اقتصاد کشور باید نسبت به نوسان درآمدهای نفتی ایمن شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تلاش‌ها در اقتصاد باید بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخاص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکا بودجه دولت به نفت، ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت :

"امروز ۱۳ آبان  ۱۳۹۸ است و یکسال از شروع جنگ اقتصادی، تحریم‌ بانکی و صادرات نفت ایران، توسط آمریکا می‌گذرد. آن‌روزها پیش‌بینی یکسال بعد مشکل و تاحدی نگران‌کننده ‌بود اما آمریکا با تدوام فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که از هم فروپاشی اقتصاد و در نهایت، به زانو در آوردن ایران بود، نرسید.

نرخ ارز که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۷ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید که به معنی افزایش ۲۱ درصدی قدرت پول ملی است.

تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد نیز، فشار زیادی به اقتصاد ایران، خصوصا اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم به دلیل تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد. نهایتا ثبات نسبی به اقتصاد بازگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

از حالا تلاش‌ها در اقتصاد بایستی متمرکز شود بر: رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخاص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکا بودجه دولت به نفت و ایمن سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور."

کد خبر 395563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.