کپی برداری از ایده های داخلی آفت کسب و کار های دانش بنیان است

دبیر کمیته شهرهای هوشمند مجمع شهرداران آسیایی گفت: می توانیم از تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کنیم؛ البته کپی برداری از نمونه های داخلی در ایده های استارتاپی یک آفت برای کسب و کار های دانش بنیان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بینا، بعد از ظهر امروز جمعه _۱۰ مردادماه_ در نشست پیشران های فناوری و فرصت های پیش روی کسب و کار ها در محل سالن فرصت های بیست و پنجمین دوره نمایشگاه اتوکام، با اشاره به رتبه ۳۹ ایران در تجارت جهانی، اظهار کرد: امروز دیگر ارزشمند ترین منبع تجاری دنیا، نفت و گاز نیست و دیتا یا اطلاعات به بهترین منبع درآمدی جهان در اقتصاد امروز تبدیل شده است. اقتصاد داده محور در اکوسیستم های مالی از کسب و کار های داده محور حمایت می کند و همه این عوامل معیار های اصلی نظام اقتصادی هوشمند است.

وی افزود: شهرهای هوشمند نیز تصمیم گیری های اقتصادی کنونی خود را بر اساس کلان داده ها تنظیم می کنند و باید بررسی کنیم که چرا یک برند جهانی در لیست ۲۰۰ برند جهانی برتر دنیا نداریم و چرا هنوز اقتصاد دیجیتال ظرفیت های خود در ایران را پیدا نکرده است؟

دبیر کمیته شهرهای هوشمند مجمع شهرداران آسیایی با بیان اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۱۱۲ درصد است و بیش از ۹۳ میلیون سیم کارت تاکنون در کشور صادر شده است، تصریح کرد: اقتصاد بدون نفت ما ۹ میلیون شغل جدید را تا سال ۲۰۳۰ برای کشور به ارمغان خواهد آورد و اگر بتوانیم اقتصاد حوزه داده یا دیتا را توسعه بدهیم، کمک شایانی به کسب و کار های دانش بنیان ایرانی کرده ایم. باید به فکر گردشگری سلامت باشیم و با توسعه ظرفیت های آن در کشور، بازار جذابی برای کشور های همسایه ایران باشیم.

بینا با بیان اینکه، بی شک اقتصاد ایران فراتر از نفت و گاز است، اضافه کرد: ایران از لحاظ مدارک مهندسی در رتبه ۵ کشور برتر دنیا قرار دارد و بیکاری جوانان از سال ۲۰۰۷ میلادی به صورت پیوسته افزایش محسوسی را تجربه کرده و اکنون به ۳۰ درصد رسیده است. طبقه مصرف کننده ایرانی یک الگو رو به رشد است و این یک معضل برای دستگاه های مدیریتی کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: ارائه خدمات استارتاپی به شهروندان باید در حوزه های داغ نیاز های شهری باشد و از این ظرفیت به صورت تخصصی استفاده شود. درجه شهرنشینی کشور رشد زیادی در سال های اخیر داشته و این نشان دهنده ظرفیت های مناسب شهر هوشمند در حوزه های مختلف فناوری و استارتاپی است. اگر پیش از حرکت فناوری های پیشران و صف شکن برنامه منسجم و دقیقی برای استفاده از آنها نداشته باشیم با آسیب های جدی مواجه خواهیم شد.

دبیر کمیته شهرهای هوشمند مجمع شهرداران آسیایی خاطر نشان کرد: می توانیم از تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کنیم؛ البته کپی برداری از نمونه های داخلی در ایده های استارتاپی یک آفت برای کسب و کار های دانش بنیان است. موقعیت جغرافیایی کشورما نشان دهنده ظرفیت مناسب ایران برای تبدیل شدن به کانون تجارت منطقه ای است و در صورتی که کسب و کار های ایرانی بتوانند درآمد خود را ارزی و هزینه ها را ریالی کنند می توانند رشد اقتصادی بسیار مناسب و قابل توجهی را تجربه کنند.

بینا افزود: فعالیت استارتاپی در عرضه محصولات کشاورزی نیز مقوله ای است که در صورت توجه ویژه به آن می تواند بیش از ۹ درصد اقتصاد کشور را پوشش دهد. تقریبا ۶۰ درصد استارتاپ های میلیارد دلاری در جهان کسب و کار هایی اند که دارای پلت فرم مشخص و دقیق برای خدمات رسانی به شهروندان هستند.

کد خبر 395190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.