۳ ترفند برای افزایش سرعت کامپیوتر

تنها با رعایت چند نکته، سرعت کامپیوتر شخصی افزایش یافته و کمتر در معرض آسیب مشکلات سیستمی و عملکردی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، اگر به ‌دنبال سرعت بیشتر در ویندوز ۱۰ هستید، تنها با صرف چند دقیقه می‌توانید سرعت کامپیوتر خود را افزایش داده و درنتیجه آسیب‌پذیری آن نسبت به مشکلات سیستمی و عملکردی را کاهش دهید.

تغییر تنظیمات power

استفاده از طرح Power Saver (صرفه‌جویی در برق) می‌تواند سرعت کامپیوتر شخصی را کاهش دهد. این طرح برای صرفه‌جویی در انرژی، عملکرد سیستم را کند می‌کند. (حتی کامپیوترهای رومیزی هم طرح Power saver دارند). با تغییر طرح power از Power saver به High Performance یا Balanced می‌توانید عملکرد سیستم خود را بهبود دهید.

برای انجام این کار کافی است برنامه‌ Control Panel را اجرا کرده و سپس گزینه‌ Hardware and Sound > Power Options را انتخاب کنید. در این بخش معمولاً دو گزینه وجود دارد: "Balanced recommended" و "Power saver". (بسته به ساخت و مدل سیستم، می‌توانید طرح‌ برندهای تولیدکننده را هم ببینید). برای دیدن تنظیمات "High performance" روی فلش "Show additional plans" کلیک کنید.

برای تغییر تنظیمات power ، روی گزینه موردنظر کلیک کرده و سپس از Control Panel خارج شوید. گزینه‌ "High performance" حداکثر عملکرد را ارائه می‌دهد، اما از طرفی بیشترین میزان برق را مصرف می‌کند؛‌ "Balanced" گزینه‌ای متعادلی بین صرفه‌جویی در برق و عملکرد بهتر است؛ با گزینه‌ "Power Saver"، سیستم هر کاری می‌کند تا عمر باتری تا حد ممکن حفظ شود. کاربران کامپیوترهای رومیزی نیازی به انتخاب "Power saver" ندارد، حتی کاربران لپ‌تاپ هم در شرایط بدون شارژر می‌توانند از گزینه‌ "Balanced"و درصورتی‌که به شارژر وصل هستند از گزینه‌ "High Performance" استفاده کنند.

غیرفعال‌سازی برنامه‌ها هنگام راه‌اندازی سیستم

یکی از دلایل کندی سیستم، راه‌اندازی تعداد زیادی از برنامه‌ها در پس‌زمینه است؛ برنامه‌هایی که شاید به‌ ندرت از آن‌ها استفاده کنید. با متوقف کردن این برنامه‌ها، عملکرد کامپیوتر، روان‌تر می‌شود. کار را با اجرای Task Manager آغاز کنید. کلید Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید، در گوشه‌ راست پائین صفحه‌ نمایش، راست کلیک کنید و Task Manager را انتخاب کنید یا می‌توانید در بخش جستجوی ویندوز ۱۰ کلمه‌ task manager را تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید.

درصورتی ‌که Task Manager به ‌صورت برنامه‌ای فشرده بدون هیچ تبی اجرا شد در قسمت پائین صفحه‌ نمایش روی "More details" کلیک کنید. در این مرحله Task Manager با تمام تب‌های مربوطه ظاهر می‌شود. در این پنجره کارهای زیادی را می‌توان انجام داد، اما فعلاً روی غیرفعال‌سازی برنامه‌های مزاحم تمرکز کنید که هنگام راه‌اندازی ویندوز ظاهر می‌شوند.

روی تب Startup کلیک کنید. فهرستی از برنامه‌ها و سرویس‌ها را می‌بینید که هنگام راه‌اندازی ویندوز ظاهر می‌شوند. صرف‌نظر از اینکه هر برنامه در استارتاپ ظاهر شود، این فهرست شامل نام هر برنامه و توزیع‌کننده‌ آن است و بخش Startup impact نقش و تأثیر برنامه بر کندی ویندوز ۱۰ هنگام راه‌اندازی را نمایش می‌دهد.

برای توقف برنامه یا سرویس هنگام راه‌اندازی ویندوز، روی آن کلیک کرده و گزینه‌ Disable را انتخاب کنید. با این کار برنامه به ‌صورت کامل متوقف نمی‌شود، بلکه صرفاً از اجرای آن هنگام بالا آمدن ویندوز جلوگیری می‌کنید. همیشه می‌توان برنامه را پس از راه‌اندازی ویندوز اجرا کرد. اگر بعداً تصمیم‌ بگیرید که برنامه هنگام راه‌اندازی ویندوز اجرا شود، می‌توانید دوباره به بخش Task Manager رفته، روی برنامه راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Enable را انتخاب کنید.

 Task Manager به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را درباره‌ برنامه‌های غیرآشنا به دست آورید. روی یکی از آیتم‌ها راست‌کلیک کنید و برای اطلاعات بیشتر ازجمله محل ذخیره‌سازی برنامه روی هارد دیسک، یا امضای دیجیتالی و اطلاعات دیگری مثل شماره‌ نسخه، اندازه فایل و تاریخ آخرین تغییر برنامه، گزینه‌ Properties را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی آیتم موردنظر، گزینه‌ی Open file location  را انتخاب کنید. به این صورت File Explorer باز می‌شود و محل قرار گرفتن فایل را نمایش می‌دهد که می‌تواند سرنخ دیگری در مورد برنامه باشد. درنهایت، می‌توانید پس از راست کلیک، گزینه‌ Search online  را انتخاب کنید. سپس Bing لینک‌های مرتبط با اطلاعات برنامه یا سرویس را نمایش می‌دهد.

اگر واقعاً نسبت به برنامه‌های فهرست‌شده نگران هستید، می‌توانید با نرم‌افزاری به ‌نام Should I Block it نام فایل را جستجو کنید. در این سایت اطلاعات بسیار یکپارچه‌ای را درباره‌ برنامه‌ها یا خدمات دریافت می‌کنید. سپس برنامه‌های موردنظر را که می‌خواهید هنگام راه‌اندازی ویندوز غیرفعال شوند، انتخاب کنید. پس از ری‌استارت سیستم، این برنامه‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند.

غیرفعال‌سازی نکات و ترفندهای ویندوز

معمولاً هنگام کار با ویندوز ۱۰، نکاتی درباره‌ روش انجام کارها در سیستم‌عامل نمایش داده می‌شود. تجربه ثابت کرده است نکات یا tip ها به ‌ندرت مفید واقع می‌شود. همچنین ممکن است ازنظر حریم خصوصی دوست نداشته باشید ویندوز، مرتب روی کارهای شما نظارت کند.

علاوه بر این، نظارت ویندوز بر کارها و توصیه‌های آن می‌تواند سرعت سیستم را کاهش دهد؛ بنابراین برای افزایش سرعت باید نمایش نکات را متوقف کنید. برای این کار روی دکمه‌ Start کلیک کنید، آیکن   Settings  را انتخاب کرده و سپس به System > Notification & actions  بروید.پس از آن به بخش Notifications رفته و تیک گزینه‌ Get tips tricks    and suggestions as you use Windows  را انتخاب کنید.

منبع: زومیت

کد خبر 397359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.