مشکل تک‌همسری حل شد، بریم سراغ چندهمسری

بحث چندهمسری آنقدر این‌روزها داغ شده که اگر کسی از بیرون به جامعه ایرانی نگاه کند، خیال خواهد کرد که تمام مشکلات پیش‌روی جامعه از ازدواج جوان‌ها تا آسیب‌های اجتماعی حل شده و فقط مانده بود چندهمسری که در این بین عده‌ای خیرخواه، برای حل مشکل چنین خانواده‌هایی پا پیش گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندهمسری یکی از موضوعات داغ و البته همیشگی توئیتر بوده است و حداقل در ماه‌های اخیر برای آنکه نوشتن درباره آن از رونق نیفند، هر از گاهی تعدادی از آن توئیت می‌زدند.

در روزهای اخیر اما انتشار گزیده‌ یکی از برنامه‌های شبکه سه در شبکه‌های مجازی که از پدیده چندهمسری دفاع می‌کرد، دوباره آتش زیر خاکسترِ بحث را روشن کرد تا به موضوع غالب توئیتر ایرانیان تبدیل شود.

در فاصله چند روز پس از این برنامه تلویزیونی، بار دیگر انتشار یک پوستر و این‌بار شدیدتر چندهمسری را به هشتگ پرطرفدار توئیتر تبدیل کرد؛ پوستری حاوی "کارگاه آموزشی برای مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری".

این پوستر به سرعت انتشار یافت و در تمام شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مجازی دست به دست شد و تحلیل‌ها و اعتراض‌ها و دفاعیات زیادی برای آن نوشته شد؛ آنقدر زیاد که با گذشت چند روز از انتشار گسترده آن همچنان درباره آن توئیت زده می‌شود و از آن صحبت می‌کنند، آنقدر زیاد که صدای برخی کاربران را درآورده‌ است "از هرکی توییت راجع به چند همسری ببینم خیلی شیک بلاک می‌کنم.... خدایا بسه دیگه"

و آنقدر تحلیل‌ها از پایین‌ترین سطح تا بالاترین دغدغه‌ها مطرح می‌شدند و خیلی‌ها کار این چند روزشان متحیرانه خواندن عقاید دیگران درباره چندهمسری بود مانند لیلا که در یک توئیت به طنز نوشته "خوش به حالتون چقدر تئوری و نظریه و حرف راجع به مسائل درجه چندم دارید من پفک به دست فقط دارم نگاتون می‌کنم."

جدای از نگاه طنز همیشگی کاربران توئیتر فارسی به این موضوع و مسائل مشابه آن، عمده گله‌مندی‌ها از این است که اگر دغدغه‌ای برای خانواده‌ها وجود دارد، چرا به اندازه چندهمسری، ازدواج درجه اول مردم مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ آرش نوشت "آمار ازدواج اومده پایین؛ بعد فکر کردید یه عده متخصص واسه رفع مشکل چی به ذهنشون رسیده؟ فرهنگ‌سازی ازدواج‌های کم‌خرج؟ نه؛ ارائه مسکن مناسب به جوانان؟ نه؛ ارائه تسهیلات مناسب؟ نه؛ کاهش قیمت‌ها؟ نه؛ راه حلشون این بوده که اونایی که یک زن دارن، یکی دیگه هم بگیرن!"

هادی هم گله‌مندی اش از همین دست است "آقا جدی اگه می‌تونید چندتا زن بگیرید بیایید به دو تا جوون کمک کنید که سن ازدواجشون گذشته ... به خدا روا نیست جوونای مردم از بیکاری ناله کنن از بی یاری ناله کنن و شما چندتا چندتا زن بگیرید اوف بر شما..."

کاربر دیگری نوشت "بهتر نیست به جای بحث روی موضوع بی فایده چندهمسری بیاید و مسئله اشتغال و مسکن پسرهای جامعه رو مطالبه کنید؟ آمار ۱۳ میلیون جوون مجرد فاجعه ست.... والا مردای جامعه آنقدر درگیر معیشت همون تک همسر هستند که چند همسری پیشکش"

در این میان برخی نیز به مردسالاری ناصواب جامعه معترض‌اند "آقایی که با چند همسری موافقه اونی نیست که چندتا همسر داره، حتما هم برای اینکه ثابت کنه موافقه نباید تمام کس و کارش رو بفرسته زیر گیوتین هوو! یارو فقط موافقه طنز تلخ ماجرا اینه که تمام اونایی که زیر آبی و پارک دوبل و اینا، از جمع همین بزرگوارانی هستن که مخالف چندهمسری هستندشون"

محدثه نیز نوشت "چطوره که برای دفاع از حلال خدا امثال چندهمسری رو انتخاب می‌کنن ولی موقع دادن مهریه میگن عندالاستطاعه و اگه زنی مهریه اش رو بخواد طلاقش می‌دن؟! یا موقع جدایی هرکاری می‌کنن که مهریه و نفقه رو ندن؟! اسلام خیلیامون گزینشی شده متاسفانه..."

با آنکه شاید برخی کاربران همچون روح‌الله این اعتراض‌ها را بی فایده می‌دانند و معتقدند چندهمسری و جایگاه کارگاه‌های اینچنینی به زودی می‌تواند در جامعه مورد حمایت قرار بگیرد "یادمه زمانی که شهاب مرادی کلاس مجردها رو راه انداخت جماعت خشک مقدس کلی مسخرش کردند چند وقت پیش درحوزه هنری دیدم چقدر مخاطب پیدا کرده! جلسه آموزش چندهمسری هم همونه! خوشمان بیاد یا نیاد باید اجازه داد برگزار بشه تا در بحث و نظر تخصصی مضرات یا فوایدش مشخص بشه نه کف تایم لاین توییتریها!"

اما اکثرا مخالفت خود را با ترویج بی حد و حصر این پدیده اعلام کردند؛ مانند کابری که به مدد سعدی نوشت "در ماجرای چندهمسری جناب سعدی هم نظرشون اینه که: «غلام دولت آنم که پای بند یکیست...»"

یا یکی از طلبه‌های مقیم توئیتر که از مفاهیم قرآن بهره گرفت "اسلام، مؤسس یا مروّج چندهمسری نیست. در دورانی که این موضوع، حقّ مسلّم مردان شمرده می‌شد و اغلب زنان نیز تصور متفاوتی از حقوق خود نداشتند، قرآن کریم در برابر فرهنگ مردسالار زمانه ‌ایستاد و جز با رعایت اخلاق، عدالت و حقوق همسر اول، داشتن بیش از یک همسر را ممنوع اعلام کرد."

و دیگری از تجربه تلخ خود وام گرفت "سال ۹۲ وقتی برای اردوی جهادی به خراسان شمالی رفته بودم، یک دختر جوان روستایی به من گفت شوهرم بنابر رسم اینجا، یکسال بعد ازدواجمان، همسر دوم گرفته، اوایل برایم عادی بود اماحالا قصد خودکشی دارم، نه می‌توانم طلاق بگیرم نه خانواده‌ام حمایتم می‌کند. لال شدم و هیچ نداشتم بگم."

در میان تمام استدلال‌ها و اعتراض‌ها و موضع‌گیری‌ها، شاید انتشار موضع رهبری درمیان کاربران از همه محبوب‌تر بود؛ ایشان خیلی قبلترها مخالفت خود را با ترویج چندهمسری به‌ویژه در بیتشان اعلام کرده و نقل قول ایشان که فرموده بودند "آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود." با داغ شدن بحث چندهمسری، موضوع بسیاری از توئیت‌ها شده بود.

مانند محمد پاداش که نوشت "خداروشکر رهبری داریم که با حرفاش فضامونو عوض کنه حقیقتا خسته شده بودیم از فضای چرک بحث چندهمسری"

با همه آنچه نوشته شد، درست است که نمی‌توان و نباید از اصل و ریشه با جواز خداوند در چندهمسری مخالفت کرد ولی آنچه آزار دهنده است، تبلیغ و ترویج پدیده‌ای است که هیچگاه با ساخت درونی خانواده‌های ایرانی مانوس نبوده‌ است و از طرفی آنقدر مسائل ریز و درشت خانوادگی و اجتماعی درمیان مردم شایع است که پرداختن به چندهمسری آن هم به شکل علنی و گسترده نه تنها دردی را دوا نمی‌کند که گره روی گره خواهد بود.

فارغ از اصل ماجرا؛ خالی از لطف نیست که بدانیم طرح پوستر کارگاه معروف نیز یک تقلید ناشیانه از کارهای یکی از طراحان کشور است که اعتراض طراح اصلی را نیز درپی داشته و باعث شده کاربران مسئولان برگزاری کارگاه که خود را مروج سنت دینی می‌دانند به بی تقوایی متهم کنند.

مانند کاربری که نوشت "بی اخلاقی دست بردن در طراحی دیگرانه بی فکری ترویج یک استثنا که در حالت عادی مجاز نیست برای عمومه. بلاهت عنوان کردن موضوعی که جامعه روش حساسه در محیط عمومی اما موکول کردن توضیحات و تبیین کردنش به محفلی خصوصیه. همچنان موافق گفت و گوی روشنگرانه و بالغانه درباره موضوع چندهمسری هستم."

کاش پیش از پرداختن به چندهمسری عزم و همتی و خیرخواهی به اصطلاح خیرخواهان بر حل مشکلات دیگر متمرکز می‌شد تا جامعه آزادانه درباره راه پیش‌روی خود تصمیم‌گیری کند، نه آنکه دست سخت زندگی عده‌ای را به همسر چندم شدن ترغیب کند و برخی خیال کنند این نیاز، نیازی همگانی است.

کاش آن‌هایی که مروج برگزاری چنین کارگاه‌هایی هستند تقوا و اخلاق را در تمام ابعاد در نظر می‌گرفتند؛ چه در نیازسنجی جامعه و چه در طراحی پوستر تا اگر قرار است ابرویی را درست کنند، چشمی کور نشود.

کد خبر 395689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.