راه پیش روی سپاهان؛ خاطرات خوش گذشته یا ثبت افتخارات جدید؟

دوم آبانماه مصادف است با فینالیست شدن تیم فوتبال سپاهان و این روز از گذشته ها روز تیم فوتبال سپاهان بوده است و باید دید تیم جدید سپاهان می تواند خاطرات خوش سال 2007 و تیم طلایی آن سال را تکرار کند یا خیر؟

به گزارش ایمنا، دوم آبان ۸۶ با دمیده شدن سوت پایان دیدار نیمه نهایی فینال لیگ قهرمان آسیا در ابوظبی، سپاهان این فرصت به دست آورد تا اولین تیم ایرانی باشد که طعم فینال این تورنمنت را مزه کند. یک روز بعد اوراوا رد دیاموندز ژاپن رقیب سپاهان در فینال شد. 
سپاهان حریف رقیب شرق آسیای خود در دیدار نهایی نشد، اما لطف میزبانی ژاپن از جام باشگاه های جهان آن سال، سپاهان را جهانی کرد. حالا طلایی پوشان دیار زنده رود در جمع هفت باشگاه بزرگ جهان قرار گرفته بودند و باید با رقبایی نظیر میلان کهکشانی آن سال رقابت می کردند. اتفاق بزرگی که هیچ تیم ایرانی پس از آن موفق به تکرار  آن نشد و باوجود قهرمانی های فراوان سال های بعد باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در لیگ و حذفی، خاطره شیرین آن را از یاد هواداران اصفهانی نبرد.

آن سوی سکه فینال لیگ قهرمان سال ۲۰۰۷، نام ا به چشم می خورد. تیمی که روز گذشته و در حالی که کانال های هواداری و سایت های سپاهان احتمالا در حال چنگ زدن به خُرجین افتخارات ۱۲ سال پیش خود بودند، از سد گوانگژو چین گذشت و برای سومین بار پا به فینال لیگ قهرمانان آسیا گذاشت و رقیب الهلال عربستان شد.

بعد از آن سال حکایت این دو تیم ایرانی و ژاپنی که روزی سودای رقابت با یکدیگر را داشتند و هردو اولین حضور در فینال آسیا را تجربه می کردند، از هم جدا شد.

سپاهان در لیگ ایران چهار بار دیگر موفق به کسب جام شد تا مجموع قهرمانی هایش را به پنج برساند و فصل گذشته پرافتخارترین تیم لیگ برتر شود، اما اوراوا تا سال ۲۰۱۵ قهرمانی ای در جی لیگ تک جدولی به دست نیاورد. دو فصل اخیر اما قصه در ژاپن هم برای اوراوا متفاوت شد و قرمز های سایتاما در جی لیگ دو مرحله ای قهرمانی یک مرحله را کسب کردند.

در این سال ها اوضاع در آسیا البته برای هر دو تیم متفاوت و حتی متضاد با لیگ داخلی پیش رفته است.

طلایی پوشان پس از سال ۲۰۰۷ خیلی زود و پیش از اوراوا این فرصت را داشتند تا مجددا فینالیست شوند. ماجرای تلخ نیمه نهایی سال ۲۰۱۱ سپاهان خوش فرم امیر قلعه نوعی آن روز ها که به دلیل اشتباه سهل انگارانه در استفاده از رحمان احمدی دوکارته مقابل السد، رویای جام آسیایی را برای سپاهانی ها را به باد داد. اوراوا نیز چند سالی به توفیق آنچنانی دست نیافت، اما به یکباره و از فصل ۲۰۱۷ همه چیز برای آن ها تغییر یافت. اوراوا یکبار دیگر فینالیست شد و با شکست الهلال کاپ این رقابت ها را بالای سر برد. روز گذشته نیز باشکست نماینده چین راهی دیدار نهایی این فصل لیگ قهرمانان آسیا شدند.

سرخ پوشان ژاپنی در حال حاضر در کنار چونبوک موتورز هیوندای کره ی جنوبی و الاتحاد عربستان با دو قهرمانی پرافتخارترین تیم های لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدید آن محسوب می شوند و اگر اوراوا موفق به پیروزی برابر الهلال شود، با سه قهرمانی در آسیا در کنار پوهانگ استیلرز کره ی جنوبی و بالاتر از استقلال ایران و الهلال عربستان به عنوان پرافتخار ترین تیم تمام ادوار جام های باشگاهی آسیا قرار می گیرد.

حکایت مسیر های متفاوت  این دو تیم که همزمان با هم اولین فینال آسیا را تجربه کرد، قابل تامل است. انگار قرار فوتبال ایران بر این است که با خاطرات زندگی کند؛ مثل قهرمانی تیم ملی در جام ملت ها که امروز جز چند عکس سیاه و سفید تصویر خاصی را به خاطر ایرانی ها نمی آورد یا مثل حضور در المپیک که دیگر تنها عادت به حضور در انتخابی اش کرده ایم.

دو راه پیش روی سپاهان است یا می تواند در خیال شیرین رویای ناتمام نسل طلایی ۲۰۰۷ خود بماند و یا مثل اوراوا خاطرات جدید و حتی دست نیافتنی تری را به آلبوم افتخارات اش سنجاق کند.

کد خبر 394437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.