شفافیت و اعتماد حلقه‌ مفقوده انجمن‌ اولیا و مربیان در مدارس

لزوم همکاری والدین با مدرسه اولین دلیل ایجاد انجمن‌های اولیا و مربیان بود، اما با وجود آنکه بیش از ۶۰ سال از ظهور این انجمن‌ها می‌گذرد هنوز نتوانسته‌اند تغییرات بنیادینی در مدارس ایجاد کنند و همچنان به آنها به عنوان ابزاری در دست مدیران برای جمع‌آوری مشارکت مالی نگاه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجمن اولیا و مربیان با هدف ایجاد همکاری، مشاوره و آگاه سازی والدین از شرایط آموزشی و البته پرورشی دانش آموزان تشکیل شد اما از ابتدای ایجاد این نهاد تاکنون  همواره به شیوه‌ای فرمایشی و تشریفاتی هدایت شده است و حتی سایه فردگرایی مدیران هم در برخی موارد بر آنها بوده و کمتر مواردی چون همکاری، تبادل نظر و کار تیمی در آنها دیده است حتی در برخی موارد والدین از آن به عنوان نهادی برای مشروعیت بخشی به فعالیت یک مدیر و تنها برای جمع‌آوری کمک مالی از آنها یاد می‌کنند و متاسفانه این نهاد مهم که می‌توانست از ابتدای ایجاد تا به امروز تحولات مهمی در آمورزش و پرورش کشور ایجاد کند هنوز هم در هاله‌ای از ابهام، بدون کارآیی چندانی به اندک حیات خود ادامه می‌دهد. به بهانه نقش برجسته انجمن‌های اولیا و مربیان در تغییرات و تحولات آموزشی، ایمنا به بررسی این موضوع پرداخته است؛

 انجمن‌ها تاثیراتی فراتر از جمع‌آوری کمک مالی دارند

لیلا افشار، والدین یکی از دانش‌آموزان مدارس اصفهان که خود چند سالی از اعضای انجمن اولیا و مربیان بوده در خصوص فعالیت انجمن‌های اولیا و مربیان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انجمن‌های اولیا و مربیان به دلیل اینکه می‌توانند نظرات والدین را به مربیان برسانند محل خوبی برای رشد و ارتقای یک مدرسه است.

وی با بیان اینکه معلمان و مدیران همواره به نظرات والدین نیاز دارند، می‌افزاید: یک مدرسه قطعا با نظرات جمعی و استفاده از توانمندی‌های والدین بهتر می‌تواند به فعالیت آموزشی و پرورشی خود ادامه دهد چرا که هر کدام از والدین اگر توانمندی و مشورت خود را از مدرسه دریغ نکنند قطعا کارها به نحو بهتری پیش می‌رود.

این عضو انجمن اولیا و مربیان با اشاره به اینکه در برخی موارد انجمن‌های اولیا و مربیان با روند درستی انتخاب نمی‌شوند، تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب به مدارس از طرف آموزش و پرورش  بیشتر انجمن‌ها تنها برای جمع‌آوری کمک مالی از والدین کمک خواسته‌اند و این امر باعث شده که والدین دانش‌آموزان این چنین تصور کنند که به هیچ کدام از مشورت‌ها یا توانمندی‌های آنان نیازی نیست و فقط در مواقع کمبود مالی به آنها مراجعه می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی انتخابات این انجمن‌ها به نحو صوری برگزار می‌شود، می‌افزاید: در برخی موارد هم دیده شده که مدیران مدارس علاقمند به حضور اولیای منتقد نیستند و از انتخاب آنها به عنوان اعضای انجمن اولیا و مربیان جلوگیری می‌کنند و این امر را با روش‌های گوناگون انجام می‌دهند.

مدیران بدانند " همه چیز را همگان دانند "

افشار در این باره تصریح می‌کند: برای این کار اگر چه همه مراحل انتخابات به ظاهر انجام می‌شود اما مرحله شمارش آراء در مقابل جمع انجام نمی‌شود و مدیران هر فردی که خود علاقمند باشند را در میان اعضای انجمن جا می‌دهند تا بتوانند تنها با امضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه برای عملکرد و فعالیت‌های خود مشروعیت ایجاد کنند.

وی با انتقاد از برخی مدیران مدارس می‌گوید: مدیران باید بدانند همه چیز را همگان دانند گاهی برخی مدیران آموزش و پرورش با سابقه چند سال مدیریت فکر می‌کنند دیگر به مشورت و مشاوره هیچ نیازی ندارند در حالی که باید بدانند آنها هر چقدر هم دلسوز باشند قطعا به دلسوزی والدین دانش‌آموزان نخواهند بود و نظرات والدین قطعا برای ادامه مسیر راهگشاست.

این عضو انجمن اظهار می‌کند: انجمن‌ها باید با مشورت بهترین راهکار پرورشی و آموزشی را به مدیران پیشنهاد دهند و مدیران هم باید از این پیشنهادات استقبال کنند چرا که گرداندن یک مدرسه با چند صد دانش‌آموز به تنهایی کار مشکلی است.

وی در خصوص لزوم ایجاد شفافیت مالی در مدارس تاکید می‌کند: اگر مدیران مدارس بیلان کار خود شامل ورودی مبالغ کمک‌ها و هزینه‌های سالانه یک مدرسه را پیش روی والدین قرار دهند با این کار هم اعتماد والدین به مدرسه بیشتر می‌شود و هم با داشتن والدین سخاوتمندی که هیچ وقت آموزش و پرورش را تنها نگذاشته‌اند حتما به کمک مالی بیشتر هم ترغیب خواهند شد پس ایجاد شفافیت مالی اولین قدم در ارتقای یک مدرسه است.

نمود ضعف یا قوت انجمن اولیا و مربیان در فعالیت‌ مدارس

حسینی، مدیر یکی از دبیرستان‌های اصفهان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انجمن‌های اولیا و مربیان جزء بازوهای مدیریتی هستند که می‌توانند به موفقیت یک مدرسه کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه ضعف یا قوت انجمن‌ها در بازخورد فعالیت‌های مدرسه مشهود است، می‌افزاید: انجمن‌های اولیا و مربیان از ارکان مدرسه محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه مشورت گرفتن در کارها از بهترین امور و سفارش شده دین ماست در مدارس هم تلاش می‌کنیم بدون مشورت با این اعضا که نماینده والدین دانش‌آموزان هستند اقدامی صورت ندهیم.

مدیر این دبیرستان پسرانه تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد جمع‌های مشورتی این چنینی از ضروری‌ترین نیازهای یک مدرسه قلمداد می‌شود و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که مدارس با آن دست وپنچه نرم می‌کنند اعضای انجمن می توانند در رفع بسیاری از مشکلات همانند یک معاون قوی به مدیر یاری رسانند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای انجمن از قشرهای مختلف هستند، اظهار می‌کند: این افراد که از مشاغل مختلفی هستند و قطعا در بسیاری از مسائل می‌توانند آگاهی‌های بسیار خوبی به اولیا و حتی دبیران بدهند.

حسینی با بیان اینکه گرداندن یک مدرسه کار به تنهایی کار مشکلی است، می‌افزاید: دانش‌آموزان نیازهای مختلفی شامل نیازرهای آموزشی، پرورشی و تربیتی و تفریحی بسیاری دارند و یک مدیر می‌تواند با مشورت گرفتن از اولیا و اعضای انجمن بهترین این اقدامات را برای پیاده‌سازی در مدرسه در پیش بگیرد.

مدیران و انجمن‌ها زمینه شفافیت و اعتماد در مدارس را مهیا کنند

علیرضا سلطانی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در مدارس استان اصفهان، می‌گوید: روز ۲۳ مهرماه در همه مدارس ابتدایی و روز ۲۴ مهرماه در همه مدارس متوسطه انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان انجام شد و این در حالی است که فرآیند معرفی والدین و برگزاری مجمع عمومی در روزهای آغازین مهرماه در مدارس استان انجام شد.

وی در خصوص دستاوردهای انجمن اولیا و مربیان مدارس در سال‌های گذشته، افزود: آثار امور تربیتی معمولا در کوتاه مدت نمایان نمی‌شود بلکه این اثرات در درازمدت مشهود خواهد بود همچنین وجود این انجمن‌ها در مدارس اثرات بسیاری تاکنون داشته و ظهور خیران مدرسه‌ساز و کمک‌های آنها به آموزش و پرورش و مدارس از دل همین انجمن‌ها بیرون آمده است و همگی آنها از دستاوردهای انجمن اولیا و مربیان هستند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه انجمن‌های اولیا و مربیان به انجمن‌های نواحی و بعد از آن انجمن استان منتهی می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از مقرراتی که در آئین نامه‌ها ذکر می‌شود همگی از پیشنهادات همین انجمن‌های اولیا و مربیان استان‌هاست که به وزارت آموزش و پرورش منتقل شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس عضو کارگروه سرویس مدارس و کارگروه فرم مدرسه هم هستند، اظهار می‌کند: این اعضا در این دو مورد هم نظرات خود را به مدیران آموزش و پرورش انتقال می‌دهند و نقش اولیا در این زمینه نقش پررنگی است و قانون جایگاه مهمی برای والدین درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه انجمن‌های اولیا و مربیان نیازمند تقویت است، می‌افزاید: باید هم مدیران موانع حضور اولیا را برطرف کنند و هم اولیا بدانند که قانون این حق نظارتی را به آنها داده است، قانون برای آنها حق نظارتی و مشارکتی در نظر گرفته است اما گاهی این نظارت با دخالت اشتباه گرفته می‌شود و آنجاست که مدیران مدارس مقاومت می‌کنند و قبول مسئولیت در این موضوع نمی‌کنند.

نظارت، مشارکت و مطالبه‌گری حق والدین است

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه نظارت و مشارکت حق اولیاست، اظهار می‌کند: نظارت و مشارکت حق اولیاست و آنها می‌توانند نظر بدهند و در امور مختلف مدرسه مطالبه‌گری داشته باشند تا مدیران وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید بین والدین و مدیران نظام مشورتی برقرار باشد، می‌گوید: از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی همه امضاهایی که بدون مشورت باشد باطل است و باید با نظرات مشورتی مسائل اجرایی شود و نه اینکه نظرات یک طرف تنها برای اجرایی شدن لحاظ شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه مدیران باید زمینه شفافیت در مدارس را ایجاد کنند، تصریح می‌کند: از مدیران درخواست داریم که تمام هزینه‌های به دست آورده و هزینه‌های صرف شده در مدارس را در معرض دید والدین قرار دهند و زمینه شفافیت و اعتمادسازی والدین را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه کمک مردم مشروط به این است که این درآمدها در کجا هزینه می‌شود، اظهار می‌کند: اگر مدیران هزینه‌های انجام شده را در مدارس به سمع و نظر والدین برسانند قطعا زمینه کمک بیشتر را به مدرسه مهیا می‌کنند و والدین ما آنقدر سخاوتمند هستند که اگر این شفافیت ایجاد شود حتی به یارانه آموزش و پرورش به مدارس هم نیازی نخواهد بود.

مدارس زیر ۱۰نفر و شبانه فاقد انجمن هستند

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه آموزش سند تحول در چهار ساعت برای نمایندگان انجمن‌های اولیا و مربیان شهرستانی انجام شده است، می‌گوید: این قدم آغازین برای اشراف اعضای انجمن اولیا و مربیان بوده است و قرار است برای مدیران و والدین به شکل جداگانه‌ای موضوع اهمیت انجمن را تبیین کنیم.

وی در خصوص آمار مدارس دارای انجمن اولیا و مربیان استان اصفهان، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۹۰۱ هزار دانش‌آموز در شش هزار و ۵۷۵ مدرسه استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد مدارس شبانه یا زیر ۱۰ نفر فاقد انجمن اولیا و مربیان هستند.

سلطانی با اشاره به اینکه تقریبا حدود ۲۰۰ مدرسه در استان اصفهان بدون انجمن هستند، می‌گوید: این فاقد انجمن بودن به این دلیل است که یا زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز دارند یا مدرسه شبانه هستند و در اینجا وظیفه انجمن برعهده مدیران مدارس است و مابقی مدارس همگی باید انجمن اولیا و مربیان داشته باشند و انتخابات آن را برگزار کنند.

ابطال دو انتخابات انجمن اولیا و مربیان در سال گذشته

وی در خصوص روند انتخابات انجمن‌ها خاطرنشان می‌کند: باید در روز انتخابات صندوق رای پیش‌بینی و شمارش آرا در حضور هیئت رئیسه سنی انجام شود همچنین همه موارد به صورت شفاف صورت جلسه و اعلام شود و اگر شکایتی از عدم برگزاری مراحل انتخابات واصل شود انتخابات آن مدرسه با حکم مدیرکل ابطال می‌شود که سال گذشته دو مورد انتخابات انجمن اولیا و مربیان در استان ابطال شد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر حضور حدود ۲۴ تیم بازرسی در استان می‌گوید: هر شهرستان و ناحیه برای خود بازرسی جداگانه دارد و در استان ۱۲ تیم دو نفره را به نواحی و مناطق بیرون از شهر اعزام می‌کنیم تا نظارت بر امر انتخابات داتشه باشند و روز بعد آنالیز این بازرسی‌ها در اختیار میران مناطق قرار می‌گیرد.

وی در خصوص بازدیدهای مدیرکل آموزش و پرورش در روز انتخابات انجمن اولیا و مریبان اظهار می‌کند: در شهر اصفهان هم بازدیدها با همراهی مدیرکل آموزش و پرورش استان در نواحی شش گانه اصفهان انجام می‌شود و انتخابات توسط ایشان و تیم آموزش و پرورش از نزدیک رصد خواهد شد.

گزارش از: شهین اصلانی- خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 393850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.