جایزه مصطفی(ص) در دستان ۳ دانشمند ایرانی

در افتتاحیه سومین "هفته جایزه مصطفی(ص)"، این جایزه به پنج دانشمند جهان اسلام از کشورهای ایران و ترکیه اعطا شد.

به گزارش ایمنا، طی این مراسم که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، دو دانشمند ترکیه‌ای و سه دانشمند ایرانی به عنوان برگزیدگان این دوره از جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند. جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری و همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد. جایزه مصطفی(ص) در دور اول (سال ۹۴) به دو دانشمند مسلمان؛ پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی(ص) (سال ۹۶) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی در حوزه نظریه اطلاعات و ایرانی‌تبار ساکن سوئیس اهدا شد.

اسامی برگزیدگان سومین جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

دکتر اوگور شاهین (Ugur Sgahin)، استاد ایمونولوژی دانشگاه ماینتس، آلمان: وی متولد سال ۱۹۶۵ از ترکیه با اثر "طراحی و ارزیابی بالینی واکسن‌های درمانی ضد سرطان بر پایه mRNA بر اساس موتاسیون هر بیمار" به عنوان دانشمند برتر در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی معرفی شد.

دکتر علی خادم‌حسینی، وی همراه با دکتر اوگور شاهین در زمینه علم و فناوری زیستی و پزشکی از دیگر برگزیدگان این رویداد علمی جهان اسلام است. دکتر خادم‌حسینی، استاد مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و رادیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، آمریکا متولد ۱۹۷۵ با اثر "هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست پزشکی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی" در این مراسم شرکت کرده است.

در این دوره همچنین برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی نیز تقدیر می‌شوند؛ در این زمینه دکتر "عمران اینان"، همراه با دکتر "حسین بهاروند " و دکتر "محمد عبدالاحد" از برگزیدگان این بخش هستند.

دکتر عمران اینان (Umran Inan)، برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۹ از کشورهای اسلامی، رئیس دانشگاه کوچ، ترکیه: وی متولد سال ۱۹۵۰ است و اثر وی با عنوان "درک اثر متقابل موج و ذره حالت ویسلر در فضای نزدیک زمین و اتصال الکترودینامیک بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا در حوزه فیزیک یونسفری و جوی" معرفی شد.

 دکتر حسین بهاروند، استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان، ایران  وعنوان اثر وی "درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی" است.

دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران، ایران و اثر وی" ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص سرطان) " است که در حوزه علم و فناوری نانو ارائه شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 396117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.