زمان رهاسازی آب کشت پاییزه با توافق کشاورزان و آب منطقه‌ای است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: زمان رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان براساس توافق بین صنف کشاورزان، سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای است اما در خصوص مقدار آب در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود به زودی تصمیم گیری می شود.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص زمان دقیق رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: زمان آن براساس توافقی خواهد بود که بین صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای اصفهان در جلسه روز چهارشنبه مشخص می شود.

وی ادامه داد: اما میزان آبی که قرار است برای کشت پاییزه رهاسازی شود در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود تعیین و اعلام خواهد شد؛ این شورا به زودی در تهران تشکیل جلسه می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون حجم ورودی آب سد زاینده رود ۲۷ مترمکعب و خروجی ۲۴ مترمکعب در ثانیه است، افزود: ذخیره سد زاینده رود امروز به ۴۳۵ میلیون مترمکعب رسید.

ساسانی گفت: تا زمان رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان، آب به سمت گاوخونی جریان خواهد داشت.

آب شرب قم از سد کوچری گلپایگان تامین می‌شود

وی در پاسخ این سئوال که آیا بهبود کیفیت آب استان قم به دلیل انتقال آب از استان اصفهان بوده است؟ گفت: آب شرب استان قم از سد کوچری گلپایگان تامین شده است اما از حقابه گلپایگان نیست بلکه از طریق تونل انتقال آب دز- قمرود است که از سرشاخه های دز سرچشمه می گیرد و در سد گلپایگان ذخیره  و به سد کوچری سرریز می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان افزود: خط انتقال آب شرب به قم از سد کوچری با ظرفیت ۲۱۲ میلیون مترمکعب سال گذشته به بهره برداری رسید و بهبود کیفیت آب شرب قم نیز ناشی از این انتقال آب است.

به گزارش ایمنا، سد مخزنی کوچری گلپایگان از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است که در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این سد ۲۰۷ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و از طرح های بزرگ انتقال آب از سرچشمه های دز به قمرود است. سرریز آب سد کوچری گلپایگان با دبی ۲۵ مترمکعب در ثانیه در رودخانه اناربار این شهرستان جاری و از طریق آن به سد ۱۵ خرداد شهر قم منتقل می شود.

کد خبر 394809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.