خرید فرش ایرانی انجام داده است، اظهارکرد: به دنبال آن هستیم تا این تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری به خریداران فرش ایرانی داده شود و علاوه بر بانک کشاورزی و صندوق کار آفرین، بانک صنعت و معدن نیز برای حمایت از این طرح اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش فروش تولیدات فرش ایرانی از دو راه توسعه صادرات و رونق بازار داخلی صورت می گیرد، افزود: هدف از اجرای طرح گفته شده ارتقای قدرت خرید مصرف کنندگان داخلی است و از سوی دیگر برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور هدف نیز اقدام های سازنده ای انجام شده است.

بیشترین میزان صادرات فرش ایران به ژاپن است

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: طرحی با عنوان حمایت و رونق فروش فرش داخلی به ۱۸ استان ارائه کردیم و استانداران به عنوان رئیس کارگروه استانی موظف شدند تا با برنامه ریزی مناسب این طرح را در استان‌ها عملی کنند.

دست پاک درباره آمار صادرات فرش ایرانی به کشور های دیگر و دستاوردهای برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرش ایران گفت: تا قبل از تحریم ها، ۳۰ درصد از فرش ایران به آمریکا ، ۱۲ درصد به آلمان و ژاپن صادر می شد اما به دلیل اعمال تحریم ها در حال حاضر بیشترین میزان صادرات فرش ایران به ژاپن است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این بخشی از فروش فرش های ایرانی مانند قبل توسط بازرگانان داخلی به شرکای سنتی آنها در کشور های عربی و اروپایی و دیگر کشورهاست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با ابراز خرسندی از برگزاری آخرین نمایشگاه بین المللی فرش در سالجاری بیان کرد: علی رغم شرایط بد اقتصادی برپایی ۸۰۰ غرفه به لحاظ کمیت بسیار ارزشمند است و امیدواریم تا فرش ایرانی به عنوان کالای سرمایه ای بتواند مجددا جایگاه خود را به دست آورد.

تحریم‌ها در فروش فرش دستباف تاثیر نگذاشته است

دست پاک در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه تحریم ها در صادرات فرش ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: هر چند صادرات ۳۰ درصدی به آمریکا به دلیل تحریم ها لغو شده است اما خوشبختانه در حوزه فروش فرش دستباف تاثیر چندانی نداشته است، زیرا بسیاری از بازرگانان ایرانی همچنان کالاهای خود را به شرکای سنتی خود می فروشند.

ضرورت نوسازی صنایع در حوزه فرش

وی با اشاره به اینکه در بخش تولید مواد اولیه فرش نیز در داخل کمبود وجود ندارد، افزود: در حال حاضر بخشی از مواد اولیه از جمله ابریشم از چین و پشم از نیوزلند و استرالیا وارد می شود که در صورت نوسازی صنایع مربوط به این مواد اولیه در این حوزه نیز دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: آمار گمرک نشان می‌دهد ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر و ۲۰ درصد تولیدات، صرف بازار داخلی می شود.

دست پاک افزود: پس از حذف آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش ایران به دلیل تحریم ها، ۱۵ کشور دیگر را به عنوان جایگزین برای صادرات فرش ایرانی در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش، گفت: بنا بر این دستور، مدت زمان بازگشت ارز از هفت ماه به ۱۲ ماه افزایش یافته است.

کد خبر 398025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.