کاهش زمان سفرهای دورن‌شهری زنجان/پایش تصویری ۶۰ درصد از معابر شهری

حمل و نقل بار و مسافر یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی بشر است که با توسعه فن‌آوری‌های نوین شکل تازه‌ای به خود گرفته و به نیازهای اساسی جوامع تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل و نقل در شهرها به واسطه تراکم جمعیت، تعدد و تردد وسایل نقلیه در مساحت اندک و تنوع نیازها از حساسیت بیشتری برخوردار است و مدیران شهری با اجرای طرح‌های مختلف سعی در مدیریت و ساماندهی آن دارند.

زنجان از شهرهای بین‌راهی کشور است که به واسطه برخورداری از تنوع اقلیمی و جمعیتی و موقعیت ترانزیتی از جایگاه حساس و مهمی در صنعت حمل و نقل درون‌شهری برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با امکانات، فرصت‌ها و چالش‌های فراروی حمل و نقل بار در زنجان و همچنین طرح‌های مدیریت شهری برای ساماندهی و کنترل آن با "فرزاد جعفریه"، مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین طرح‌های کلان عمرانی ترافیکی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز شهری زنجان چیست؟

از پروژه‌های بزرگ اصلاحات هندسی می‌توان به احداث دوربرگردان شرق به شرق پل امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد که در ادامه عملیات اجرایی این پل اجرا می‌شود. تاکنون حدود ۴۰ درصد از مراحل اجرایی این پروژه اجرا شده است.

همچنین طرح احداث پل غیر همسطح تقاطع مدرس نیز که در ابتدای امسال آغاز شد و تاکنون پیشرفت‌های زیادی در اجرای این پروژه حاصل شده است، اما چون احداث تقاطع غیر همسطح مدرس وابسته به مسیر غربی - شرقی داخل پادگان است و از آن عبور خواهد کرد، لذا اجرای طرح نهایی آن مسکوت گذاشته شد تا محور شرقی - غربی از داخل پادگان بازگشایی شود و سپس این مسیر در امتداد بلوار عاصم  زنجانی و بلوار ملاصدرا ادامه یابد. لازم به ذکر است که اجرای تقاطع غیر همسطح مدرس بعد از بازگشایی و تغییراتی که در الگوی تردد و آمار خودروها به واسطه این مسیر اتفاق می‌افتد، دوباره ارزیابی و پس از نهایی شدن اجرا خواهد شد.

درباره طرح‌های ترافیکی کوچک‌ مقیاس و محله‌ای در دست اجرا توضیح دهید.

برای اصلاحات هندسی کوچک‌تر هم در منطقه یک قرارداد پیمانی به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون تومان با پیمانکار منعقد شده است که درباره بخش‌های مختلف این پروژه می‌توان به احداث تقاطع خیابان‌های ملاصدرا و عمید زنجانی در محدوده کوی اندیشه که عملیات اجرایی آن در حال اجرا است اشاره کرد.

همچنین در تقاطع مدیریت و گلستان در منطقه دو  در بلوار پروین اعتصامی و بلوار سهروردی اصلاح هندسی اجرا شد و در  تقاطع سیلو و منطقه سه نیز احداث دوربرگردان دسترسی به شهر آرا و مهرآرا با اصلاح هندسی اجرا شده است. 

چه طرح‌هایی برای بازگشایی و توسعه معابر پیش‌بینی شده است؟

خیابان زینبیه غربی و شرقی با هدف بازگشایی و توسعه معابر به بهره‌برداری رسید. در منطقه سعدی جنوبی نیز برای حذف گره‌های ترافیکی در کوچه رهبری بازگشایی معبر انجام شد.

معبر دیگری در ضلع غربی پروژه سبزه‌میدان در حال ساخت است که تاکنون زیرسازی آن انجام شده است؛ مراحل اجرایی این پروژه نیز که جزیی از پروژه بزرگ سبزه‌میدان است در حال انجام است. در معبر شرقی - غربی داخل پادگان  نیز بخشی از کارهای عمرانی پروژه انجام شده و بعضی مراحل نیز با رفع موانع موجود ادامه پیدا خواهد کرد.

معبر ۳۵ متری شمالی - جنوبی از تقاطع ارتش به سمت شهرک نصر نیز در حال ساخت است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

چند درصد پایش تصویری شهر انجام شده است؟

امسال چهار سامانه دوربین ثبت تخلف به مجموعه کنترل ترافیک اضافه شده و پنج دوربین نظارتی که به تایید مراجع ذیصلاح رسیده در حال نصب و راه اندازی در مناطق مختلف است.

دوربین‌های کنترل خط ویژه اتوبوس نیز در خیابان‌های سعدی و امام خمینی(ره) برای کنترل این خطوط نصب شده است. در پروژه دیگری دوربین‌های نظارت و کنترل توقف‌گاه مقابل ایستگاه‌های اتوبوس نصب و راه‌اندازی شده است.

از آنجا که شهر در حال گسترش است، فعالیت ک کارایی دوربین‌ها نیز به رشد شهر وابسته است؛ به عنوان نمونه اگر فرض کنیم که تا سال گذشته حدود ۳۰ درصد شهر توسط دوربین‌ها پوشش داده می‌شد، امسال امسال هرچند دوربین‌های بیشتری اضافه شده، اما نمی‌توان ادعا کرد که پوشش تصویری و پایش ترافیکی هم افزایش پیدا کرده است، زیرا به موازات افزایش دوربین‌ها شهر نیز در حال گسترش است و همچنین انتظارات از اینکه سایر مناطق نیز تحت پوشش تصویری قرار گیرد بیشتر شده است.

هر سال میزان بودجه‌ پایش تصویری افزایش می‌یابد و به همین نسبت دوربین‌های نظارتی و تصویری ثبت تخلف و پلاک‌خوان در سطح شهر نیز افزایش پیدا می‌کند. 

در حال حاضر حدود ۶۰ درصد معابر شهر زنجان زیر پوشش دوربین‌های کنترل ترافیک قرار دارد و همکاری خوبی در این زمینه از طرف مدیریت شهری انجام شده است. امیدواریم که در دو سال آینده به پوشش مطلوبی در سطح شهر برسیم.

مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری در اجرای طرح‌های ترافیکی در سال ۹۸ چیست؟

پروژه‌های بزرگ اصلاح هندسی معابر و خیابان‌های شهر در حال تکمیل است. طرح اصلاح ساختار سازمان اتوبوسرانی نیز با اجرای تغییراتی در ساختار این سازمان و خروج از حالت سنتی و تغییر شکل به حالت سیستماتیک انجام شد که یکی از نتایج آن کاهش زمان سفر به عنوان یکی از پارامترهای خیلی مهم حمل و نقل عمومی درون‌شهری بود؛ در مسیرهایی که زمان سفرها طولانی‌تر بود و در شهرک‌هایی که از هسته مرکزی شهر دورتر بود، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش زمان سفر اتفاق افتاد که از نتایج آن کاهش قابل‌توجه ترافیک در هسته مرکزی شهر بود.

کد خبر 394721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.