زلزله به آثار تاریخی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان آسبی وارد نکرده است

بر اساس بررسی های به عمل آمده زلزله به آثار تاریخی استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان آسبی وارد نکرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته تا کنون و طبق گزارش‌های رسیده، زلزله بامداد امروز -جمعه ۱۷ آبان‌ماه- خسارتی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نکرده است.

مرتضی آبدار بخشایش، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: با توجه به‌شدت قابل‌توجه زلزله بامداد امروز و اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهرستان‌های واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، از اوایل صبح کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان این اداره‌کل اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نشده است.

آبدار افزود: به‌دلیل شدت زلزله و وقوع پس‌لرزه‌ها، کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیز اظهار کرد: زلزله شب گذشته به‌دلیل شدت بالا در شهرهای استان اردبیل به ویژه مشگین‌شهر و اردبیل نیز احساس شد.

وی افزود: «با توجه به شدت ۹.۵ ریشتری زلزله این امکان وجود داشت که بناهای تاریخی به‌ویژه در مشگین‌شهر آسیب ببینند که طی بررسی‌ها مشخص شد، آسیبی به بناها وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: وضعیت مشابه در شهرهای دیگر از جمله اردبیل نیز دیده می‌شود و خوشبختانه زلزله آسیبی متوجه بناهای تاریخی نساخته است.

فلاحی اضافه کرد: به‌دلیل وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان در وضعیت آماده‌باش هستند تا با سرکشی به بناهای تاریخی از وضعیت آن‌ها مطلع شوند.

همچنین سرهنگ ابوالفضل مرادی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: بر اساس پایش صورت‌گرفته پس از زلزله بامداد امروز -جمعه ۱۷ آبان ماه- تا این لحظه گزارشی مبنی بر تخریب آثار تاریخی ارسال نشده‌ است.

 وی گفت: پس از زمین‌لرزه بامداد امروز نیروهای یگان حفاظت به بررسی آثار تاریخی پرداختند که خوشبختانه خسارتی تاکنون گزارش نشده‌ است.

مهرداد عسگریان، معاون میراث‌فرهنگی استان نیز در این خصوص گفت: تاکنون گزارش خسارتی به آثار تاریخی استان زنجان پس از زلزله بامداد روز جمعه گزارش نشده است و آثار تاریخی استان زنجان در سلامت به‌سر می‌برند.

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده آسیبی به آثار و بناهای تاریخی گیلان نرسیده است.

وی افزود: بلافاصله بعد از وقوع این زمین‌لرزه، بررسی برای خسارات احتمالی واردشده به آثار و بناهای تاریخی و موزه های استان گیلان شروع شد.

امیر انتخابی گفت: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد تمام آثار و بناهای تاریخی این استان سالم هستند و هیچ گونه آسیبی بر اثر زلزله به آن‌ها وارد نشده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ضمن اعلام آمادگی یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: به‌منظور صیانت از آثار تاریخی، سرکشی و بازدید از بناهای تاریخی همچنان ادامه دارد.

کد خبر 396008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.