افزایش درمانگران ناآگاه در طب سنتی ایرانی

گسترش "طب ایرانی" در جامعه و استقبال روزافزون مردم از آن، باعث روی کار آمدن افرادی سودجو و یا ناآگاه در این زمینه شده است؛ افرادی که به نام طب سنتی و اسلامی با تجویز دارو و توصیه‌های اشتباه ممکن است جان مردم را به خطر اندازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این افراد با ادعاهای خیالی و دروغ‌ راهکارها و درمان‌های ساده ای را به عنوان جایگزین درمان‌های پر هزینه پزشکی نوین و طولانی مدت ارائه می کنند که این امر سبب می شود بیمار و خانواده درد دیده اش را به سمت خود جذب کرده و از درمان درست و علمی او جلوگیری می کنند.

این در حالی است که طب سنتی ایرانی با تکیه بر پشتوانه علمی و تجربی چند هزار ساله براساس مزاج افراد روش‌های تشخیصی، سبب شناسی و درمان دنبال می کند. طب سنتی در دوره تمدن اسلامی به کوشش حکیمان و دانشمندان ، بازنگری شد و به نقطه کمال نسبی خود رسید. یکی از ویژگی های این طب توجه به آموزه ‌های دینی و اخلاقی است.

نبودن بیمه‌های درمانی مناسب و هزینه‌های درمانی بیش از توان مردم، احتمال بروز خطاهای انسانی در پزشکی و  افزایش بی‌اعتمادی مردم به آن‌ها، تبلیغات رسانه ای در صدا وسیما و فضای مجازی و ظهور عوارض دارو های شیمیایی در مقایسه با تاثیر  مطلوب دارو های گیاهی از جمله دلایلی است که در توجیه استقبال گسترده مردم از طب سنتی می‌توان به ان اشاره کرد.

 از دیگر دلایل استقبال افراط گونه جامعه از طب سنتی، می توان به باور نادرست مردم نیز اشاره کرد که گذشتگان سالم تر زندگی می‌کرده و عمر مردم در قدیم طولانی تر بوده است و بر پایه این تفکر اشتباه به دنبال رمزیابی از علت سلامت گذشتگان هستند این درحالی است که آمار های بانک جهانی نشان می‌دهد امید به زندگی ایرانیان فقط طی ۴۰ سال گذشته ۲۲ سال افزایش یافته است.

با وجود این هر عطار یا فرد مدعی صلاحیت طبابت برای مردم را ندارد. در سطح جامعه وجود برخی از درمانگرهای غیرآکادمیک و بدون مجوز را شاهد هستیم که یا به دنبال سواستفاده از مردم هستند و یا مدعی اند که توان درمان سرطان های پیشرفته و انواع بیماری های صعب العلاج را دارند.

در این میان گروهی نیز وجود دارد که اطلاعات کمی در حوزه ی طب سنتی و گیاهان داشته و می‌خواهند این اطلاعات را در اختیار بقیه گذارند که البته تعدادشان بسیار کم است؛ این افراد باید از طریق مراکز دانشگاهی سازماندهی شوند و یا اینکه شرایطی فراهم شود که بتوانند در رشته های مرتبط با این حوزه ادامه تحصیل دهند.

به دنبال استقبال گسترده جامعه و در راستای جلوگیری از افتادن مردم در دام سواستفاده کنندگان از نام طب سنتی، در سال ۱۳۸۶  عملا رشته تخصصی طب سنتی وارد دانشگاه شد و در ابتدای سال ۱۳۹۲ معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت ایجاد شد. همچنین در این راستا دو واحد درسی به نام «آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل» به رشته‌های علوم پزشکی اضافه شده است.

سال ۱۳۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروه طب ایرانی شروع به فعالیت کرد و نهایتا در راستای توسعه این گروه در سال ۱۳۹۵  به مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی امین واقع در خیابان ابن سینا منتقل شد. این سلامتکده اولین کلینیک طب سنتی در اصفهان است که با ۵۰۰ میلیون ریال هزینه ساخته شده و در آن سه متخصص طب سنتی، یک متخصص طب سوزنی و یک متخصص گیاهان دارویی در این سلامتکده ارائه خدمت می‌کنند.

باید در طب سنتی زایش علمی ایجاد کرد

"طب ایرانی که بر پایه ی ۱۰ هزار سال تجربه حکمای ایران است، نه تنها در ایران و خاورمیانه بلکه در خاور دور و کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز از استقبال خوبی برخوردار است" دکتر محمد مظاهری مدیر گروه طب ایرانی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "اگر در طب سنتی ایرانی زایش علمی ایجاد کنیم، مردم بیشتر استقبال خواهند کرد از سوی دیگر پزشکان طب نوین نیز از دستاوردهای آن بهره می برند.

وی با اشاره به رواج طب سنتی و گیاه درمانی در ایران و سراسر جهان، خاطرنشان می‌کند: حدود دو دهه از ورود طب سنتی طب به مراکز آکادمیک می گذرد بر این اساس برای شناساندن جایگاه واقعی این علم در جامعه نیاز به زمان بیشتری داریم.

این پزشک معتقد است: مردم باید اطلاعات پزشکی خود را از طریق درگاه‌ها و کانال‌های موثق در فضای مجازی پیگیری کرده و به مراکز مجوز داری مراجعه کنند زیرا ارائه دهندگان خدمات طب سنتی باید افرادی باشند که دوره ی تخصصی را گذرانده و مهر نظام پزشکی داشته باشند و یا اگر پزشک عمومی هستند پزشک عمومی دوره دیده باشند."  

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو سال پیش محمود خدادوست معاون سابق وزیر بهداشت و مدیرکل سابق دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در اعتراض به سواستفاده برخی افراد از مردم گفته بود: "متاسفانه یکی از مواردی که امروزه در حوزه طب سنتی و با عناوین مختلفی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب‌ الصادق و طب‌ الرضا با آن مواجه هستیم، سوء استفاده برخی از افراد از این عناوین است.

برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌ کنند برخی از مردم علاوه‌ بر از دست دادن جان خود، مال خود را نیز از دست ‌داده ‌اند.

سال گذشته نیز آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت در این باره بیان کرد: " این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه اندازی کند، قابل قبول نیست. در روایات و احادیث اهل بیت (ع) چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات، هم به اسلام و هم به طب سنتی آسیب می زنند" .

این‌گونه استفاده ها از ارادت مردم به دین و سنت نه تنها باعث ضرر جانی و مالی به آن‌ها می شود بلکه اطرافیان فرد و به طور کلی جامعه را نسبت به دین و سنت های کشور خود بی اعتماد کرده و ضررهای جبران ناپذیری بر جا می گذارد.

کد خبر 396579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.