انصاری: چرخه توزیع کتاب نیاز به بازنگری کلی دارد

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه چرخه توزیع و ارائه کتاب نیاز به بازنگری کلی دارد، گفت: یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه نمایشگاه کتاب است، نمایشگاه بخشی از مردم را به مطالعه علاقه‌مند می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی انصاری عصر امروز -شنبه ۱۸ آبان- در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه‌ کتاب اصفهان اظهار کرد: چرخه نشر بسیار ارزشمند است‌، همه این چرخه از مولف تا فروشنده برای یک سرمایه اصلی یعنی‌ کتابخوان‌ها می چرخد. سرمایه اصلی حوزه کتاب مردمانی هستند که از کتاب به عنوان یک نعمت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزیابی هر جامعه، ملت‌ و هر فردی به میزان علاقه مندی به کتاب است. معجزه پیامبر اسلام نیز کتاب و بالاترین سرمایه این‌ مکتب کتاب بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به توصیه مقام رهبری به کتاب خوانی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خوبی در کشور در  ۴۰ سال گذشته در حوزه نشر انجام شده است اما باز هم نیاز به کار دارد. در اصفهان حوزه نشر و کتاب پررونق است، اما نواقص زیادی نیز دارد. در این استان بیش از ۴۰۰ ناشر وجود دارد و ۲۹۰ نفر از آنان فعال هستند ضمن اینکه ۱۸۰ کتاب‌فروشی در استان فعالیت دارد. در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ کتاب در استان چاپ شده است. از ابتدای سال جاری نیز یک هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب منتشر شده است. این آمارها نشان دهنده وضعیت خوب کتاب در سطح استان است.

انصاری سرانه مطالعه در استان اصفهان را پایین دانست و تاکید کرد: نیاز داریم که در چرخه توزیع و ارائه کتاب بازنگری کلی انجام شود. یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه، برگزاری نمایشگاه های کتاب است، این نمایشگاه بخشی مردم از استان را به مطالعه علاقه‌مند می‌کند. سال گذشته‌ رقم فروش و تعداد بازدید کنندگان در تاریخ ۱۲ دوره ای نمایشگاه کتاب بی نظیر بود. در اصفهان علاقه و استقبال نسبت به کتاب خوب است و میزان فروش بستگی به چگونگی ارائه و رفتار مسئولان دارد. 

وی با اشاره به تغییرات نمایشگاه سال جاری نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: فعالیت‌های هر حوزه را به کاربلدان همان حوزه واگذار کردیم، سال گذشته تجربه خوبی از برگزاری نمایشگاه توسط انجمن ناشران استان وجود داشت و امسال نیز ۱۰۰ درصد برگزاری به این انجمن واگذار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در هیچ کجای دنیا در نمایشگاه‌ها کتاب فروخته نمی‌شود، اما این‌مسئله در ایران عرف است و ناشران می توانند محصولات خود را بفروشند. با برنامه های جنبی نمایشگاه باید حداقل فضای استان در این‌ یک‌ هفته، حال و هوای کتاب خوانی باشد. همچنین توجه‌ ویژه‌ای نسبت به کودکان و نوجوانان که اصلی ترین مخاطب کتاب هستند در نمایشگاه‌ وجود دارد.

انصاری با اشاره به هفته‌ کتابخوانی که بلافاصله پس از نمایشگاه خواهد بود، تاکید کرد: از مسئولان در سطح استان خواهش دارم که در این‌ یک‌ هفته‌ نگاه ویژه‌ای به‌ کتاب فروشی‌ها داشته باشند.

به گزارش ایمنا، چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با شعار "بخوان برای زندگی" ۱۸‌ الی ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ الی ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در پل تاریخی شهرستان برگزار می‌شود. بیش از ۴۰۰ غرفه و ۵۰۰ ناشر با حدود ۹۷ هزار عنوان‌ کتاب در چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان حضور دارند.

کد خبر 396164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.