کدام شهرهای جهان با هدف "پایتختی" ساخته شد

از گذشته تا به امروز، در سراسر جهان کشورهایی وجود دارد که به دلایلی هم‌چون ازدحام بالای جمعیت، نبود امنیت و یا مرکزی نبودن پایتخت خود اقدام به جابجایی آن در میان شهرهای جدید خود کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که با توجه به دلایلی خاص اقدام به ایجاد شهرهای هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده می‌کنند. این شهرها جوامعی هستند که از بدو تأسیس با دقت برنامه‌ریزی شده و به طور معمول در زمین‌هایی که قبلاً توسعه‌نیافته و وجهه شهری نداشته‌ است ساخته می‌شوند و در تضادی آشکار با شهرک‌های ایجاد شده در شهرها و یا نواحی حومه‌ای قرار دارند.

در این میان بعضی از کشورها با توجه به ناامنی، کمبود فضا، تراکم جمعیت، آلودگی، کمبود منابع، ترافیک سنگین و سایر مشکلات موجود در پایتخت‌های خود، این شهرها را با هدف انتقال پایتخت فعلی خود به آن‌ها می‌سازند که در ادامه به معرفی تعدادی از این پایتخت‌های هدفمند می‌پردازیم. 

پایتخت اندونزی

پایتخت اندونزی از جزیره مرکزی شلوغ جاوه به بورنئو منتقل خواهد شد. جاوه متراکم‌ترین جزیره جهان است که توسط دولت اندونزی اداره می‌شود. این جزیره با جمعیتی بالغ بر ۱۴۵ میلیون نفر تقریبا ۵۶.۷ درصد از جمعیت اندونزی را در خود جای داده و پرجمعیت‌ترین جزیره جهان است. پایتخت فعلی اندونزی، جاکارتا، در ساحل شمال غربی این جزیره واقع شده است و بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

این تعداد تقریبا سه برابر بیشتر از جمعیت ساکن در شهرهای اطراف آن است و بدین‌ترتیب تراکم جمعیت بالایی در این منطقه دیده می‌شود. ازآنجایی‌که این شهر کم ارتفاع مستعد آلودگی هوا و جاری شدن سیل است و در معرض خطر زیر آب رفتن قرار دارد، این تراکم جمعیت پدیده مثبتی برای اندونزی نیست. به همین دلیل مقامات دولتی این کشور تصمیم به انتقال پایتخت اندونزی از جاکارتا به بورنئو کردند که این اقدام نیازمند ۱۰ سال زمان و حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه است.

بورنئو، جزیره‌ای ناهموار و غیرمسطح در مجمع‌الجزایر مالایی و سومین جزیره بزرگ جهان است که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و به طور کلی میان سه منطقه "صباح"، "ساراواک"، "کلیمانتان" و بخشی از کشور کوچک "برونئی" قرار دارد.

پایتخت مصر

تا اواسط سال ۲۰۲۰ شهری بیابانی واقع در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره بزرگ به اتمام خواهد رسید که با مساحتی ۷۰۰ کیلومترمربعی دارای کاخ جدید ریاست جمهوری، ساختمان پارلمان جدید، یک پارک بزرگ و بلندترین آسمان خراش آفریقا است. این شهر که ظرفیت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد یک پایتخت هدفمند و جدید است که با اهداف اداری از آن بهره برداری خواهد شد.

پایتخت میانمار

در سال ۲۰۰۵ پایتخت میانمار از یانگون به "نایپیداو" واقع در مرکز کشور منتقل شد که با وجود هفت‌هزار مترمربع مساحت، حدودا چهار برابر لندن است و دارای ۲۰ خیابان اصلی، چندین زمین گلف و نسخه کپی شده معبد شاوانگون یانگون است. با این حال خیابان‌های وسیع این شهر عمدتا خالی است چرا که ساکنان اندکی دارد.

پایتخت نیجریه

نیجریه، با بیش از ۱۹۵ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا محسوب می‌شود که دارای تنوع بالای قومی نژادی است. پایتخت این کشور، ابوجا، یک شهر برنامه‌ریزی‌شده است که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است و به دلیل موقعیت مرکزی و کاهش ازدحام شهری، در سال ۱۹۹۱جایگاه لاگوس را به عنوان پایتخت از آن خود کرد. این شهر اکنون جزو شهرهای آفریقایی است که با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد است.

پایتخت قزاقستان

قزاقستان، کشوری واقع در آسیای میانه در حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد و به میزبانی از عجیب‌ترین پایتخت دنیا معروف است. این شهرت به دلیل وجود بناهایی است که به طراحی یک معمار ژاپنی و با طرحی آینده‌نگرانه در آن ساخته شده است. با هدف قرارگیری در مرکز و نزدیکی به روسیه، پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۷ از آلماتی به آستانه منتقل شد که این شهر در حال حاضر به عنوان "نورسلطان" شناخته می‌شود. نورسلطان شهری بسیار بادخیز و سرد است که دمای آن در زمستان تا زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز پایین می‌آید.

پایتخت برزیل

برازیلیا، پایتخت بزرگ‌ترین و پرجمعیّت‌ترین کشور آمریکای جنوبی، برزیل و احتمالاً مشهورترین شهر برنامه‌ریزی‌شده در جهان است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۶۰ می‌رسد. این شهر به دنبال تصمیم مقامات دولتی مبنی بر تغییر پایتخت از ریودوژانیرو ساخته شد و شهرت خود را از معماری مدرنی دارد که توسط معمار برزیلی مشهور "اسکار نیمایر"، یکی از مهم‌ترین چهره‌های پیشرفت معماری مدرن دنیا، طراحی شده است.

برازیلیا در نظر بسیاری از مردمان جهان به‌عنوان زیباترین شهر دنیا شناخته می‌شود و علی‌رغم نبود تقسیمات مناسب، فضاهای عمومی و سیستم حمل و نقلی کافی در آن، در سال ۱۹۸۷ با نام میراث جهانی یونسکو شناخته شد. این شهر مهم‌ترین طرح معماری نیمایر، سرشار از ایده‌های جدید و تجسمی از پویایی، رنگ و نور است.

پایتخت استرالیا

محل قرارگیری پایتخت این کشور پس از بررسی‌های فراوان در مکانی بین سیدنی و ملبورن، دو شهر بزرگ استرالیا انتخاب شد. ساخت و ساز این شهر که کانبرا نام گرفت، در سال ۱۹۱۳ آغاز و با تأخیر فراوان در سال ۱۹۲۷ به پایان رسید. البته علی‌رغم وجود استانداردهای بالای زندگی در این شهر، کانبرا در خارج از مرزهای کشور چندان شناخته شده نیست و حتی در درون استرالیا مورد توجه و علاقه قرار ندارد.

پایتخت پاکستان

به منظور تغییر پایتخت پاکستان از کراچی، در دهه ۱۹۶۰، ایجاد شهر برنامه‌ریزی‌شده‌ای به نام اسلام آباد در دستور کار قرار گرفت که بخش‌هایی از استان خیبر پختونخوا و پنجاب را دربرمی‌گیرد. اسلام‌آباد نخستین شهر پاکستان با یک برنامه جامع بود که توسط یک شرکت معماری یونانی ساخته شد.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 395610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.