اقتصاد دیجیتال به رهبری ملی نیاز دارد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: اقتصاد دیجیتال احتیاج به یک رهبری ملی و یکپارچه در سطح ملی و استانی دارد و نباید بگذاریم انرژی فعالان این حوزه به هدر برود زیرا مردم ما توانایی‌های بسیار زیادی در حوزه فناوری اطلاعات دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر اثنی عشری بعد از ظهر امروز چهارشنبه‌_هشتم آبان ماه‌_در آئین افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه اتوکام در محل سالن همایش‌های محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، اظهار کرد: سازمان نظام صنفی رایانه در سال ۸۴ و با قانون مجلس شورای اسلامی تصویب شده و استان اصفهان یکی از بنیان‌های تأثیر گذار سازمان می‌باشد. در ۳۰ استان کشور حضور فعال داریم و بیش از ۱۷ هزار نفر عضو این سازمان هستند.

وی افزود: سازمان نظام صنفی در تمام شاخه‌های فاوا کمیته‌های تخصصی و کارشناسی دارد و در زمینه تجارت الکترونیک، خدمات ماهواره‌ای، اتوماسیون و آموزش فناوری به صورت جدی فعالیت می‌کند. اولویت ما شرکت مردم در تصمیم گیری‌های مربوط به توسعه فاوا و اقتصاد است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تصریح کرد: در سال ۱۳۶۰ تمام شرکت‌های خارجی که در زمینه فاوا فعالیت می‌کردند از ایران خارج شدند و هیچ گاه، حتی زمان برداشته شدن تحریم‌ها در اثر برجام نیز به ایران بازنگشتند و هر آنچه که ما در حوزه فاوا داریم، حاصل دسترنج دانشمندان و کارشناسان ایرانی است.

اثنی عشری اضافه کرد: در بحران‌های اقتصادی ۴۰ سال اخیر، شاهد منفی شدن شاخص‌های ملی بوده‌ایم و به رغم این گزارشات بخش آی تی کشور در چهل سال پس از انقلاب اسلامی، حاکی از رشد ۱۷ درصدی بود؛ پیش بینی می‌کنیم در سال آینده اقتصاد کشورمان کوچک‌تر شود و این در حالی است که در سال ۹۶، تجارت الکترونیک رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است و رتبه idi ما در جهان از ۸۵ به ۸۱ رسیده است.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال یکی از رویدادهای مهم دنیا است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۱۵ میلیاردد دلار از اقتصاد دنیا را در بر بگیرد، برنامه راهبردی برای دوبرابر کردن اندازه بازار در سال ۱۴۰۱ تدوین شده و برای تحقق آن به صورت جدی تلاش می‌کنیم و نگاه ما به توسعه آی تی از توسعه استان‌ها می‌گذرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تصریح کرد: ویژگی اصلی طرح بیستون این است که توسط بخش خصوصی تهیه شده و دولت در این طرح به صورت کم نظیری با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همراهی و همکاری کرده است. زمانی که اتوکام در اصفهان شروع به کار کرد، گوگل، آمازون و مایکروسافت هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بودند و همین امر نشان دهنده پیشرفت کشور در این حوزه است.

اثنی عشری افزود: ۱۰ هزار واحد تولیدی صنعتی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و موقعیت جغرافیایی این استان برای توسعه ارتباطات بسیار مناسب و قابل توجه است، اما متاسفانه استان اصفهان رتبه پنجم کشور در نرخ بیکاری را دارد.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در اصفهان، ۴۷ درصد است و خطوط فعال تلفن همراه ۱۱۷ درصد ضریب نفوذ دارند. ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در اصفهان ۹۲ درصد می‌باشد، در حالی که متوسط جهانی آن ۵۴ درصد است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور یادآور شد: شاخص‌های زیر ساخت فاوا در استان در وضعیت تقریباً مطلوبی قرار دارد و یکی از مباحث اصلی در توسعه آی تی نیروی انسانی متخصص است و باید استفاده از این نیروی انسانی در اولویت شرکت‌های خصوصی قرار بگیرد. استان اصفهان رتبه چهارم را در سهم درآمدی برنامه‌های تولیدی اندروید دارد و رتبه سوم سهم تعداد توسعه دهندگان کافه بازار مربوط به استان اصفهان است.

کد خبر 394996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.