کلیسای نوتردام چه شکلی می شود؟

در پی آتش‌سوزی مخرب کلیسای نوتردام پاریس، بسیاری از معماران به فکر ارائه طرح‌های پیشنهادی خود برای بازسازی این مکان مقدس افتادند که در این میان وینست کالبو، معمار معروف بلژیکی، در تلاش برای تلفیق علم، هنر و معنویت برای بازسازی کلیسای نوتردام بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیسای نوتردام پاریس در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) دچار یک آتش‌سوزی جدی و مخرب شد. با توجه به اهمیت تاریخی این کلیسا، این حادثه واکنش‌های بسیاری از سوی مردم سراسر جهان، به‌خصوص مسیحیان، را در برگرفت. با وجود این‌که علت این حادثه هنوز مشخص نشده ‌است اما احتمال این‌که آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط بوده باشد، وجود دارد. کلیسای نوتردام از محبوبترین نقاط گردشگری در فرانسه به شمار می‌رود که پیش از آتش‌سوزی هر سال بیش از ۱۳ میلیون بازدید کننده را به خود جذب می‌کرد. این کلیسا به مدتی طولانی، بزرگترین کلیسای اروپا بوده‌ است. اهمیت این بنای تاریخی در این است که به عنوان زیباترین اثر در معماری گوتیک شناخته می‌شود که برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌ شده است.

پس از آتش‌سوزی دولت فرانسه در یک رقابت بین‌المللی تمام معماران سراسر دنیا را به ارائه طرح‌های پیشنهادی خود برای بازسازی کلیسای نوتردام پاریس دعوت کرد. معماران زیادی طرح‌های پیشنهادی خود را برای بازسازی این اثر تاریخی مهم ارائه دادند با این حال طرح پیشنهادی وینست کالبو، که تلفیقی از علم، هنر و معنویت بود، به عنوان یکی از بهترین طرح‌های پیشنهادی نظر بسیاری از معماران را به خود جذب کرد. وینسنت کالبو در نظر داشت در طراحی جدید خود از کلیسای نوتردام، با الهام از اصول طبیعت‌شناسی نوعی همزیستی عادلانه‌تر بین انسان و طبیعت برقرار کند.

وینسنت کالبو پروژه عظیم و بسیار مهم خود را "Palingenesis" نامید که این کلمه ریشه یونانی دارد و به معنای "تولد دوباره" است. او می‌خواست در طراحی جدید خود شبستان، پشت‌بام و منار جدید کلیسا را با هم یکی کند تا از هر زاویه ساختمان، شکل هندسی اصلی شیروانی ۱۰ متری سازه را حفظ کند. در ضمن، بخش سه ضلعی و دیوارهای کوتاه به سمت ایجاد یک منار مخروطی عمودی امتداد می‌یافت.

کالبو به منظور به حداقل رساندن اثرات کربن در بازسازی کلیسای نوتردام قصد داشت از چوب چندلایه بلوطی با حداکثر درخشش برای ایجاد ظاهری صلیب‌مانند برای کلیسا بهره برد. او در پیش فرض طرح خود کلیسای جدید را به‌گونه‌ای ایجاد کرده بود که میزان انرژی تولیدی آن بیش از انرژی مصرفی باشد. پشت‌بام سه‌بعدی کلیسا که قرار بود پوشیده از شیشه‌های رنگارنگ باشد، تمام الکتریسیته، گرما و تهویه مثبت مورد نیاز کلیسا را از طریق ترکیب سیستم‌های غیرفعال خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی تامین می‌کرد.

قالب چوبی جدید کلیسای نوتردام قرار بود با یک تاج سه‌بعدی بلوری که به بخش‌های کوچک‌تری شبیه به الماس تقسیم می‌شد، مزین ‌شود. بلورهای تاج که شامل یک لایه فعال از مواد طبیعی بود، از کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن ساخته می‌شد که این مواد نور خورشید را جذب و به انرژی برق تبدیل می‌کند. کالبو به منظور به حداقل رساندن اثرات گلخانه‌ای نیز در نظر داشت بخش کریستالی سازه را باز نگه ‌دارد تا در نتیجه هوای طبیعی به بالای منارجریان پیدا کند.

وینسنت کالبو در نظر داشت در پروژه بازسازی کلیسای نوتردام یک باغ بسیار بزرگ احداث کند که درختان آن توسط دواطلبان و موسسات خیریه پرورش داده می‌شد. کالبو چنین پیش‌بینی کرده بود که درختان باغ جدید در هر سال به طور متوسط ۲۱ تن میوه و سبزی تولید کند که این میوه‌ها و سبزیجات  به طور رایگان بین مردم پاریس، به‌خصوص افراد فقیر و بی‌خانمان به طور برابر توزیع می‌شد.

اگرچه طرح پیشنهادی وینسنت کالبو برای بازسازی کلیسای نوتردام به عنوان یکی از بهترین طرح‌های پیشنهاد شده نظر بسیاری از معماران را به خود جلب کرد، بااین حال به مرحله اجرا نرسید چرا که مجلس سنای فرانسه اعلام کرده است که باید ظاهر کلیسای نوتردام دقیقا شبیه به قبل از آتش‌سوزی باشد.         

کد خبر 394013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.