"اجرای هدفمند" یک اصل موفقیت برند "پپسی"

"ایندرا نویی" مدیراجرایی پپسی، با تغییر در سیاست‌های شرکت و تلاش برای ارائه برنامه ای سودمند که بتواند نیازهای عموم افراد جامعه را برطرف کند، توانست از رقیب دیرینه خود، "کوکاکولا" پیشی گرفته و در مدار موفقیت بر آن چنگ زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه خلاصه کتاب "حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان"، این بار به بخشی از مسیر موفقیت شرکت پپسی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین برندهای موفق جهان می پردازیم. "ایندرا نویی" مدیر عامل شرکت پپسی، بانویی باهوش، پرهیجان، مصمم، خوش‌بین و خوش اخلاق و در نهایت فردی موفق است. او که زاده شهر "چِنای" ( امروزه به آن مدرس می‌گویند) واقع در ساحل جنوب شرقی هند است، پس از ازدواج با "رجای نویی" در مسیر پرفراز و نشیبی از موفقیت گام گذاشت که به گفته خود، آن را مدیون خانواده، ایمان و دوستانش است.

او دارای فوق لیسانس تجارت از دانشگاه کلکته هند و دانشگاه "ییل" در ایالات متحده است و تجربه خوبی برای کار در تیم مدیریتی ارشد دارد. در نتیجه تجربیات و دانش مدیریتی، در سال ۱۹۹۴ از میان درخواست همزمان دو شرکت جنرال الکتریک و پپسی، به شرکت پپسی پیوست و فعالیت خود را رسما در سمت مدیریت برنامه ریزی استراتژیک آغاز کرد.

پپسی که بزرگترین شرکت مواد غذایی و نوشیدنی در ایالات متحده آمریکا است به دلیل تغییراتی که این مدیرعامل در آن داد (تمرکز بر تقاضای رو به رشد جهان برای غذای سالم‌تر و فعالیت‌های زیست محیطی) در حال شکوفایی بیشتر است، البته شیوه او در مدیریت اجرایی تا حدی غیر معمول، غیر محافظه کارانه و شوخ طبعانه اما در عین حال بسیار سرسخت و قاطع هست.

در زمان آغاز مدیریت "انریکو" به عنوان مدیرعامل پپسی، این شرکت دچار مشکلاتی از جمله کاهش میزان فروش قابل مقایسه با رقیب سرسخت خود کوکاکولا و تقلای رستوران‌های این شرکت برای ماندگاری در بازار بود. بنابراین نویی به عنوان رئیس برنامه‌ریزی استراتژیک و قائم مقام بخش ادغام و مالکیت‌ها باید یک برنامه تجاری تهیه می‌کرد. او معتقد بود فست فودها دیگر رشدی ندارد و رستوران‌ها نیز باید برچیده شود؛ در عوض تاکیدش بر افزایش ترجیح آمریکایی‌ها به غذاهای سالم بود.

در نهایت پس از جلسات متعدد، انریکو طرح نویی را پذیرفت و در سال ۱۹۹۷ رستوران‌ها از گردونه رقابت خارج شدند. اما بخش دوم استراتژی نویی (ایجاد تصویری از پپسی به عنوان شرکتی که به سلامت مشتریان اهمیت می‌دهد) هنوز اجرایی نشده بود. در راستای اجرای این استراتژی، اولین هدف نویی "تروپیکانا" بود. او با تاکید بر نوشیندنی‌های سالم این شرکت و فروش بالای آن توضیح می‌داد که وارد کردن آن به سبد تجاری شرکت پپسی نه تنها تصویری بهتر از این شرکت ارائه می‌دهد بلکه هدف آن را نیز تامین می‌کند. در نهایت پپسی این شرکت را با سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ مالک شد.

گام بعدی نویی این بار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از قبل بود. او در این مرحله تصمیم گرفت تا پپسی شرکت "کوئیکراوتز" را مالک شود که تنها محصول "گاتارود" آن ۸۲ درصد از بازار نوشیدنی‌های ورزشی ایالات متحده را در بر می‌گرفت و فروش جهانی‌اش به دو میلیارد دلار رسیده بود. نویی که در این زمان مدیر مالی شرکت پپسی نیز محسوب می‌شد برای تملیک این شرکت مبلغ ۱۴ میلیارد دلار را پیشنهاد کرد و به دلیل تمایل دیگر شرکت‌ها از جمله کوکاکولا به خرید این شرکت، او در تصمیم خود پافشاری کرد و در نهایت نیز موفق شد با حمایت مدیر اجرایی جدید، استیو رینموند، این شرکت را به مالکیت خود درآورد.

پس از این تملیک و ادغام‌ها، میزان فروش شرکت پپسی در سال ۲۰۰۲ هفت درصد افزایش یافت و بنابراین جایگاه نویی نیز در شرکت تعالی یافت. اگرچه رینموند و نویی از نظر شخصیتی با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند اما در مدت پنج سالی که این دو با یکدیگر کار کردند، سود سالانه پپسی با بیش از یک سوم افزایش به ۳۳ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۰۶ جمع سرمایه شرکت در بازار از کوکاکولا فراتر رفت. همکاری نویی و رینموند آنچنان نزدیک و کامل کننده بود که او در مصاحبه‌ای به نیویورک تایمز گفته بود: «من و رینموند جملات یکدیگر را تکمیل می‌کنیم.»

آغاز ریاست ایندرا نویی...

اول اکتبر ۲۰۰۶، ایندرا نویی اولین زن مدیر ارشد اجرایی شرکت پپسی شد. در نتیجه اقدامات نویی واحد "فریتولی" پپسی اکنون اسنک‌هایی با چربی کمتر و غذاهای ارگانیک ارائه می‌دهد و چربی‌های اشباع را کاملا حذف کرده است، به علاوه با هدفگذاری او شرکت تا سال ۲۰۱۵ نمک موجود در محصولات اصلی را به یک چهارم کاهش داد. آنگونه که این شرکت می‌گوید برچسب " اسمارت اسپات" که محصولاتی را نشان می‌دهد که به زندگی سالم‌تر کمک می‌کند، روی بیش از ۲۵۰ نوع از محصولات این شرکت مهر شده و این یعنی ۴۰ درصد از فروش شرکت در آمریکای شمالی.

نویی و گروه مشاوران متخصص او در تلاش برای جایگزینی مواد بی‌فایده مانند نمک، چربی و شکر با مواد مفید هستند و به همین منظور نیز پزشکانی از سازمان‌های شناخته شده جهانی مانند کلینیک مایو و سازمان جهانی سلامت در شرکت پپسی کار می‌کنند. این تیم در راستای رسیدن به هدف خود تاکنون موفق به تولید شیرین کننده‌ای بدون کالری شده که از گیاهی از خانواده گل آفتابگردان به نام "استویا" گرفته می‌شود. همچنین موفق به تبدیل محصول آب پرتقال تروپ ۵۰ پپسی به یک مارک ۱۰۰ میلیون دلاری شده است.

برنامه‌های نویی به عنوان مدیراجرایی شرکت باعث انعکاس تصویری مقدس از نقش درست پپسی در جهان می‌شود. از این رو او باورهای خود در این زمینه را در یک عبارت خلاصه کرده است:« اجرای هدفمند». به عقیده او پپسی باید همزمان دارای موفقیت مالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد و این به معنی کاستن از هدف اصلی نیست.

برنامه "اجرای هدفمند" در هنگام عملیاتی شدن، در سه سطح متفاوت تجلی می‌یابد. سطح اول پایداری سلامت بشری است که اقتضا می‌کند تا پپسی هر دو مسئله چاقی مفرط و سوء تغذیه را مد نظر قرار دهد. پیشبرد این مهم با ارائه غذاها و نوشیدنی‌هایی که برای سلامت مصرف کننده بهتر است و به ذائقه و سلیقه آنان نیز خوش می‌آید، امکان پذیر است.

سطح دوم، پایداری زیست محیطی است که با مصرف بهینه آب، بازیافت بیشتر مواد دور ریختنی، کاهش مصرف کاغذ و کربن در شرکت و ترویج کشاورزی مسئولانه به کره زمین کمک می‌کند.

سومین و آخرین سطح را نیز پایداری استعداد تشکیل می‌دهد که به کارمندان شرکت پپسی حسی از تعلق خاطر به چیزی بزرگ‌تر از خودشان می‌دهد، جایی که گوناگونی را محترم می‌شمارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد نه تنها زندگی خود را بگذرانند بلکه اجازه می‌دهد آن‌ها زندگی کنند.

دیدگاه مدیریتی نویی در مورد پایداری سلامت بشری فراتر از مبارزه پپسی علیه چاقی مفرط است؛ او در حالی که در مقابل بازاریابی و فروش محصولات ناسالم در کشورهای ثرومتند جهان تلاش می‌کند، برای تامین مواد غذایی مفید و مقوی برای افرادی که در جهان سوم از سوء تغذیه رنج می‌برند نیز تلاش می‌کند.

یکی از این محصولات پپسی، "خمیر بادام زمینی" است که پروتئین بالایی دارد. به عقیده نویی این یک کار خیریه نیست بلکه باید کاری سودآور باشد که زندگی مردم مناطق نیازمند را نیز نجات می‌دهد و هنگامی که پپسی بزرگترین نیازها را مشخص کند و بزرگ‌ترین بازارها را هدف قرار دهد، شروع به سودآوری کلان خواهد کرد.

خلاصه این فصل و کتاب ادامه دارد ...

بیشتر بخوانید:

کد خبر 396755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.