۶ فعال محیط زیست بازداشتی، به حبس محکوم شدند

احکام فعالان محیط‌زیستی بازداشتی بدون حضور وکلایشان در دادگاه انقلاب صادر شد. بر این اساس، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز به ۱۰ سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار به ۸ سال زندان و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی نیز به ۶ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش ایمنا، محمدحسین آقاسی، وکیل پرونده فعالان محیط‌زیستی، با تایید این خبر اظهار کرد: خبر درست است و حالا باید منتظر برگزاری دادگاه باشیم. قانونی داریم که اگر در پرونده، محکوم علیه تسلیم احکام شود، دادگاه می‌تواند یک‌چهارم حکم را کاهش دهد. یعنی در صورتی که مراد طاهباز یا نیلوفر مردانی از تجدیدنظر انصراف بدهند، قاضی می‌تواند ۲ سال و نیم از حکم را کم کند. البته باید دید که آیا قاضی دادگاه تمام این سال‌هایی را که در اختیارش است کاهش می‌دهد یا تنها به بخشی از آن بسنده می‌کند.

آقاسی با اشاره به اینکه ورود مقامات عالی باعث کاهش حکم‌ها از اعدام به حبس شده، افزود: گفت‌وگوهایی انجام شد و سپس مقامات عالی به آن ورود کردند و همین مساله هم باعث شد تا حکم‌ها این‌چنین کاهش پیدا کند و از شدت و حدت آنها کاسته شود.

آقاسی درباره نحوه اعلام حکم به موکلانش هم گفت: در پرونده‌های امنیتی نحوه ابلاغ حکم به این شکل نیست که در زندان ارائه شود، بلکه دادگاه تشکیل می‌شود و در آن حکم را برای افراد می‌خوانند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: به احتمال بسیار زیاد، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه حکمشان را روز شنبه هفته آینده، دوم آذرماه دریافت خواهند کرد.

آقاسی در پایان و در پاسخ به پرسش اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه امکان کاهش بیشتر حکم‌ها هم وجود دارد یا خیر، گفت: اصلاً نمی‌شود چنین پیش‌بینی انجام داد. باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می‌افتد و نحوه تعامل دادگاه با موکلان ما چگونه خواهد بود.

گفتنی است این ۶ نفر از فعالان محیط‌زیست، بهمن ماه سال ۹۶، دستگیر و متهم به جاسوسی علیه ایران برای کشورهای بیگانه و همچنین فساد فی‌الارض شدند. حکم ابتدایی برای محکومان این پرونده، اعدام بود.

منبع: اعتماد آنلاین

کد خبر 397641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.