پیامبر اکرم(ص) از موثرترین پیامبران تاریخ بشر است

یک استاد دانشگاه گفت: یکی از دلائل که پیامبر یکی از موثرترین و موفق ترین پیامبران تاریخ بشر است به این امر برمی گردد که او در جامعه ای که می توان گفت یکی از عقب مانده ترین جوامع بشری در قرن هفتم میلادی بود ظهور کرد و آن را با افکار عالیه و کلام نورانی و گوهربار قرآن آشنا کرد.

اصغر محمود آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) برای اهداف عالیه ای چون رستگاری مردم و رهایی آنان از جهل وبی عدالتی تلاش های بسیاری کرد و مسائل سختی را ازسرگذراند، شرایط پیامبر بسیار دشوار بوده است او بارها در معرض توهین و ترور قرار گرفت.

این استاد تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان افزود: جنگ هایی که در دوره رسول اکرم(ص) انجام شد جنگ هایی است که به ایشان تحمیل شد همچنین در زمان حضور پیامبر(ص) در مدینه آسیب هایی از دشمنان داخلی وخارجی چون مشرکان مکه، بربرها و یهودیان به ایشان رسید.

محمود آبادی اضافه کرد: به سه دلیل پیامبر یکی از موثرترین وموفق ترین پیامبران تاریخ بشر است یکی از این دلائل به این امر برمی گردد که او در جامعه ای دچار آسیب های فرهنگی، فکری واقتصادی ظهور کرد که می توان گفت یکی از عقب مانده ترین جوامع بشری در قرن هفتم میلادی است و توانست چنین جامعه ای را با افکار عالیه و کلام نورانی و گوهربار قرآن آشنا کند و مردمی بسازد که می توانند بر جهان آینده حکومت کنند زیرا اثر تربیت گذاری از سوی نبی مکرم اسلام بسیار زیاد بوده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر پیامبر موفق بود به این دلیل که نتایج کار خودش را دید. ایشان در سال دهم هجری در منطقه حجة الوداع فرمودند " امروز من دین خدا را کامل کردم "  یعنی آنچه خداوند فرمان داده بود را اجرا کردم و به لطف الهی پیروز شدم.

محمود آبادی افزود: پیامبر در زمان بروز بخش سوم موفقیتشان حضور ندارند و این زمانی است که اسلام به عنوان یک نور درخشان وانقلاب عظیم فکری، فرهنگی و موافق با طبیعت بشری در سراسر متصرفات بعدی جهان اسلام منتشر شد و نام مبارک پیامبر همواره در بالاترین نقطه بعد از ذکر نام خداوند در ذهن، کلام و قلب مسلمین جاری شد.

حضور اسلام در ایران

این استاد تاریخ اسلام در زمینه ورود اسلام به ایران گفت: مطمئنا ما نمی توانیم ثابت کنیم که فرمان رسول اکرم(ص) بوده است که تصرفات اسلام از مرز های عربی خارج شود البته پیامبر علاقمند به گسترش اسلام ازطریق تجارت ورابطه دیپلماسی بودند. ¶

وی ادامه داد: کسانی که جانشین پیامبر شدند و عمدتا خلیفه دوم تصمیم گرفتند که گسترش اسلام را به یک جهاد بدل کنند و نیرو های پرشور وپر هیجان مسلمان را از منطقه عربستان به خارج بردند و در نتیجه مسلمانان فتوحات درخشانی را به وجود آوردند از جمله اینکه در شمال عربستان، سوریه، شامات، فلسطین وکمی بعد در مصر سرزمین های بسیار وسیعی در اختیار مسلمانان قرار گرفت. ¶

محمودآبادی با اشاره به نتایج این فتوحات اضافه کرد: دولت بیزانس در مصر و سوریه شکست خورد و مردم آن مناطق هم که از استیلای قدرت بیزانس رهایی پیدا کرده بودند به دین اسلام رغبت پیدا کرده، مسلمان شدند و این دین الهی در آن سرزمین ها همچنان ادامه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر مسلمانان به سمت ایران حرکت کردند در آن زمان عراق بخش مهمی از قسمت های غرب ایران بود و پایتخت شاهنشاهی ایران هم در آن منطقه بود.

وی ادامه داد: در آن زمان ساسانیان بر ایران حکومت می کردند و به دلیل جنگ های ۲۷ ساله با دولت روم بسیار ضعیف شده بوند، برای نشان دادن این ضعف کافی است به دوره چهار ساله ۶۲۸-۶۳۲ میلادی یعنی از مرگ خسروپرویز تا رحلت پیامبر اکرم(ص) که سال ۱۱ هجری است اشاره کنیم.

محمود آبادی اضافه کرد: در این چهار سال بیش از ۱۲ نفر بر ایران حکومت کردند که از میان آن ها می توان به دو بانوی ایرانی پوراندخت وآذرمیدخت، دختران خسرو پرویز اشاره کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به علل ضعف حکومت ساسانی گفت: این تزلزل سیاسی در ایران نشانه این بود که بخش های مهمی از کشور به لحاظ سیاسی و نظامی تابعیت حکومت ساسانی را قبول نداشتند ودر نتیجه ایران دچار بحران داخلی شده بود وبخش های مختلف کشور از پادشاه حمایت نمی کردند.

اوج اسلام گرایی در ایران با حضور امام رضا(ع)

وی تصریح کرد: چنین وضعیتی موقعیت مناسبی را فراهم کرد که مسلمانان بتوانند با وجود ۹ سال مقاومت ساسانیان طی چند جنگ وارد ایران شوند و پس از آن دیگر جنگی رخ نمی دهد زیرا مردم ایران با اسلام سازش و  مماشات می کنند.

محمود آبادی ادامه داد: تا زمان آغاز خلافت امویان و پایان خلافت راشدی ایرانیان یا مسلمان می شدند و یا جزیه می پرداختند و این رسم بسیار خوبی بود برای اینکه ایرانیان آرامش داشته باشند و اسلام هم با آرامش و منش نیک مطابق با فطرت اسلامی منتشر شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به حضور امویان گفت: در دولت امویان که صد سال به طول انجامید رفتار های درستی با مردم ایران نشد و همین امر منجر شد به این که مردم ایران متوجه شوند خلافت باطلی که روح اسلام را نیافته و ارزش ها وفرهنگ اسلام را قبول ندارد بر آن ها حکومت می کند.

وی ادامه داد: در نتیجه ایرانیان نخستین گروه هایی بودند که علیه خلافت اموی و نه اسلام برخاستند به ویژه می توان به حمایت ایرانیان از جنبش های تشیع به ویژه حضور آن ها در قیام مختار علیه جنایتکاران کربلا اشاره کرد.

محمود آبادی افزود: به این ترتیب ایرانیان به تدریج وارد جریانات سیاسی ضد حکومت امویان و موافق با پذیرش امامان شدند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تقریبا می توان گفت اوج اسلام گرایی وتشیع در ایران از زمان حضور امام رضا(ع) در ایران است و باید گفت حضور ایشان در ایران یک متاع ارزشمند، مبارک و فرخنده برای ایرانیان به ارمغان آورده است.

وی افزود: از حضور مبارک این امام بزرگوار ایرانیان متوجه ارزش های واقعی مستتر در تاریخ سیاسی اسلام و متمایل به اسلام شدند که خوشبختانه تا امروز هم پا برجاست.

کد خبر 394657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.