سوءمدیریت را باید در حکمرانی آب جستجو کنیم

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه سوءمدیریت را باید در حکمرانی آب جستجو کنیم، گفت: آب یک مقوله چند وجهی است و همه عوامل سیاسی، اجتماعی، مردم و مسئولان به نوعی در بحث آن درگیر بوده و در تصمیم گیری های کلان حوزه آب اعمال نفوذ می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابک ابراهیمی امروز شنبه _۱۱ آبان‌ماه_ در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزشی "روزنامه نگاری آب" با بیان اینکه نبود تعادل بین منابع و مصارف در حوضه آبریز زاینده رود یک موضوع کلان به شمار می رود، اظهار کرد: عوامل بسیاری در بروز برهم خوردگی این تعادل دخیل است که به دو بخش تغییرات اقلیمی و عوامل اجتماعی و مردمی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در حالی که افزایش جمعیت را در این حوضه آبریز شاهد هستیم اما منابع آبی محدودی داریم و افزایش جمعیت با کاهش سرانه ماده آب همراه است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان بخشی نگری در حوزه سیاسی، اجتماعی و مدیریتی آب در حوضه زاینده رود را یکی دیگر از مسائل مهم این حوضه آبریز دانست و ادامه داد: در سال های گذشته با توسعه اراضی کشاورزی سنتی، سرانه کشت را افزایش دادیم بدون اینکه درمورد تامین آب این اراضی فکر کرده باشیم.

وی تصریح کرد: بی توجهی به آب مجازی، پمپاژها، قوانین اشتباه یا نامتناسب با وضعیت امروز حوضه های آبریز و مباحث اقتصادی و زیست محیطی از جمله عوامل نبود تعادل بین منابع و مصارف در حوضه آبریز زاینده رود است.

مسئولان خود را پشت تعبیر سوءمدیریت پنهان می‌کنند

ابراهیمی گفت: سوءمدیریت آب نیز یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مسئولان، خود را پشت آن پنهان می کنند درحالی که آب یک مقوله چند وجهی است و همه عوامل سیاسی، اجتماعی، مردم، نمایندگان،  فرمانداران و استانداران به نوعی در بحث آب درگیر هستند و در تصمیمی گیری های کلان حوزه آب اعمال نفوذ می کنند.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به مقوله حکمرانی آب، اظهار کرد: سوءمدیریت را باید در حکمرانی آب جستجو کنیم. حکمرانی آب به طیفی از نظام‌های سیاسی، اجتماعی اقتصادی و اداری اطلاق می شود که برای توسعه، مدیریت منابع آب و عرضه خدمات آبی در سطوح مختلف تصمیم گیری می کند.

ابراهیمی افزود: براساس تعاریف سازمان ملل متحد، از بُعد اجتماعی حکمرانی آب باید زمینه استفاده عادلانه همه اقشار جامعه از آب را فراهم کند، از بُعد اقتصادی نیز باید بیشترین کارایی را داشته باشد و از نظر سیاسی به فرصت های برابری توجه کند.

در حکمرانی موثر باید قانون حاکمیت داشته باشد

وی با بیان اینکه حکمرانی آب از بُعد زیست محیطی، پایداری منابع را مورد توجه قرار می دهد، تصریح کرد: این درحالی است که در طرح‌های توسعه ای که تاکنون تعریف شده است به پایداری منابع و ذخایر توجه نکردیم، از ذخایر و منابع استفاده کردیم و در نتیجه بسیاری از چاه‌ها خشک شد.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: براساس تعریف سازمان ملل برای تحقق حکمرانی موثر آب باید توجه ویژه ای به مشارکت و شفافیت در اطلاع رسانی داشت تا به مساوات، اثربخشی و بازدهی مناسب منجر شود. 

وی بیان کرد: در حکمرانی موثر باید قانون حاکمیت داشته باشد، مسئولانی که در این زمینه فعالیت می کنند همه پاسخگو باشند، این گونه نباشد که برخی نهادها برای اجرای یک طرح تصمیمی بگیرند اگر موفقیت آمیز بود آن را نتیجه کار گروهی بدانند و اگر نتیجه مطلوبی نداشت بگویند به دلیل سوءمدیریت بخش آب وزارت نیرو است.

ابراهیمی گفت: باید نسبت به عملکردها پاسخگو باشیم، فعالیت‌هایمان از یکپارچگی و همبستگی برخوردار باشد و از ملاحظات اخلاقی نیز غافل نشویم.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه رسانه ها نقش موثری در زمینه شفافیت و مشارکت  مدیریت و حکمرانی آب دارند، خاطرنشان کرد: براساس آمارها حدود ۵۷ تا ۶۰ درصد فعالان رسانه ای کشور در حوزه علوم انسانی، اجتماعی، زبان، مدیریت و هنر، حدود هشت درصد در رشته‌های عمران و محیط زیست و ۳۰ درصد در سایر رشته ها تخصص دارند در نتیجه خبرنگاران ما اطلاعات خوبی از حوزه اجتماعی و جامعه دارند.

آب یک موضوع چند وجهی است

ابراهیمی با اشاره به اینکه آب یک موضوع چند وجهی است، افزود: خبرنگاران حوزه آب می توانند در زمینه مسائل اجتماعی آب تسهیل‌گر باشند.

وی با بیان اینکه برخی از خبرنگاران در حوزه فنی و مهندسی حوزه آب اطلاعات کمتری دارند که سبب می شود در انتقال و تحلیل مباحث از حوزه های فنی به حوزه های فرهنگی و اجتماعی دچار اشتباه شوند، خاطرنشان کرد: برخی خبرنگاران به دلیل نداشتن آگاهی فنی در مباحث آب ممکن است در بحث اطلاع رسانی احساساتی عمل کنند که تاثیرات مطلوبی در جامعه نخواهد داشت.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین دوره روزنامه نگاری آب در این سازمان، اظهار کرد: هدف از برگزاری این دوره تخصصی برای خبرنگاران علاقه مند به حوزه آب، یکپارچه سازی برنامه ها و سیاست‌ها در ارتباط با رسانه و بسترسازی مناسب برای پاسخگویی، گفتمان و اطلاع رسانی آزاد در حوزه آب استان است.

وی ارتقای سواد آبی خبرنگاران فعال در حوزه آب را از دیگر اهداف برگزاری این دوره عنوان و ابراز امیدواری کرد: تعامل مستمر خبرنگاران و سازگاری های اجرایی در تهیه و انعکاس خبر به جامعه به وحدت رویه بین مردم منجر شود.

در ادامه این نشست، محمد شفائی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در مراسم اختتامیه نخستین دوره روزنامه نگاری آب، اظهار کرد: از آذر ماه سال گذشته در جلساتی با حضور مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای برای برگزاری  دوره روزنامه نگاری آب تصمیم گیری و این دوره همزمان با روز خبرنگار آغاز شد.

وی افزود: نخستین دوره روزنامه نگاری آب با هدف ارتقای سواد آبی خبرنگاران فعال در حوزه آب و تعامل مستمر آنها در تهیه و انعکاس اخبار در هشت هفته با تدریس 13 مدرس حوزه ارتباطات و کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان برگزار شد که حدود 9 نفر از خبرنگاران در این دوره شرکت کردند.

کد خبر 395307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.