تخریب دولت به چه قیمتی؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

مصباحی مقدم: نمایندگان از طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودند

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در نشست خبری امروز خود با اشاره به این که قیمت بنزین چند سالی ثابت مانده بود اما تورم شتابان پیش می‌رفت اظهار کرد: باید متناسب با افزایش تورم، قیمت بنزین هم اصلاح می‌شد. زیرا پایین بودن قیمت بنزین موجب مصرف زیاد بنزین ، ایجاد آلودگی و ترافیک می‌شد.  وی ادامه داد: سالانه ۹ درصد مصرف بنزین افزایش می‌یابد که این آمار نگران کننده است مجموعا این عوامل موجب شد که دولت قیمت بنزین را اصلاح کند اما از تجربه سال ۸۹ استفاده نشد. در آن مقطع بنزین سهمیه‌ای چهار برابر و گازوئیل سهمیه‌ای ده برابر ، مازوت بیش از ۹۰ برابر و قیمت آب هم ۱۰ برابر شد. ولی تنش در کشور ایجاد نشد زیرا مجلس هشتم متوجه شد که رئیس جمهور وقت قصد افزایش حامل‌های انرژی را دارد بنابراین کمیسیون ویژه‌ای در مجلس تشکیل شد و پس از کار کارشناسی دقیق، این طرح در مجلس به تصویب رسید و همه مردم هم با خبر شدند.

مصباحی مقدم با بیان این که در حال حاضر افکار عمومی نگران است و چون جامعه توجیه نشده است، از شرایط پیش آمده نگرانی دارد خاطر نشان کرد: در سال ۸۹ یارانه مردم یک ماه قبل از اجرای افزایش قیمت‌ها به حساب‌ها آنها واریز شد. در حالی که تا دو روز قبل از اجرای این طرح، وزیر نفت و سخنگوی دولت می‌گفتند خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و این موجب اعتمادسوزی شد.

آمریکا مصر را تهدید کرد

کلارک کوپر، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی و نظامی آمریکا در سخنانی در نمایشگاه هوایی در دبی تصریح کرد: اقدام مصر در خرید جنگنده‌های روسی، قاهره را در معرض خطر تحریم‌های آمریکایی قرار می‌دهد و خریدهای این کشور از سلاح‌های آمریکایی در آینده را تهدید می‌کند.  

کوپر گفت: مصر از خطرات خرید جنگنده‌های روسی آگاه است. پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به مصر نسبت به خرید جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ هشدار داده بودند.  این دو وزیر در پیامی هشدارآمیز به قاهره اعلام کردند که قراردادهای جدید و بزرگ سلاح با روسیه دست‌کم بر توافق‌های همکاری میان آمریکا و مصر در زمینه دفاعی در آینده و بر کمک‌ها به مصر جهت تضمین امنیت این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

تخریب دولت به قیمت تهدید نظام؟!

حسینعلی حاجی دلیگانی، دیگر نماینده‌ی عضو جبهه‌ی پایداری نیز مثل اغلب مخالفان دولت مسئولیت این طرح را صرفاً متوجه دولت دانسته و می‌نویسد «اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، بدون اطلاع نمایندگان مجلس، بصورت ناپخته و اوج بی‌تدبیری دولت بود».    

مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران نیز شخصیت اصولگرای دیگری بود که با طرح یک ادعا، این طرح را «برای تأمین منابع پرداخت یارانه‌ی بیشتر و کار تبلیغاتی برای انتخابات» دانست. هرچند وی در ادامه نقدی قابل تأمل نیز به نحوه‌ی مصرف منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین مطرح کرده و می‌نویسد: «منطقی بود که از این منبع مشکل حمل و نقل عمومی حل شود تا از آلودگی هوا هم کاسته شود که نشد».     

حجت‌الله عبدالملکی، استادیار دانشگاه امام صادق که خود را «کارشناس اقتصاد مقاومتی» معرفی کرده است نیز یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ؛ او با بیان اینکه «همه باید به قانون احترام بگذارند» و «تصمیم دولت ملاک عمل خواهد بود» مدعی می‌شود «این تصمیم دولت بر اساس اختیاری بوده که مجلس به او داده و به شورای سران ربطی ندارد»!    

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در اظهارنظری عجیب مدعی می‌شود «هدف روحانی از گرانی بنزین دعوت مردم به شورش است! همانطور که در سال ۹۷ دنبال تابستان داغ بود!» و به همین سادگی با یک توییت دوجمله‌ای اتهامات بزرگی را متوجه رئیس جمهوری می‌کند.    اما در تریبون‌های رسمی نیز اظهارنظرهای تند و انتقاد از دولت در این زمینه، مطرح می‌شود. برای نمونه آیت‌الله حسینی همدانی امام جمعه کرج در تریبون نماز جمعه درباره‌ی افزایش قیمت و سهیمه‌بندی بنزین می‌گوید: «می‌خواهید مردم را عصبانی کنید؟ مردم را ناراحت کنید؟ آخر الان وقت گران‌کردن بود؟ باید با یک شیب ملایم، که خودتان قائلید، با آن شیب این کار را انجام بدهید؛ آن هم در وقت مناسبش. با یک مقدمه‌سازی، با یک تبیینی. چرا یک‌مرتبه؟ اهداف سیاسی دارید؟»  

از سوی دیگر سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه و فرمانده فعلی قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) در اظهارنظری ضمن متهم‌کردن دولت به «بی‌تدبیری» می‌گوید: «وقتی دولت‌مردان، مردم را بحساب نمی‌آورند و بعد از رها کردن کنترل قیمت‌ها، مردم را با افزایش قیمت بنزین غافلگیر می‌کنند، در واقع این دولت است که با روش غلط و بی‌تدبیری خود، مردم را به اعتراض وا می‌دارد و به آشوبگران فرصت سوء‌استفاده می‌دهد.   

بعضی از این اظهارنظرها پیش از حمایت قاطع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا مطرح شده‌اند اما گویندگان پس از مواجهه با موضع رهبر انقلاب، زبان در کام کشیده‌اند و دیگر انتقادی به آن ندارند! گرچه این حُسن را دارد که احتمالاً می‌توان آنها را «مطیع رهبری» قلمداد کرد اما این پرسش پیش می‌آید که اگر چنینند، چرا همواره جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند و با وجود حمایت‌های آشکار رهبری از دولت منتخب و مستقر، «آتشِ بی‌اختیار» به روی هر اقدام اجرایی و قانونی دولت می‌گشایند؟  

حتی اگر برای این پرسش پاسخی باشد، باز باید پرسید که چرا عده‌ای در این روزهای ملتهب تلاش کردند در آتش ناآرامی‌ها بدمند و با طرح ادعاها و شایعاتی که موجب خشمگین‌تر شدن معترضان می‌شد، آتش را به اردوگاه دولت بیندازند؟ آیا مدعیان حرکت در خط رهبری «بصیرت» لازم برای درک این مهم را ندارند که ایجاد شکاف بین ملت و دولت و بی‌اعتمادی مردم به دولت، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی به نظام نخواهد داشت؟رررربه عبارت ساده‌تر باید از این «دلواپسان» پرسید تخریب دولت به چه قیمتی؟ به قیمت تهدید نظام؟!

ترامپ: جو بایدن کمی از "سگ هار" بهتر است!

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی در واکنش به توصیف کره شمالی از جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز در حزب دموکرات با لفظ "سگ هار" نوشت، "او کمی از آن بهتر است". ترامپ در متن توئیتش خطاب به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی عنوان کرد:" آقای رئیس، جو بایدن شاید خوابالو و بسیار کُند باشد اما او یک سگ هار نیست." ترامپ گفت: "او عملا کمی از آن بهتر است اما من تنها کسی هستم که می‌تواند شما را به جایی که باید در آن باشید برساند. شما باید سریعا وارد عمل شوید و توافق را به سرانجام برسانید. به زودی شما را میبینم!" 

خبرگزاری رسمی کره شمالی در مطلبی جو بایدن را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، معاون رئیس جهمور بود مورد حمله قرار داده و او را "سگ هاری که باید تا سر حد مرگ کتک بخورد" توصیف کرد.  در مطلب منتشر شده در این خبرگزاری آمده است: سگهای هاری مثل بایدن اگر اجازه این طرف و آن طرف رفتن را پیدا کنند، می‌توانند به بسیاری از مردم صدمه بزنند. باید قبل از آن که خیلی دیر شود، این سگهای هار را آنقدر با چوب بزنیم تا بمیرند.  بایدن در پاسخ به این حمله کره شمالی به خودش گفت، این توهین ها را "نشان افتخار" برای خود می‌داند.  کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به دولت آمریکا برای انعقاد یک توافق بین دو کشور مهلت داده است.

کره شمالی: رایگان به نشست با ترامپ نمی‌رویم

کیم کای-گوان، مشاور وزیر خارجه کره شمالی و مذاکره کننده پیشین این کشور در بیانیه‌ای که توسط آژانس خبری این کشور منتشر شد گفت که توییت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واقع پیشنهاد یک نشست دیگر با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است. ترامپ روز یکشنبه از رهبر کره شمالی خواسته بود برای معامله با او در برچیدن تسلیحات هسته‌ای عجله کند و در پایان نوشته بود بزودی می‌بینمت!  

به گفته این مشاور، ترامپ و اون سه بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است و تغییری محسوس در روابط دو کشور ایجاد نشده است. او آمریکا را به خرید زمان متهم کرد و گفت: ما دیگر علاقه‌ای به این نشست‌های بی‌حاصل نداریم. ما دیگر بدون گرفتن امتیاز حاضر به دادن هیچ‌چیزی به رئیس جمهور آمریکا نیستیم باید بهایی عادلانه برای آنچه ترامپ به عنوان دستاورد به آن مباهات می‌کند به ما داده شود.  او افزود: آمریکا اگر واقعا خواهان گفتگو با پیونگ‌یانگ است، باید سیاست خصمانه‌اش در قبال کره شمالی را کنار بگذارد.

کردها: دنبال تجزیه سوریه نیستیم

 کانتون کردها در شمال سوریه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: ما مسیر هرگونه تلاش‌ برای تقسیم و تجزیه سوریه را بستیم و تلاش‌ها برای آن را ناکام گذاشته‌ایم و طی هشت سال با اشغالگران و مزدوران گروه تروریستی داعش و جبهه النصره برای حفاظت و حمایت از خاک، وحدت و یکپارچگی سوریه جنگیدیم و این پیروزی، افتخاری برای همه مردم سوریه است.  در این بیانیه همچنین آمده است:‌ ما قصد و نیتی برای تقسیم و تجزیه سوریه نداریم. سخنان و اتهاماتی که علیه کُردها درخصوص تقسیم سوریه مطرح می‌شود، نادرست و به دور از واقعیت است.  

در بیانیه کردهای سوریه همچنین آمده است: همانطور که ما هیچ قصد و نیتی برای تقسیم سوریه نداریم همگان باید از فکر این که سوریه به هشت سال قبل بازگردد،‌ دوری کنند و راه حل بهتر این است که طرف دیگر را بپذیریم و گفتمان برای دستیابی به راه حل را به خاطر سوریه دموکراتیک که در آن تمامی ملت ها از حقوق  و هویتشان برخوردار باشند، گسترش بدهیم.  شورای سوریه دموکراتیک (مسد) پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای مذاکره مستقیم با دولت سوریه بدون هیچ پیش شرطی آماده است.

اردوغان: دغدغه ما مردم سوریه است نه نفت!

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سخنرانی در کنفرانسی در استانبول طی امروز، به سوری‌هایی که به دنبال پناهندگی در ترکیه هستند اطمینان داد کشورش آنها را مجبور به بازگشت به سوریه، آنطور که حزب مخالف دولتش یعنی حزب مردم جمهوریخواه بر آن تاکید می کند، نخواهد کرد. وی ادامه داد: ترکیه هرگز مردم آزاردیده‌ای که از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه فرار کردند را مجبور به بازگشت نخواهد کرد و ترکیه به مردم اهمیت می‌دهد نه به نفت.  

او گفت: برخی کشورها در حال انجام پروسه به اشتراک‌گذاری ذخائر نفتی در سوریه بوده و به ترکیه پیشنهاد دادند که در آن شریک باشد، اما آنکارا از انجام این کار سرباز زد چون به منابع سوریه علاقه‌ای ندارد.   او نامی از کشورهایی که این پیشنهاد شراکت در نفت سوریه را به ترکیه داده‌اند نبرد.  به گفته رییس جمهور ترکیه، کشورش میزبان چهار میلیون آواره سوری است در حالی که سه میلیارد یورو از اتحادیه اروپا کمک گرفته است.  اردوغان با اشاره به عزم ترکیه برای دفع همه تهدیدات علیه امنیت این کشور گفت: آنکارا شدیدا در جهت تضمین صلح بین‌المللی و منطقه‌ای کار می‌کند.  

وی ادامه داد: کشورهایی که نمی‌توانند روابط قدرتمندی با شهروندانشان برقرار کنند در قبال مداخله‌های خارجی و در داخل آسیب‌پذیرتر هستند.  او گفت: به زمین زدن کشوری که مردمش آن را در آغوش می‌گیرند امکان‌پذیر نیست و کشورهایی که درخواست مردمشان را نمی‌شنوند با خرابی‌های چشمگیر روبه‌رو شده‌اند.  رییس جمهور ترکیه ادامه داد: در منطقه ما بسیاری از کشورها و دولت‌ها این اشتباه فاحش را مرتکب می‌شوند اما ترکیه یک استثنا است زیرا در این کشور بین دولت و مردم پیوند قدرتمندی برقرار است و این سبب شده ترکیه بتواند در برابر تهدیدهای چندین ساله اقتصادی، تروریستی و دیگر تهدیدها بایستد.

کد خبر 397313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصلاحات=سانسورچی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    کی گفته دلواپسی بده که به عنوان انگ ازش استفاده می کنید؟!هرزگی و بی خیالی شما و طیف مورد علاقه تان از هر چیز شرم اوتر است.