۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
 گیاه زنیان چه خواصی دارد؟

گیاه زنیان دارای خواص دارویی زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم گوارش، بهبود اختلالات تنفسی و کاهش وزن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زنیان نوعی گیاه علفی یک ساله است که از آن به عنوان ادویه در تهیه پودر کاری، ترشیجات، کیک و مواد خوراکی دیگر استفاده می‌شود. این گیاه پرخاصیت، طبیعتی گرم و خشک دارد و برای  بهبود اختلالات تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن مفید است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی گیاه زنیان می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن‌ موجود در دانه‌های گیاه زنیان دارای خواص ضد آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های این گیاه مانند ترپینن و پینن، سطح استرس اکسیداتیو را در بعضی از قسمت‌های بدن کاهش داده و از التهاب و جهش سلول‌های سالم پیشگیری می‌کند؛ بنابراین با مصرف این گیاه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری خود ایمنی کاهش پیدا می‌کند.

بهبود سیستم گوارش

افرادی که از اختلالات گوارشی رنج می‌برند می‌توانند با مصرف گیاه زنیان، مشکل خود را حل کنند؛ این گیاه دارای خواص ضد اسهال و ضد تهوع است و به رفع مشکلات گوارشی به خصوص در میان افراد سرد مزاج کمک می‌کند. همچنین افرادی که از نفخ معده رنج می‌برند، می‌توانند از گیاه زنیان استفاده کنند. موضوع قابل توجه اینکه مصرف بیش از این گیاه باعث افزایش اسیدیته دستگاه گوارش می‌شود و مشکلاتی مانند اسهال، تهوع، استفراغ و زخم معده را به همراه دارد.

بهبود اختلالات تنفسی

زنیان همانند گیاه آویشن دارای ترکیبات فعال مانند تیمول است که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی دارد. این گیاه می‌تواند به راحتی با عفونت‌های تنفسی مقابله کند و گلو درد را تسکین دهد. همچنین زنیان ترشحات خلطی را از بین می‌برد، از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند و در نتیجه نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت دارد.

کاهش وزن

گیاه زنیان یک هضم کننده قوی محسوب می‌شود که مانع جذب چربی غذا در بدن می‌شود. علاوه براین دانه‌های زنیان دارای مقدار زیادی فیبر است که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و اشتهای افراد را کاهش می‌دهد؛ مصرف عرق زنیان نیز به سم زدایی روده‌ها کمک کرده و چربی شکم را کاهش می‌دهد.

کد خبر 395666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.