بازار سرمایه از رویدادهای اخیر کشور تاثیر نگرفت!

جهش ناگهانی قیمت بنزین، ناآرامی‌های امنیتی و قطعی اینترنت نیز نتوانست تعادل بازار سرمایه را بر هم بزند و بازار سرمایه در پنجمین هفته متوالی در کانال ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحد باقی ماند.

دو روز ابتدای هفته در مجموع  چهار هزار و ۷۵۴ واحد کاهش شاخص کل را شاهد بودیم و همین موضوع سبب شد به‌رغم فضای مثبت بازار، در روزهای بعد این شاخص کاهش را تجربه کند و در پایان معاملات روز چهارشنبه با  دو هزار و ۹۸ واحد کاهش نسبت به هفته گذشته در رقم ۳۰۴ هزار و ۹۹۶ واحد به کار خود پایان دهد.

روز دوشنبه هفته جاری یازدهمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در جزیره کیش گشایش یافت. در حاشیه این نمایشگاه امیری، عضو هیئت مدیره سازمان بورس، اقدام به ارائه آماری در خصوص نقش بازار سرمایه در اقتصاد و همچنین بهبود شاخص‌های شفافیت در این بازار کرد. بنا بر اظهارات امیری در سال گذشته شرکت موفق به تأمین ۱۲۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بازار سرمایه شده‌اند که این رقم برای هشت ماه سال جاری ۸۱.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین بنابر گفته وی در چهار سال گذشته شاخص ارائه به موقع اطلاعات توسط شرکت‌های بورسی از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد افزایش و شاخص عدم ارائه اطلاعات از ۳۴ به دو درصد کاهش یافته است.

در حاشیه این نمایشگاه همچنین مدیرعامل اولین شرکت رتبه بندی ایرانی از اعلام درجه بندی عملکرد ۲۰ صندوق سرمایه گذاری خبر داد. با گذشت چندین سال از آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در انواع مختلف بر اساس قوانین بازار سرمایه که اکنون حجم زیادی از منابع بازار پول و سرمایه را در اختیار خود دارند جای خالی ارزیابی دقیق و مستقل از این صندوق ها که با توجه به معیارهای ریسک، بازده و انطباق با قوانین عملکرد این صندوق‌ها را سنجیده و نتایج مقایسه ای را در اختیار سرمایه گذاران و نهادهای نظارتی و همینطور عموم مردم قرار دهد، احساس می‌شد که اکنون با ورود نهاد تازه تأسیس رتبه‌بندی اعتباری به این عرصه، انتظار می‌رود در صورت استقبال استفاده‌کنندگان این اطلاعات، این امر گسترش یابد.

روز چهارشنبه شرکت داده پردازی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام نمود به عنوان برنده مناقصه یکی از بانک‌های کشور جهت فروش، نصب، راه اندازی، آموزش و گارانتی تجهیزات رده بزرگ شناخته شده است.

بر اساس اعلام این شرکت ارزش مناقصه ۳۵۹ میلیارد ریال است که در سال جاری ۳۳۰ میلیارد ریال آن محقق خواهد شد. شرکت داده پردازی ایران در گزارش تفسیری شش ماهه، سود سال جاری را ۵۶۰ ریال به ازای هر سهم برآورد کرده است که با فرض حاشیه سود ۲۰ درصدی برای قرارداد جدید می توان تعدیلی تا ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم برای آن به شرط تحقق سایر پیش بینی‌ها برآورد کرد. قیمت هر سهم این شرکت در روز سه شنبه که نماد آن متوقف شده، هفت هزار و ۸۷۱ ریال بوده است که نسبت به بالاترین قیمت سال جاری در روز هشتم مهرماه ۲۴ درصد کاهش داشته است و از ابتدای سال جاری بازدهی ۱۳۷ درصدی برای سهامداران خود به همراه داشته است.

اما سهامداران شرکت حفاری با خبر ناخوشایند لغو مناقصه برگزار شده توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مواجه شدند. ارزش این قرارداد که شرکت در ۲۴ مهر ماه برنده شدن در آن را به اطلاع بازار رسانده بود، بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال بوده است. اعلام برنده شدن در این مناقصه تأثیر محسوسی بر قیمت سهام شرکت حفاری در یک ماه گذشته نداشته است و باید دید آیا پس از بازگشایی نماد معاملاتی، بازار از کنار خبر لغو این مناقصه نیز همین گونه بی تفاوت می گذرد یا افت قیمت سهام قابل تأمل خواهد بود؟

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت در این هفته اقدام به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه شرکت تازه تأسیس پالایش نفت جی اروند نموده است. این شرکت با هدف اجرای طرح ذخیره سازی قیر فله با استفاده از خوراک پالایشگاه آبادان و با برآورد سرمایه گذاری ۳۵۴۳ میلیارد ریال (۲۸.۳میلیون دلار) تأسیس گردیده است که اعلام اجرای این طرح با اعتراض شدید شرکت نفت پاسارگاد به عنوان استفاده کننده انحصاری از خوراک پالایشگاه آبادان جهت تولید قیر مواجه شد. بر اساس اعلام نظر حسابرس هنوز اجرای طرح شرکت زیر مجموعه سرمایه گذاری صنعت نفت آغاز نشده است و باید دید این شرکت که سابقه خوبی در اجرای طرح‌ها و تأمین سرمایه مورد نیاز آن ندارد این بار چه خواهد کرد؟

آغاز نشدن عملیات اجرایی این طرح در حالی است که در نامه وزارت نفت در خصوص اعطای سهمیه خوراک به این شرکت که در ۱۴ مهرماه ۹۷ صادر شده است آمده که "اعتبار این موافقت یک سال است و شرکت باید در طول یک سال به خرید دانش فنی، تأمین مالی، EPC و اخذ مجوزهای لازم اقدام می‌کرد." سهام سرمایه‌گذاری صنعت نفت از زمان اعلام خبر دریافت موافقت اصولی مورد ذکر در تاریخ ۱۵ آبان سال گذشته از قیمت سه هزار و ۶۹۷ ریال به قیمت شش هزار و ۶۸۴ ریال در آخرین روز معاملاتی این هفته رسیده است.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 397550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.