عفونت میکروب معده و درمان آن

پس از ورود هلیکوباکتر پیلوری به بدن، این میکروب به سمت دیواره داخلی معده حرکت می‌کند که سدی در برابر اسید مورد نیاز برای گوارش غذا است.

به گزارش ایمنا، هلیکوباکتر پیلوری که به نام اچ. پیلوری نیز شناخته می‌شود، نوعی باکتری است؛ این میکروب می‌تواند وارد بدن انسان شده و در دستگاه گوارش ساکن شود. پس از چند سال و در صورت تکثیر بیش از حد، هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند موجب بروز زخم‌هایی در دیواره داخلی معده یا قسمت بالایی روده کوچک شود که این زخم‌ها به نام اولسر نیز شناخته می‌شود. عفونت میکروبی معده در برخی افراد می‌تواند به سرطان معده منجر شود. افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند با مصرف بعضی داروها می‌توانند میکروب‌ها را از بین برده و به بهبود زخم‌ها کمک کنند.

درمان هلیکوباکتر پیلوری

اگر دارای زخم‌ معده ناشی از فعالیت هلیکوباکتر پیلوری باشید، برای از بین‌بردن میکروب‌ها، بهبود دیواره داخلی معده و پیشگیری از عود زخم‌ها نیازمند درمان خواهید بود. معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد تا درمان به بهتر شدن بیماری کمک کند. احتمالاً پزشک چند دارو را برای درمان شما تجویز خواهد کرد که  شامل موارد زیر است:

آنتی بیوتیک‌ها: این داروها به کشتن باکتری‌ها در بدن کمک می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آموکسی‌سیلین، کلاریترومایسین (بیاکسین)، مترونیدازول (فلاژیل)، تینیدازول (تیندامکس) و تتراسایکلین اشاره کرد. به احتمال زیاد به مصرف حداقل دو نوع از این گروه نیاز خواهید داشت.

 داروهایی که مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد: از جمله این داروها می‌توان به دکسلانسوپرازول (دکسیلانت)، اسومپرازول (نکسیوم)، لانسوپرازول (پرواسید)، امپرازول (پریلوسک)، پنتوپرازول (پروتونیکس)، و رابپرازول (اسیفکس) اشاره کرد.

 داروهایی که هیستامین را مسدود می‌کند: هیستامین می‌تواند معده را به تولید اسید بیشتر تشویق کند؛ از جمله این داروها می‌توان به سایمتیدین (تاگامت)، فاموتیدین (فلوکسید، پپسید)، نیزاتیدین (اکسید) و رانیتیدین (زانتاک) اشاره کرد.

دوره درمان

روند درمان ممکن است شامل مصرف ۱۴ یا تعداد بیشتری قرص در روز برای چند هفته باشد که به نظر بسیار زیاد می‌رسد. اما دنبال کردن دستورات پزشک و مصرف داروهای تجویزی اهمیت دارد. اگر آنتی بیوتیک‌ها به درستی مصرف نشود، باکتری‌ها می‌توانند در برابر آن‌ها مقاوم شده و درمان عفونت‌ها را دشوارتر کند. اگر داروها شما را اذیت می‌کنند با پزشک خود درباره گزینه‌های درمان دیگر و چگونگی تحمل عوارض جانبی صحبت کنید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 397400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.