چگونه جای زخم‌ آکنه را برطرف کنیم؟ 

بروز آکنه بر پوست صورت ممکن است به اندازه کافی ناراحت‌ کننده باشد و آثار بر جای مانده آن نیز باعث ایجاد آسیب‌های روحی و کاهش اعتماد به نفس افراد شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پزشکان متخصص پوست اغلب با شکایت بیماران خود در مورد جای زخم‌ها روبرو می‌شوند و با پاکسازی پوست سعی می‌کنند آن‌ها را به حداقل رسانده و اعتماد به نفس را به مراجعه‌کنندگان خود بازگردانند. نکته مهم این است که بین جای زخم واقعی و علامت موقتی ایجاد شده بعد از برطرف شدن آکنه تفاوت وجود دارد. مسئله نگران‌ کننده اغلب برجسته شدن جای آکنه یا تغییر رنگ آن است. صرف‌نظر از نوع پوست، یک جای زخم واقعی بعد از آکنه، با از بین رفتن یکنواختی بافت سطح پوست مشخص می‌شود.

این جای زخم‌ها دارای تورفتگی و کمی شبیه زخم‌های آبله است. اگر در بافت پوست هیچ تغییری ایجاد نشود و پوست صاف باقی بماند، معمولاً جای زخم محسوب نمی‌شود. تنها علامت صورتی یا تیره‌رنگ به نام "هایپرپیگمنتیشن" (Hyperpigmentation) پس از التهاب است که بر اثر افزایش رنگدانه‌های پوستی در محل آکنه بر جای می‌ماند. این لکه‌ها موقتی و برگشت‌پذیر است و به تدریج با گذشت زمان از بین می‌رود.

مصرف مداوم کرم ضد آفتاب برای همه رنگ‌های پوستی اهمیت دارد، زیرا با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش این علائم رنگ‌ پریده ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بماند. استفاده از یک محصول ضد آکنه با SPF بالای ۳۰ توصیه می‌شود در صورتی‌که منافذ پوست را مسدود نکند. اگر جای‌ زخم‌ها واقعی باشد، ممکن است هرگز به خودی خود از بین نرود و به طور کامل ناپدید نشود، اما خبر خوب این است که برای رفع آثار یا جای زخم‌ها راه‌های زیادی وجود دارد.

از نظر متخصصان پوست مصرف کرم‌های بدون نسخه که به عنوان درمان جای زخم به بازار عرضه می‌شود معمولاً مفید نیست. دلیل این موضوع این است که تاثیر بیشتر کرم‌های اِسکار، فاقد شواهد علمی است. همچنین اکثر جای زخم‌های آکنه ظاهری فرو رفته دارد؛ یعنی نوعی اسکار که درمان آن مشکل است. با توجه به چندین دهه مطالعه علمی یک کرم یا ژل رتینوئید با یکنواخت کردن رنگ پوست، بهبود جایگزینی سلول‌های پوستی و ساخت کلاژن و الاستین جدید، به تدریج جای زخم‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف ژل آداپالن (Adapalene)، ترتینوئین یا ژل تازوراک نیز برای بهبود جای زخم‌های آکنه موثر است. این داروها می‌تواند باعث خشکی، لایه‌برداری و تحریک پوست شود. به همین دلیل تنها مصرف یک لایه نازک این کرم در هنگام خواب توصیه می‌شود و بهتر است روی آن یک مرطوب کننده ساده برای تسکین پوست استفاده شود. همچنین به دلیل افزایش حساسیت پوست در برابر آفتاب هنگام مصرف و غیرفعال شدن این محصولات در اثر نور خورشید، مصرف آن‌ها در شب توصیه می‌شود.

در کنار این محصولات، استفاده از روش‌هایی مانند لیزر، تزریق داروهای استروئیدی مانند پلی‌متیل‌متاکریلات یا پرکننده اسید هیالورونیک و روش‌های جراحی مانند بیوپسی پانچی (برداشتن بعضی از اسکارها با استفاده از ابزارهای کوچک)، درم ابریژن (لایه‌برداریسطحی پوست با سایش فیزیکی)، ساب‌سیژن (روش جراحی ساده، سرپایی و بی‌خطر با سرسوزن) و میکرونیدلینگ (استفاده از سوزن‌های باریک برای ایجاد حفره بسیار نازک روی پوست جهت تحریک کلاژن‌سازی) نیز در درمان اسکارهای واقعی و قدیمی موثر است.

کد خبر 393834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.