جالب نیست که اصفهان یک سالن تئاتر حرفه ای ندارد!

مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان گفت: متاسفانه به زیرساخت‌های تئاتر در اصفهان توجهی که در شأن تئاتر اصفهان باشد، نشده است. جالب نیست که اصفهان یک سالن تئاتر حرفه ای نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین اختتامیه سی‌و یکمین جشنواره تئاتر اصفهان با حضور هنرمندان تئاتر و مسئولان فرهنگی و هنری در مجتمع فرهنگی و هنری استاد فرشچیان این شهر برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره معرفی شدند. محمدعلی انصاری، مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان در این مراسم با بیان این مطلب که  «بهترین اتفاق در داشتن هر هنری آن است که از آن هنر در جهت تبلیغ دین عزیزمان بهره ببریم" گفت:  امروز یکی از اصلی ترین نیازهای کشور، چه با نگاه تربیت جامعه و چه با نگاه بالا بردن روحیه مردم خوب ایران، توجه به حوزه فرهنگ است . در این بین هنر به عنوان یک نعمت بزرگ الهی نقش مهمی دارد که در این چهل سال بعد از انقلاب نیز توسعه و پیشرفت شایانی داشته است.

وی با اشاره به این مطلب که، در بین همه رشته های هنر که هر کدام در جای خود شریف و عزیز هستند هنر تئاتر از ویژگی های خاصی نسبت به بقیه برخوردار است ادامه داد:  هنرهای نمایشی و بویژه تئاتر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که فکرمی‌کنم در این جمع نیازی به توضیح و تفضیل ندارد، هنر تئاتر هنری است که ارتباط زنده و مستقیم با مخاطب دارد که اگر خوب برنامه ریزی و دیده شود، برای ارتقا فرهنگ یک جامعه میتواند به شکل تاثیرگذاری کمک‌رسان باشد. در بین همه رشته ها تئاتر از ویژگی‌های منحصر به فردی برخودار است، چه از وقتی که توسط نویسنده نوشته می‌شود که یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های حوزه تئاتر است و چه تا روزی که عوامل متعددی برای سرمایه اصلی این هنر یعنی مردم به آن را به نمایش در می‌آورند.  همه ابعاد این هنر پر است از هنرنمایی عشق و علاقه و دوست داشتن مردم!

مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان با بیان این مطلب که بعد از انقلاب اسلامی رشد و توسعه در هنر تئاتر روز به روز بهتر شده است گفت: اگر نگاهی به چهل ساله اول انقلاب داشته باشیم،  متوجه خواهیم شد تئاتر در کشور عزیز ما علی‌رغم اینکه شاید مشکلات زیادی داشته و دارد اما توفیقات خوبی هم در این حوزه نصیب شده است که در این محفل فرصت بیانش نیست. فعالان حوزه تئاتر چه در کیفیت کار این حوزه که در خدمت تربیت و ارزش‌های دینی و انسانی این جامعه است و  چه در همه بخش های دیگر، آنچه در توانشان بوده و هست را انجام داده اند که البته در بخش محتوا نیاز به توجه و تلاش بیشتری دارد. همه هنرمندان این عرصه باید نسبت به این موضوع احساس تکلیف کنند و کمک کنند تا خوبی ها و نقاط قوت تقویت و مشکلات و نقاط ضعف هرچه سریعتر ترفیع شود.

وی ادامه داد: در بخش محتوا دو مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، ابتدا خواست و ضائقه مردم و دیگری کسانی هستند که  که اولین خالق اثر هستند یعنی نویسندگانی که نمایشنامه را نگارش می کنند. اگر نمایشی به خوبی نوشته شود و مردم ضائفه شان برآورده شود قطعا هنرمندان نیز این توان را دارند که آن را به شکل خوب و زیبایی برای مردم نمایش دهند.

انصاری با بیان اشاره به تحولات و تغیییرات در بخش های هنری، بعد از انقلاب اسلامی در کشور گفت:  تحولات خوبی در حوزه تئاتر کشور بعد از انقلاب رخ داده است. البته هنوز جای کار هست اما از نظر شکل که خیلی جاها نشان‌دهنده محتوا است تغییراتی زیادی داشته ایم. من آماری را مطالعه می کردم که بر اساس آن اگر مبنا را سال‌های بین ۵۷ تا ۹۷ قرار دهیم، در این مدت تعداد سالن های نمایش در کشور ۱۳ برابر و تعداد نشریات تخصصی تئاتر حدود ۲۰ برابر شده است. لازم است عرض کنم که یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در همه حوزه ها آموزش است که نشریات در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: تولید تئاتر در این چهل سال، ۴۰ برابر شده است. تعداد تولیدات از حدود ۵۰ عنوان به نزدیک ۶ هزار عنوان رسیده است. شاید این آمار کمتر مورد توجه قرار گیرد، اما با یک نگاه بر این اعداد و ارقام متوجه میزان رشد و توسعه در این حوزه خواهید شد، البته اشکالاتی هست و مدعی نیستیم همه چیز به خوبی پیش رفته اما همین آمار نشاندهنده میزان اهمیت به فعالیت ها و نیاز های موجود در حوزه تئاتر را نشان می دهد.

مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان با بیان این مطلب کهدر کشور و در این مدت زمانی، ۳۷ دوره جشنواره تئاتر فجر ، ۱۸ دوره جشنواره تیاتر آیینی،  ۱۷دوره جشنواره‌های مختلف تئاتر بین المللی، ۱۶ دوره تئاتر مقاومت و دفاع مقدس، ۲۰ دوره تئاتر بین المللی دانشگاهی برگزار شده است، گفت:  اگر تئاتر های استانی و .. را هم به این آمار اضافه کنیم ، عدد به دست آمده، نشان از آن است که نظام جمهوری اسلامی ایران نه تنها به تئاتر بی توجهی نکرده که نسبت به نیازها و دغدغه های موجود و اهمیت و نقش آن در رشد فرهنگی کشور آگاه بوده است.

وی افزود: البته هم نیاز ها موجود در این حوزه بیشتر از میزان امکانات است و هم شأن تیاتر نیز بیشتر و بالاتر از وضعیت موجود است اما آنچه مهم است این است که تاثیر تئاتر وقتی معنی پیدا می‌کند که موجب شادابی و رشد افکار جامعه باشد. در صورتی که تیاتر به این هدف رسید می توان از همه این آمارها به عنوان یک افتخار و نقطه قوت یاد کرد.  نتیجه یک جشنواره باید رشد آن موضوع یعنی تاثیر تئاتر در رشد فرهنگی و فکری یک جامعه باشد.

محمدعلی انصاری، مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان در پایان گفت: خوشبختانه اصفهان در بین دیگر استان‌ها در حوزه تئاتر سرآمد است، هم گذشته خوب و امروز پویا و با نشاطی دارد. نکته اینکه متاسفانه به زیرساخت های تئاتر در اصفهان در دوره های معاصر و کنونی توجهی که در شأن تئاتر اصفهان باشد، نشده است. جالب نیست که اصفهان یک سالن تئاتر حرفه ای نداشته باشد. خوشبختانه هنرمند خوب و فعال در اصفهان زیاد است و آمار تئاتر ها با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد نشان از انرژی لازم و لایق در این حوزه است.

به گزارش ایمنا طی این مراسم برگزیدگان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اصفهان اعلام و ئاترهای "کلاغ‌ها" و "سبوط" به عنوان نمایندگان تئاتر اصفهان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

کد خبر 396867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.