آرش؛ نابغه‌ای فراتر از سن خود

"آرش آمرزش" کودک هفت ساله نابغه کاشانی با ضریب هوشی ۱۵۷، همزمان در حال یادگیری ۱۸ زبان است و قابلیت‌های هوشی فراتر از سن خود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای مدرن امروز بسیاری افراد برای نشان‌دادن استعدادهای خود راهی بهتر از فضای مجازی پیدا نمی‌کنند. نمونه‌های فراوانی از چنین افرادی که رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و نرم‌افزارهای شبیه به آن را تبدیل به صحنه ابراز توانمندی خود کرده‌اند، می‌توان یافت. این موضوع تا حدی جدی است که کودکان و نوجوانان با سنین کم نیز از این فرصت بهره برده‌اند؛ آرات حسینی و آرش آمرزش دو کودک نابغه‌ای هستند که جهانی‌شدن استعداد خود را به اینستاگرام سپردند. آرات حسینی شش ساله را به لطف اینستاگرام کمتر کسی است که نشناسد.

اما آرش آمرزش که شاید هنوز به محبوبیت جهانی آرات نرسیده، هفت ساله، اهل کاشان و متفاوت از هم سن و سالانش نه عاشق اسباب بازی بلکه شیفته فیزیک، شیمی و پزشکی است. او با وجود سن کم، عناصر جدول تناوبی مندلیف و کاربردهای آن‌ها و فرمول‌های فیزیک را درک کرده و از حفظ است. فعالیت پژوهشی هم از دیگر جنبه‌های استعدادی آرش است.

داوود آمرزش، پدر آرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با استعداد فرزند خود، اظهار کرد: آرش از لحاظ تحصیلی در حال حاضر در کلاس اول ثبت نام شده، اما با موافقت اداره آموزش و پرورش کاشان قرار است به صورت غیرحضوری در خانه درس بخواند، سایر مقاطع را نیز تا جایی که توان دارد جهشی طی کند و به این صورت دوران ابتدایی را بگذراند.

پدر آرش آمرزش پیرامون پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان مبنی بر پذیرش پسرش به عنوان دانشجوی افتخاری در رشته پزشکی که با حواشی و جنجال‌های زیادی همراه بود، خاطر نشان کرد: این اتفاق فعلاً در حد حرف است و هم ما و هم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی آن هستیم؛ آن‌ها به ما گفتند که دانشجو شدن آرش به صورت افتخاری است و اگر به اجرا هم برسد، آرش تنها در تعدادی از کلاس‌ها حاضر می‌شود.

داوود آمرزش با اشاره به استقبال ریاست دانشگاه کاشان از پذیرش آرش در این دانشگاه اضافه‌ کرد: دکتر حسن زاده، یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کاشان این موضوع را مطرح کرد و در آزمونی که چند وقت پیش توسط این دانشگاه از آرش به عمل آمد، ضریب هوشی او نیز ۱۵۷ تعیین شد که از این نظر در دسته بالای ۱۴۵ قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به علاقه شدید آرش آمرزش به یادگیری زبان‌های خارجی، تصریح کرد: آرش همزمان در حال یادگیری ۱۸ زبان است که این کار را با استفاده از  اینترنت و کتاب‌هایی که برایش تهیه می‌کنیم، انجام می‌دهد و هم اکنون نیز آرش زبان‌های هندی، چینی، ژاپنی و انگلیسی را تا حدود خوبی صحبت می‌کند.

پدر آرش آمرزش در رابطه با زمان کشف استعداد فرزندش گفت: آرش هفت ماهه بود که مادرش از بازی‌های او متوجه تفاوت رفتار و توانمندی‌های او با سایر هم‌سن‌هایش شد؛ این تمایز استعداد تا جایی پیش رفت که آرش در سن دو و نیم سالگی موفق شد به طور کامل و در حد یک دانش‌آموز دبیرستانی زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی را بخواند.

داوود آمرزش با رد ادعای برخی افراد مبنی بر فشار بر آرش برای یادگیری علوم مختلف ، اظهار کرد: واقعیت این است که تحصیلات من در رشته هتل‌داری و تحصیلات مادر آرش نیز زبان انگلیسی است، حوزه‌های علمی‌ که آرش به آن‌ها می‌پردازد با تحصیلات ما فاصله دارد و به این ترتیب در  بسیاری از موارد قادر به کمک‌ کردن او نیستیم.

وی اضافه کرد: برای مثال آرش در سن چهارسالگی و با وجود این که تنها یک نام از جدول مندلیف شنیده‌ بود، شروع به جست‌وجو در اینترنت و یادگیری آن کرد و این در حالی است که خود من از جدول تناوبی فراری‌ هستم. 

پدر آرش آمرزش در خصوص پیشنهادهای خارجی به فرزندش، اظهار کرد: زمانی که آرش پنج ساله بود، مصاحبه ای با یک خبرگزاری روسی داشتیم که باعث شهرت جهانی آرش شد و اینجا بود که ایمیل‌هایی را از هلند، ژاپن و فنلاند برای پذیرش و آموزش آرش دریافت کردیم.

وی ادامه داد: با توجه با این که آرش در آن زمان تنها پنج سال داشت، مهاجرت برای او سخت بود و به همین خاطر  تصمیم گرفتیم تا او در کشور خودمان بماند؛ البته اینطور نیست که تصمیمی برای مهاجرت نداشته باشیم چرا که فکر می‌کنیم مهاجرت چه حال و چه ۱۰ سال آینده، تفاوتی را برای آرش رقم نمی‌زند.

داوود آمرزش با اشاره به مقایسه‌هایی که بین آرش آمرزش با آرات حسینی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شخصاً برای آرات خوشحال هستم چون در کشور امکانات ورزشی کافی برای پیشرفت او وجود نداشت، اما در هر صورت من معتقد هستم که مقایسه دو شخص با استعداد گوناگون صحیح نیست.

پدر این کودک نابغه در پایان خاطر نشان کرد: برای آموزش آرش در زمینه علمی، اساتیدی با سطح بسیار بالایی در کشور وجود دارند که او می‌تواند از آن‌ها بهره‎‌گیرد؛ همچنین وعده‌‎های همکاری‌ نیز توسط آموزش و پرورش به ماداده شده است.

کد خبر 393782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.