روز جهانی تنبل و ۱۰ نکته جالب در مورد این حیوان شگفت‌انگیز!

۲۰ اکتبر روز جهانی تنبل نامگذاری شده است، حیوانی که در جنگل های آمریکای جنوبی زندگی می کند و در سال های اخیر به دلیل نابودی درختان و جنگل ها، زیستگاهش از بین رفته و در معرض انقراض قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دلیل آهستگی و کندی بسیار زیاد حرکات این جانور نام تنبل بر روی این حیوان گذاشته شده و این تنبلی در واقع راهکار متابولیک برای کاهش مصرف انرژی است.

تنبل‌ها حدود ۲۰ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، یعنی حدود ۸۰ درصد از وقتشان را در خواب به سر می برند، در این مدت آرام‌تر نفس می‌کشند، ضربان قلبشان کند می‌زند؛ حتی سرعت هضم غذا نیز در بدنشان کاهش می‌یابد.

گونه‌های تنبل همگی زندگی درختی دارند؛ ، فقط یک بار در هفته غذا می‌خورند و مانند کپه ای از مو، روی زمین می‌نشینند یا بر شاخه درختان آویزان می‌شوند؛ این حیوان بامزه دو تا سه انگشت دارد که با آنها به شاخه های درختان می چسبد و برای عمل دفع به پایین درخت می‌آید.

حرکت آنها بسیار آهسته بوده و سرعت آن‌ها دو متر در دقیقه است، به گفته محققان، تنبل ها مسیر یک کیلومتری را بیش از ۸۰ ساعت طی می کنند و به قدری کند هستند که خزه روی آنها رشد می کند؛ بدن آنها بسیار نیرومند است و میزبان نوعی خزه است که برای زندگی در بین موهای تنبل تکامل پیدا کرده اند و به استتار این جانور کمک می کند و خود این خزه‌ها غذای بعضی حشرات هستند.

تنبل‌های ماده، معمولاً یک بچه به دنیا می‌آورند، برای به دنیا آوردن بچه هایشان لانه‌ای نمی‌سازند. حیوان ماده از شاخه آویزان می‌شود. وقتی نوزاد به دنیا می‌آید با پنجه‌های قوی به موهای مادرش می‌چسبد و ۹ ماه دیگر را هم روی بدن مادرش می گذراند.

این موجودات برخلاف خشکی، در آب بسیار شناگران ماهری هستند و زمانی که دشمن به آن‌ها حمله می‌کند قادر هستند با سرعت بالایی فرار کنند.

نزدیکترین خویشاوندانشان مورچه‌خوار و آرمادیلو است، در گذشته تنبل‌های غول‌پیکر تقریباً به اندازه فیل بودند و همین‌طور تنبل‌های دریایی نیز وجود داشتند که اکنون منقرض شده‌اند.

تنبل‌ها بومی مناطق جنگلی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هستند که با نابودی درختان جنگلی، زیستگاههای این حیوانات شگفت انگیز در حال از بین رفتن و این موجودات نیز در معرض انقراض قرار گرفته اند. جالب است بدانید بسیاری مردم دنیا از جمله کلمبیایی‌ها سالانه این روز را تحت عنوان " روز جهانی تنبل‌ها " جشن می گیرند. این جشن در شهر "Itagui " کلمبیا طرفداران زیادی دارد و با حضور بیش از ۲۰۰ هزار نفر برگزار می شود

در این جشن تنبل‌های کلمبیایی مدعی هستند کمتر از دیگران دچار استرس می شوند و میزان خودکشی و حتی تمایل به آن در آنها به میزان قابل توجهی پایین تر است.

کد خبر 393792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.