مشاهده اردک سوت زن هندی برای نخستین بار در کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مشاهده یک گونه جدید از اردک در اقلیم ایران و در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش ایمنا، وحید پورمردان اظهار کرد: گونه اردک سوت زن هندی با نام علمی "Dendrocygna javanica"  و نام انگلیسی  "Lesser whistling duck"  برای اولین بار در کشور توسط کارشناسان این اداره کل مشاهده و شناسایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این گونه قبل‌تر نیز در جنوب استان و در منطقه دشتیاری چابهار توسط محیط بانان بلوچستان مشاهده شده بود؛ اما به دلیل نبود مستندات و شواهد گزارش نشد. با مشاهده دوباره لاشه گونه یادشده و تهیه عکس و شواهد از آن در مناطق چاه نیمه‌های سیستان، توسط محیط بانان سیستانی، وجود اردک سوت زن هندی در استان به اثبات رسید.

وی ادامه داد: ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی منحصر به فرد سیستان وبلوچستان، استان را تبدیل به منطقه ای جذاب برای پرنده نگری و مشاهده گونه های گوناگون با ویژگی های زیستی و جغرافیایی متفاوت کرده است.

پورمردان خاطر نشان کرد: اردک سوت زن هندی گونه ای از اردک است که پراکنش آن در شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی گزارش شده بود اما اینک به جراًت می توان گفت جنوب شرقی ایران نیز امتداد زیستگاه این گونه منحصر به فرد برای زندگی و تخم گذاریست. آن ها در طول روز در گروه هایی بر روی آب دریاچه ها و آبگیرها دیده می شوند و می توانند بر روی درختان بروند و در سوراخ های تنه درختان تخم گذاری کنند.

کد خبر 394894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.