بنزین لیتری هزار تومان رانت گسترده‌ به اغنیا است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: اگر ضریب جینی مصرف بنزین دهک اول جامعه را با دهک دهم مقایسه کنیم، نیک در می یابیم که بنزین با قیمت هر لیتر یک هزار تومان رانت گسترده‌ای به اغنیا است.

نعمت الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دولت سالیانه ۷۰ میلیارد دلار از محل حامل‌های انرژی (نه فقط بنزین)، یارانه پنهان انرژی پرداخت می‌کند که به معنی هزار هزار میلیارد تومان در سال است.

وی با بیان اینکه نکته‌ای که مردم در مورد بنزین به آن توجه ندارند؛ همین یارانه‌ای است که اغنیا از آن بهره مند می‌شوند، خاطر نشان کرد: سرانه خودرو سه دهک پایین جامعه نزدیک ۰.۶ و سرانه خودرو سه دهک بالای جامعه بیش از ۱.۷ است.

۵۰ تا ۵۵ درصد بنزین کشور در استان تهران مصرف می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اضافه کرد: باید بپذیریم که سه دهک بالای جامعه بیش از سه برابر سه دهک پایین جامعه از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

اکبری با اعلام اینکه حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد بنزین کشور در استان تهران مصرف می‌شود، گفت: در کشور روزانه نزدیک به ۹۶ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که نیمی از آن متعلق به استان تهران است.

وی یادآور شد: در واقع با اصلاح قیمت انرژی از کسانی که بابت هر فرد دو خودرو دارند و قطعاً مصرف بنزین آنها نیز در طول روز بسیار بالاست، هزینه‌ای دریافت و به اقشار کم درآمد داده می‌شود و یارانه پنهان به جای حساب اغنیا به دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌شود.

اصلاح قیمت بنزین عملاً اثر تورمی قابل توجهی ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه منفعت بنزین ارزان فقط ویژه اغنیا است، اعلام کرد: هیچ تجربه عملی و تئوری برای اینکه اصلاح و افزایش قیمت بنزین در ایران اثر تورمی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، نداریم. سوال اینجاست که آیا افزایش قیمت دلار و طلا بیشتر بر افزایش قیمت کالا اثر داشته است یا قیمت بنزین؟

اکبری در پاسخ به این سوال که افزایش کرایه حمل و نقل، باعث افزایش قیمت نهایی کالا می‌شود یا خیر، گفت: حجم اصلی حمل و نقل کشور توسط خودروهای دیزلی و گازوئیلی است، حمل ونقل درون شهری نیز به قدری قابل توجه نیست که بر قیمت کالا تأثیر بگذارد. به قدری عوامل مختلف برای افزایش تورم در کشور وجود دارد که قیمت بنزین خیلی قابل توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در عمل چقدر اصلاح قیمت بنزین اثر تورمی دارد شاید حدود دو تا سه درصد باشد. اما وقتی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداختی با ۵۵ هزار تومان بسته حمایتی همراه می‌شود یعنی بیش از ۱۰۰ درصد مبلغ پرداختی به افراد جامعه افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تاکید کرد: اگر ضریب جینی مصرف بنزین دهک اول جامعه را با دهک دهم مقایسه کنیم، نیک در می‌یابیم که بنزین با قیمت هر لیتر یک هزار تومان رانت گسترده‌ای به اغنیا است.

اکبری افزود: درست است اگر راننده تاکسی بگوید با بنزین لیتری سه هزار تومان چطور گذران زندگی کنم، اما دولت قطعاً تمهیدات لازم را برای این افراد در نظر گرفته است.

۲۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی استان اصفهان

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان انجام این تصمیم مناسب بود و یا بهتر نبود که افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی انجام بگیرد، گفت: دولت هر سال لایحه افزایش قیمت بنزین را به مجلس برد اما چرا مجلس با بنزین لیتری ۱,۲۰۰ تومان موافقت نکرد؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: در دولت نهم و دهم بنزین از هر لیتر ۱۰۰ تومان به ۴۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰ و بعد ۱,۰۰۰ تومان رسید اما در شش سال گذشته دولت چقدر افزایش قیمت بنزین داشته است؟ در حالی‌که در قانون ذکر شده است دولت می‌تواند هرساله باتوجه به نرخ تورم، قیمت حامل‌های انرژی را تغییر بدهد.

اکبری اضافه کرد: می‌شد بهتر عمل شود، اطلاع رسانی بهتری شود و قدرت توضیح دهندگی بهتری داشته باشیم اما مردم باید به مدیران و مسئولان کشور اعتماد داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان همچنین در پاسخ به اینکه چرا جلوگیری از فرارهای مالیاتی و روش‌های دیگر در دستور کار قرار نگرفت، اظهار کرد: دولت همه تلاش خود را برای جلوگیری از فرار مالیاتی به کار گرفته است. اما سوال این است که چرا کسی به فرارهای مالیاتی معترض نمی‌شود در حالی‌که فرار مالیاتی ظلمی است به همه.

اکبری اعلام کرد: فقط در سال ۱۳۹۳، ۲۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برای استان اصفهان ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در اذهان عمومی جا افتاده است که دولت به دلیل وجود کسری بودجه اصلاح قیمت بنزین را انجام داده است اما این موضوع به منابع دولت مربوط نمی‌شود و نمی‌تواند در بودجه اش از آن استفاده کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان یادآور شد: دولت در واقع عاملی برای دریافت هزینه از پرمصرف‌ها (مصرف بنزین بالا) و پرداخت آن به دهک‌های پایین جامعه است.

بسته حمایتی دولت علاوه بر میزان یارانه پرداختی است

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون نحوه افزایش یارانه از حداقل ۵۵ هزار تومان، تشریح کرد: در حال حاضر رقم پرداختی بابت یارانه به مردم با احتساب هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، چهار هزار میلیارد تومان است. اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم دولت تصمیم گرفته است به ۱۸ میلیون خانوار یا ۶۰ میلیون نفر یک بسته حمایت اعطا کند.

وی گفت: از آنجایی که افزایش سطح مالیات، تأمین منابع مالی از طریق صادرات غیر نفتی و فروش نفت برای چنین اقدامی مقدور نیست به موجب قانون که اجازه می‌دهد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منبع لازم برای پرداخت به مردم به‌ویژه قشر آسیب پذیر تأمین شود، اقدام به ایجاد منبع درآمدی می‌کند.

یارانه پنهان بنزین سالانه ۳۰ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اعلام کرد: یارانه پنهان بنزین که دولت می‌پردازد، برای یک سال ۳۰ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان و ماهیانه دو هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان است.

اکبری افزود: دولت برای توزیع این مقدار یارانه پنهان بین ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تصمیم گرفته است که به خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، به خانوار دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، به خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، به خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و به خانوار بالای پنج نفر ۲۰۶ هزار تومان بپردازد.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که این بسته حمایتی علاوه بر یارانه‌ای است که تاکنون پرداخت می‌شد همچنین ممکن است خانواده‌ای مشمول دریافت یارانه نشود اما قطعاً از بسته حمایتی برخوردار خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: با این حساب خانواده‌ای یک نفره که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می‌گرفت با دریافت بسته حمایتی، ماهیانه در مجموع ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کند.

کد خبر 397199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهنام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    وقتی میگم این روش اشتباهه رو دقیقا بهش دقت نمیکنید کسی که ۲ تا یا ۳ تا خودرو داره در اصل ۲ یا ۳ تا سهمیه ۶۰ لیتری میگیره و همین باعث میشه عدالت پایمال بشه