درمان‌های خانگی ذات الریه چیست؟

ذات‌الریه یک اختلال التهابی ریوی است که در اثر عفونت مجاری هوایی ایجاد می‌شود؛ این عفونت‌ ممکن است بسیار جدی و در بعضی موارد حتی تهدید کننده باشد.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امکان ابتلا به بیماری ذات‌الریه برای همه وجود دارد، اما افراد سیگاری و الکلی بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند. از علائم شایع این بیماری می‌توان به بزرگ‌شدن غده‌های چرکی، احساس درد در قفسه سینه، تند شدن فاصله نفس‌ها و خلط چرکین اشاره کرد. این بیماری ممکن است طی یک هفته تا یک ماه بهبود یابد؛ پزشک با توجه به نوع ذات‌الریه، ممکن است داروهایی برای مبارزه با باکتری‌ها یا ویروس‌ها تجویز کند. در اینچا شما را با روش‌های خانگی برای تسکین سرفه، درد و تب ناشی از  ذات‌الریه آشنا می‌کنیم:

مخلوط عسل و لیمو

سرفه، روش طبیعی بدن برای پاک‌کردن مخاط از درون ریه‌ها است و لازم است که این اتفاق بیفتد، اما مصرف هرگونه داروی سرفه باید با تجویز پزشک انجام شود. اگر سرفه‌های خشک و کوتاه مانع استراحت افراد شود، مصرف داروهای ضد سرفه و یا مخلوط گرم عسل و لیمو به کاهش سرفه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر مصرف دارو برای پایین‌آمدن تب، مرطوب‌کردن یک پارچه با آب ولرم و قرار دادن آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پیشانی یا گردن، در خنک کردن بدن و پایین آوردن دمای آن موثر است.

هیدراته‌کردن بدن

حتی در مواقع سلامتی نیز بدن برای هیدراته‌ماندن، نیاز به مایعات فروان دارد، اما در هنگام ابتلا به ذات‌الریه، این مایعات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا باعث نرم‌شدن مخاط ریه‌ها می‌شود. بهترین گزینه‌ برای تامین آب مورد نیاز بدن و خارج شدن آسان مخاط ریه، مصرف آب، چای گرم و سوپ گوشت یا مرغ است. در چنین مواقعی مصرف کافئین به دلیل کم‌ کردن آب بدن، توصیه نمی‌شود.

مصرف داروهای مسکن

در صورتی‌که درد یا تب باعث تحلیل نیروی بدن شود، مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن توصیه می‌شود. افراد باید آنتی‌بیوتیک تجویز شده از سوی پزشک را حتی پس از احساس بهبودی تا پایان دوره مصرف کنند، زیرا در صورت قطع مصرف این داروها، امکان  عود دوباره ذات الریه وجود دارد.

کد خبر 397214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.