تاریخچه رولکس/آشنایی با تولیدکننده دقیق‌ترین ساعت‌های جهان

شرکت رولکس تولید کننده ساعت‌های لوکس و مشهور جهان است که مانند دیگر نام‌های تجاری دنیا یک‌شبه به برندی ماندگار تبدیل نشده و پشت‌ پرده موفقیت‌های آن تلاشی طولانی نهفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز فعالیت این شرکت در شهر ژنو سوئیس قرار دارد؛ نام رولکس از سال ۱۹۰۸ برای این نوع ساعت‌ها انتخاب شد و هنوز علاقه‌مندان به دنیای ساعت آن را با همین نام می‌شناسند. بخش زیادی از تاریخ رولکس به داستان سرگذشت بنیانگذار آن برمی‌گردد، زیرا طراحی، بازاریابی و تحقق اهداف این شرکت، ریشه در زندگی مؤسس آن دارد. در ادامه شما را با تاریخچه شرکت رولکس و دستاوردهای آن بیشتر آشنا می‌کنیم: 

بنیانگذار رولکس

 هانس ویلسدورف (Hans Wilsdorf) در سن ۱۹ سالگی به عنوان مترجم زبان انگلیسی در یک کارخانه ساعت‌سازی مشغول به کار شد؛ این اتفاق زمینه آشنایی او را با صنعت ساعت‌سازی فراهم کرد، سپس او در سال ۱۹۰۳ به کمک آلفرد دیویس، شرکت Wilsdrof & Davis را راه‌اندازی کرد. این دو دوست ابتدا دو نوع ساعت را که یکی از آن‌ها ساعت مچی مردانه و دیگری ساعت کیفی زنانه بود تولید کردند، اما ویلسدورف تمایل داشت ساعت‌هایی تولید کند که دقت و ظرافت بالاتری داشته باشند، بنابراین سعی کرد تا ساعت‌های خود را با استفاده از دقیق‌ترین قطعات موجود در شرکت‌های سوئیسی بسازد.

نامگذاری برند رولکس

ویلسدورف به منظور نامگذاری ساعت‌های خود هر ترکیبی از حروف و کلمات را بررسی کرد و چندین واژه ساخت تا به نامی کوتاه دست یابد که به راحتی برای افراد قابل تلفظ بوده و بتوان آن را روی ساعت‌ها حک کرد. او سرانجام در سال ۱۹۰۸ برند "رولکس" را برای محصولات خود انتخاب کرد و ساعت‌های شرکت را با این نام تولید و عرضه کرد.

افزایش دقت ساعت رولکس

به دنبال تلاش‌های بی وقفه، ساعت رولکس به سرعت به دقت کرنومتریک دست پیدا کرد؛ رولکس اولین ساعتی بود که در سال ۱۹۱۰ گواهینامه دقت کرنومتریک را دریافت کرد. این نوع ساعت در سال ۱۹۱۴ نیز رتبه A را در زمینه دقت از رصدخانه kew در بریتانیا از آن خود کرد. پس از این اتفاقات، ساعت‌های رولکس برای مردم جهان یادآور دقت شد.

اولین ساعت رولکس ضد آب

رولکس در سال ۱۹۲۶ موفق شد اولین ساعت مچی ضد آب و ضد گرد و غبار خود را تولید کند. این شرکت به منظور تبلیغ محصول خود از ورزشکاران به خصوص شناگران استفاده می‌کرد تا ضد آب‌ بودن ساعت خود را ثابت کند. یک شناگر انگلیسی هنگام عبور از کانال آبی این ساعت را بر دست داشت؛ شنای او بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و ساعت ضد آب رولکس در تمام این مدت و حتی پس از آن نیز به درستی کار می‌کرد. همچنین اولین گروهی که در سال ۱۹۳۳ به قله اورست رفتند، ساعت Oyster رولکس را بر دست داشتند، آن‌ها از عملکرد این ساعت رضایت کامل داشتند.

موفقیت‌های رولکس

موفقیت‌های رولکس تمامی نداشت و روز به روز بر تنوع، کیفیت و کارایی این نوع ساعت‌ها افزوده می‌شد. رولکس در سال ۱۹۴۵ اولین ساعت مچی با قابلیت تغییر اتوماتیک تاریخ با نام Datejust را تولید کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۳ نیز نخستین ساعت مچی ضد آب تا عمق حدود ۱۰۰ متر آب را ساخت. رولکس اولین ساعت مچی با قابلیت نمایش دو زمان محلی متفاوت و اولین ساعت مچی با قابلیت نمایش تاریخ روز، ماه و سال را به ترتیب در سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ تولید کرد. همچنین رولکس اولین تولیدکننده ساعت‌هایی بود که مجوز نصب کرنومتر را برای ساعت‌های مچی دریافت کرد.

وضعیت کنونی رولکس

در حال حاضر برند رولکس گرانقیمت‌ترین ساعت مچی‌های دنیا را به خود اختصاص می‌دهد؛ برند این ساعت‌ها رکورد کیفیت بالا و ساخت منحصر به فرد را در تاریخ ثبت کرده است. شرکت رولکس روزانه دو هزار ساعت تولید می‌کند و یکی از پیشگامان صنعت ساعت‌سازی در جهان محسوب می‌شود.

داستان دیگر شرکت‌های تکنولوژی جهان را اینجا بخوانید

کد خبر 396960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.