از تهیه چیپس خانگی تا کسب برند برتر جهان

"Frito Lay"، یکی از شرکت‌های معروف جهان است که در زمینه تولید و فروش انواع میان‌وعده‌های غذایی شامل چیپس و پفک فعالیت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Frito Lay اکنون زیر مجموعه شرکت پپسی است و تقریبا تمام برندهای نام‌آشنای تنقلات را تولید می‌کند؛ در سال ۱۹۶۱ دو شرکت مجزای Frito و Lay با هم ادغام شدند و شرکت Frito Lay را به وجود آوردند. در ادامه شما را با تاریخچه پیدایش این شرکت، داستان موفقیت‌ها و وضعیت کنونی "فریتو لی" آشنا می‌کنیم:

پیدایش شرکت فریتو

 المر دولین، جوانی که به دنبال کسب درآمد بود، بسیار اتفاقی وارد صنعت چیپس و پفک شد. در آن زمان چیپس‌های ذرت یا Fritos یکی از تنقلات محبوب میان مردم بود؛ بنابراین وی تصمیم گرفت با خرید تجهیزات مورد نیاز خود به قیمت ۱۰۰ دلار، شب‌ها در منزل چیپس ذرت تهیه کرده و روزها آن‌ها را در ماشین خود بفروشد. پس از گذشت مدت زمان اندکی کار دولین توسعه پیدا کرد و در کمتر از یک سال شرکت فریتو را ثبت کرد. او پس از مدتی مجوز تولید چیپس سیب‌زمینی برای برندهای دیگر را به دست آورد و کار خود را توسعه داد. اسنک پنیری با برند Cheetos در سال ۱۹۴۸ معروف و خیلی سریع به یکی از منابع در آمد اصلی این شرکت تبدیل شد. پس از فوت دولین در سال ۱۹۵۹ این شرکت با قدرت بیشتر به فعالیت خود ادامه داد.

پیدایش شرکت لی

هرمن دابلیو لی یکی از توزیع‌کنندگان چیپس سیب زمینی برند Barret  بود که در سال ۱۹۳۲ با پرداخت ۱۰۰ دلار، مالکیت یکی از انبارهای این برند را به دست آورد. هرمن کسب و کار خود را به سرعت توسعه داد و در سال ۱۹۳۶ تولید محصول را آغاز کرد. اولین محصولاتی که او تولید کرد کراکرهای ساندویچی کره بادام زمینی و پاپ کورن بود. پاپ کورن‌، اولین محصولی بودکه با برند Lay وارد بازار شدد. پس از آن هرمن موفق شد شرکت "بارت" را بخرد و برند محصولات آن را در اختیار بگیرد. در سال ۱۹۴۴ برند Lay's  برای چیپس‌ها به کار رفت که در حال حاضر یکی از معروف‌ترین برندهای تنقلات محسوب می‌شود.

ادغام دو شرکت فریتو و لی

در سال ۱۹۶۱ شرکت‌های "فریتو" و "لی" که کار خود را به طور همزمان آغاز کرده بودند، با هم ادغام شده و شرکت بزرگی در زمینه صنعت تنقلات و اسنک تاسیس کردند. پس از آن این شرکت تازه تاسیس با پپسی‌کولا ادغام شد و شرکت جدید با نام PepsiCo فعالیت خود را در سال ۱۹۶۵ شروع کرد. به تدریج فروش این شرکت افزایش یافت و از رقیبان خود پیشی گرفت.

رقابت شرکت فریتو لی با دیگر شرکت‌ها

در سال ۱۹۷۰ برندهای متنوع دیگر وارد این صنعت شد؛ رقبای خارجی مانند Pringles و Chipos محصولاتی تولید کردند که به کل کشور ارسال می‌شد و نیازی به تاسیس کارخانه در مناطق مختلف نداشتند، اما فریتو لی با قدرت بیشتر به فعالیت خود ادامه داد و در اواخر سال ۱۹۷۹ کارخانه‌های متعددی تاسیس کرد؛ به این ترتیب تولید فریتو لی افزایش پیدا کرد. این برند برای افزایش تنوع کار خود، شروع به تولید محصولات شیرین کرد. فریتو لی در سال ۱۹۸۰ برند کلوچه Grandma را خریداری کرد و فروش محصولات با برند جدید را در سال ۱۹۸۳ آغاز کرد.

وضعیت کنونی  فریتو-لی

شرکت فریتو لی در سال‌های اخیر بر بهبود میان‌وعده‌های غذایی تمرکز کرده و محصولاتی با چربی کمتر و بدون روغن تولید کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۳ نیز محصولاتی با برند Natural تولید کرد که مواد تشکیل‌دهنده آن ارگانیک بود. در سال ۲۰۱۰ روند تولید چیپس‌های Lay's  تغییر کرد و برای تولید آن‌ها از مواد کاملا طبیعی استفاده شد. فریتو لی ادعا کرده است که برای تولید محصولات دیگر خود نیز از مواد کاملا طبیعی استفاده خواهد کرد. این شرکت در سال‌های اخیر در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت داشته است؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ اولین ایستگاه پمپ گاز طبیعی خود را تاسیس کرده است. برند Frito Lay اکنون با مدیریت ویوک سانکاران فعالیت کرده و در میان برندهای برتر فوربز،  رتبه‌ ۴۱ را به خود اختصاص داده است.

داستان شرکت‌های موفق تکنولوژی جهان را اینجا بخوانید

کد خبر 396610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.