نوروزی: برای افزایش سرانه مطالعه تلاش کنیم

شهردار اصفهان گفت: نمایشگاه کتاب فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه است؛ اگر سرانه مطالعه کم است باید ریشه مشکل را یافت و برای حل آن تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی، عصر امروز -شنبه ۱۸ آبان- در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه‌ کتاب اصفهان، اظهار کرد: کتاب خواندن به منزله نفس کشیدن برای انسان های خردمند است. کتاب، خوراک روح بشر بوده و اگر این خوراک به درستی فراهم شود انسان های والا مقامی در جامعه خواهیم داشت. هوای روح و فکر انسان باید پاک باشد و با خواندن کتاب خوب این هوا پاکیزه خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر اهل مطالعه باشیم خردمند می شویم، انسان خردمند با دارا بودن ویژگی‌هایی چون عقل، تجربه‌ و صحبت‌های‌ مستند جایگاه باِلایی دارد. حل هر مشکلی و تسلط بر هر معضلی نیاز به مطالعه دارد.

شهردار اصفهان  برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر سرانه مطالعه کم است باید ریشه مشکل را یافت و برای رفع آن تلاش کرد. بخشی از بودجه‌ شهر اصفهان به مسائل فرهنگی اختصاص دارد. اقداماتی مانند ساخت ۵۲ مرکز مطالعه و کتابخانه، پروژه گذر فرهنگی چهارباغ و توسعه کتابخانه مرکزی از مواردی است که در بخش فرهنگی به آن پرداخته شده است؛ اینها مواردی است که حتی دو یا سه وزارتخانه هم نمی توانستند آن را انجام دهند.

شهروندان کتابخوان راهی به سوی توسعه

هم چنین  مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان اظهار کرد: نمایشگاه کتاب اصفهان می‌تواند موجب توجه‌ بیشتر به‌ کتاب، محرکی برای افزایش تقاضا و افزایش سرانه مطالعه در استان اصفهان شود. تمام مشاغل در شهر از رقیب‌ خود آسیب می بینند، اما در شغل کتاب رقابت معنا ندارد و با افزایش مغازه‌های کتابفروشی، کتابخوانی در جامعه افزایش می‌یابد. نمایشگاه کتاب نیز کمکی به افزایش فروش در کتاب فروشی‌ها سطح شهر است.

علی یارمحمدیان ادامه داد: یکی از تفاوت‌های اصلی بین‌ کشورهای توسعه یافته و جهان سوم در مسافران اتوبوس ها و متروها هستند؛ آیا مسافران حمل و نقل عمومی گفت و گوهای بی حاصل انجام می دهند یا در حال مطالعه کتاب و مجله هستند؟

وی با بیان اینکه "کتاب رفتار انسان در جامعه را تغییر می دهد" تاکید کرد: کتاب خوان‌ها انسان‌های صبور، بردبار و متفکر هستند. این انسان‌ها تصمیمات هیجانی و غلط نمی‌گیرند. امروزه ناآرامی و اضطراب یکی از دغدغه‌های بشر است، از گذشته‌های دور کشف شده که کتاب خوانی احساس خوشبختی پنهان ایجاد می کند. به همین دلیل کمک به صنعت‌ کتاب از وظایف اصلی متولیان و مسئولان است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان افزود: هرچه شهروندان کتابخوان و کتاب‌دان بیشتری داشته باشیم، راه توسعه را طی خواهیم کرد.

بسته بندی جذابی برای داشته‌هایمان نداریم

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان گفت: سال‌های سال است که تمام دستگاه‌های تبلیغاتی برای ترویج‌ کتاب خوانی درحال تبلیغ‌ هستند، اما در این راه همواره ناموفق بودیم. دلیل آن نیز عدم انتقال منفعت کتابخوانی به انسان مدرن است. انسان امروزی با چالش‌های زیادی همچون مدیریت زندگی خصوصی، مدیریت دوستان و همسر ‌و... مواجه است. 

مهدی مزروعی افزود: در دانشگاه‌های کشور درس زندگی آموختن وجود ندارد و تعریف مشخصی برای آن نیست. برای برخورد با چالش‌هایی که‌ وجود دارد در هیچ دستگاهی برنامه‌ای وجود ندارد. درحالی که با تفکر و مطالعه آموزه‌های بزرگان دینی، علمی و ادبی بسیاری از چالش‌ها رفع خواهد شد، اما بسته بندی جذابی برای عرضه داشته‌های خود نداریم.

به گزارش ایمنا، چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با شعار "بخوان برای زندگی" ۱۸‌ الی ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ الی ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در پل تاریخی شهرستان برگزار می‌شود. بیش از ۴۰۰ غرفه و ۵۰۰ ناشر با حدود ۹۷ هزار عنوان‌ کتاب در چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان حضور دارند.

کد خبر 396161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.