شمشیر دو لبه فضای مجازی برای سالمندان

دکترای روانشناسی ‌با تاکید به نحوه استفاده از فضای مجازی برای سالمندان، گفت: فضای مجازی و اینترنت می‌تواند منجر به افزایش ارتباط بیشتر برای سالمندان باشد، تنهایی آنها را پرکند و در گذران امور روزانه به آنها کمک کند.

هادی ‌فرهادی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره ‌به اهمیت استفاده بهینه از اینترنت و فضای مجازی توسط سالمندان، اظهار کرد: در دنیا گرایش ‌به فضای مجازی و اعتیاد به اینترنت در بین سالمندان بیشتر از ایران است، خوشبختانه در ایران میزان گرایش سالمندان به فضای مجازی و استفاده افراطی آنها از اینترنت در مقایسه ‌با کودکان و علاقه بیش از اندازه آنها به بازی‌های رایانه‌ای، نوجوانان ‌و جوانان به مراتب کمتر است.

وی ‌با تاکید بر مزایای استفاده از اینترنت برای سالمندان، گفت: اینترنت مانند شمشیر دو لبه‌ای است می‌توان استفاده مثبت و یا منفی از این فضا را داشت؛ فراهم شدن ارتباط بیشتر برای سالمندان از محاسن استفاده از اینترنت است ‌و در واقع تنهایی آنها را پر می‌کند و می‌توانند خرید اینترنتی ‌هم داشته باشند.

این عضو هئیت علمی ‌دانشگاه معتقد است فضای مجازی ‌و تکنولوژی می‌تواند راه ارتباطی برای پدربزرگ ‌و مادر بزرگ، نوه  ‌و فرزندان باشد؛ به دلیل اینکه اکنون ‌اکثر بچه‌های کوچک ‌درگیر این فضا هستند و مهارت خاصی در زمینه تکنولوژی دارند؛ بنابراین اینترنت ‌می تواند با ایجاد فضای ارتباطی بین کودکان ‌و بزرگسالان تعاملات روزانه آنها را افزایش دهد از این رو باید سالمندان از فرزندان خود بخواهند که نحوه استفاده صحیح از این ابزار و فضای مجازی را به آنها یاد دهند.

وی تصریح کرد: گروهی از سالمندان از یاددگیری استفاده از اینترنت ‌و فضای مجازی امتناع ‌می‌کنند. می‌طلبد فرزندان آنها را متقاعد کنند که استفاده از این فضا علاوه بر پر کردن تنهایی‌شان باعث افزایش ازتباطات آنها می ‌شود.

معایب فضای مجازی برای ‌سالمندان

وی با اشاره به اینکه گرایش ‌به اینترنت ‌و فضای مجازی ‌معایبی ‌هم برای گروه سالمندان ‌به دنبال دارد، اظهار کرد: گرفتن اطلاعات از این فضا به نوعی موجب ایجاد وسواس در بین سالمندان می ‌شود. معمولا آنها در ‌خصوص بیماری کوچکی که دارند با سرچ کردن در اینترنت برای گرفتن اطلاعات دقیق اقدام می کنند ‌و این اتفاق می تواند به گسترش خود بیمار انگاری منجر شود.

فرهادی ادامه داد: سالمندان به همه اطلاعات موجود در اینترنت در حوزه پزشکی نباید اعتماد کنند. بایستی مراقب باشند که کسب اطلاعات‌شان از منابع معتبر انجام شود ‌تا گرفتن این اطلاعات پزشکی موجب خود بیمار انگاری ‌آنها نشود.

دکترای روانشناسی ‌با بیان اینکه امروزه یکی از منابع انسان‌ها در ‌صحبت کردن در ‌جمع اینترنت است، افزود: می‌طلبد که افراد از درستی این اطلاعات آگاهی ‌داشته باشند و بدانند که گسترش دادن اطلاعات نادرست از فضای مجازی در جامعه باعث افزایش شایعه در بین مردم می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی می ‌تواند تاثیراتی را بر روی جسم سالمندان داشته باشد. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده افراطی سالمندان از اینترنت می‌تواند روی بینایی آنها اثر گذارد ‌و معمولا آنها دچار سردردهایی شوند که دلیل آن ماندن بیش از اندازه در این فضا ‌و تمرکز بر روی مطالب اینترنتی است.

فرهادی با بیان اینکه نکات زیادی است که سالمندان هنگام استفاده از فضای مجازی باید به آن توجه داشته باشند، گفت: سوء استفاده سارقان اینترنتی ‌از کاربران از مواردی بوده که به وسیله ‌پلیس فتا بسیار گزارش می ‌شود، سارقان اینترنتی به دنبال کسانی هستند که اطلاعات کمتری ‌از تکنولوژی دارند، بنابراین افراد سالمند با دادن رمز و یا ورود به فضای اپلیکیشن‌ها ‌به آسانی به وسیله این سارقان مورد کلاهبرداری اینترنتی و سوء استفاده قرار می ‌گیرند.

این عضو هئیت علمی ‌دانشگاه، تاکید کرد: حضور بیش از اندازه در فضا مجازی باعث اختلال رفتاری در کودکان، پرخاشگری در گروه نوجوانان و کاهش عملکرد تحصیلی آنها می‌شود. استفاده افراطی جوانان از این فضا می‌تواند ارتباط آنها را با واقعیت قطع و با این اتفاق انزواطلبی ‌و افسردگی به سراغ  آنها می‌آید. باید مراقب بود ‌که استفاده زیاد سالمندان ‌از فضای مجازی موجب اختلال خواب ‌در گروه سالمندان می‌شود.

وی ‌تصریح کرد: توصیه می شود افراد خانواده توجه جدی به سالمندان داشته باشند تا با افزایش تعاملات واقعی ‌دیگر سالمندان برای داشتن ارتباط با فرزندان ساعت ‌های طولانی ‌در فضای مجازی نباشند.

کد خبر 396060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.