تنفر یونایتد و لیورپول از کجا آب می خورد؟

دو شهر در فاصله ۳۰ مایلی یکدیگر. شباهت های بسیاری دارند اما در عین حال تفاوت هایی دارند که آنها را از هم جدا می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لازم نیست یکی از طرفداران دو آتیشه لیورپول یا منچستریونایتد باشید تا میزان تنفر این دو باشگاه فوتبال را از یکدیگر احساس کنید. حتی اگر فوتبال را کاملا سطحی و تک بعدی تماشا کنید و از آن فوتبالی های دو آتیشه نباشید، باز هم تنفر و خشم این دو باشگاه از از یکدیگر را حس خواهید کرد. پس تقابل این دو غول انگلستان، دیداری است که به عقیده بسیاری از کارشناسان فوتبال بزرگترین و حساس ترین مسابقه انگلستان است و نه تنها قرمزهای بندر لیورپول و منچستر برای شروع آن لحظه شماری می کنند، بلکه طرفداران بسیاری از باشگاه های دیگر در سرتاسر دنیا به تماشای آن می نشینند و تقابل دو تیم پرافتخار انگلیس را تماشا می کنند. دیداری پر از خشم، نفرت و گاهی اندوه و غصه برای تیم بازنده.

ریشه ۱۲۰ ساله تنفر یونایتد و لیورپول!

دشمنی لیورپول و منچستر به سال ها قبل باز می گردد. در قرن نوزدهم با رشد صنعت در انگلستان، هر شهری به دلایلی اهمیت خاصی داشت. منچستر در نساجی شهرت پیدا کرده بود و لیورپول که شهری بندری بود تبدیل به یکی از بنادر مهم جهان شده بود و کشتی های زیادی از این بندر به قاره آمریکا تردد می کردند. لیورپول و منچستر که در فاصله نزدیک با یکدیگر قرار گرفته بودند برای ارتباط اقتصادی کانال بریج‌واتر و راه‌آهن احداث کردند، اما لیورپولی‌ها با احداث کانال کشتی منچستر مخالفت کرده بودند.

همین مخالفت لیورپولی‌ها باعث درگیری و نفرت مردم دو شهر از یکدیگر شد، چراکه برای احداث این کانال مسئولان شهر لیورپول درخواست پول بیشتری از منچستری‌ها کرده بودند. اگرچه سرانجام این کانال در یکم ژانویه ۱۸۹۴ تأسیس شد، اما از مشکلاتی که بین مردم دو شهر ایجاد کرد، نکاست. بعد از احداث کانال منچستر، فوتبال این دو شهر هم کم‌کم جان گرفت و در مصاف‌های لیورپول ومنچستریونایتد هم می‌شد نفرت مردم دو شهر از یکدیگر را به وضوح دید. اگرچه این شروع درگیری دو غول صنعتی انگلستان بود، اما پایانش نبود. هر دو باشگاه تبدیل به یکی از قدرتمندترین باشگاه های انگلستان و اروپا شده بودند تا اینکه در سال ۱۹۵۸ در فاجعه مونیخ، بازیکنان یونایتد جان خود را از دست دادند و به سختی به سطح اول فوتبال انگلستان رسیدند.

در این بین و در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵، لیورپول با دو سرمربی کبیر خود، یعنی بیل شنکلی و باب پیزلی طوفانی در انگلستان و جهان به راه انداختند.

قرمزها یکی یکی جام های داخلی و اروپایی را از پیش رو برداشتند و تبدیل به پرافتخارترین باشگاه انگلیسی شدند. اما این تازه شروع کار بود. هنگامی که سر الکس فرگوسن روی نیمکت منچستر نشست، به یکباره همه چیز تغییر کرد.

منچسترِ فرگوسن در دوران طلایی خود قرار داشت. آنها نه تنها به تعداد قهرمانی لیورپولی ها رسیدند، بلکه آنها را از پیش رو برداشتند و اکنون با ۲۰ قهرمانی در لیگ، بالاتر از لیورپول با ۱۸ قهرمانی قرار گرفتند. اگرچه لیورپول با ۶ قهرمانی در اروپا، دو برابر رقیب سنتی خود یعنی منچستریونایتد(۳ قهرمانی) در بین تیم های انگلیسی رکورد دار است.

حال پس از سالیان سال، با وجود این همه کش و قوس های فراوان، دشمنی این دو شهر، به خصوص دو باشگاه فوتبال لیورپول و منچستریونایتد نه تنها کم نشده، بلکه افزایش پیدا کرده و تقابل این دو تیم یکی از بزرگترین و جذاب ترین دربی های جهان به شمار می رود. 

منچستریونایتد و خطر سقوط!

تیم اوله گونار سولسشر بدترین روزهای چند سال اخیر منچستر را سپری می کند. آنها با کسب ۹ امتیاز از ۸ بازی، در رتبه دوازدهم جدول قرار گرفتند و تنها ۲ امتیاز تا منطقه سقوط فاصله دارند. همچنین آنها در فاصله ۱۵ امتیازی لیورپول قرار دارند و در صورت شکست مقابل قرمزها، در پایان نهمین هفته از رقابت های لیگ جزیره با صدر جدول ۱۸ امتیاز فاصله خواهند داشت و در صورت پیروزی تیم های پایین جدول، امکان دارد که منچستر منطقه سقوط را تجربه کند.

شاگردان سولسشر در رقابت های اروپایی نیز اوضاع خوبی ندارند. آنها که در گروه L با تیم های پارتیزان، آلکمار و آستانه همگروه شده اند با ۴ امتیاز در رتبه دوم قرار دارند. آنها در هفته اول در اولدترافورد ۱-۰ آستانه قزاقستان را شکست دادند و در دومین هفته از همین رقابت ها در هلند و در مقابل آلکمار، به تساوی بدون گل رسیدند. شاگردان سولسشر در کارلینگ کاپ هم شروع خوبی نداشتند. آنها در نخستین دور این رقابت ها به مصاف روچدیل دسته اولی رفتند و در حالی که در ۱۲۰ دقیقه به تساوی ۱-۱ رسیدند، در ضربات پنالتی و با زحمت زیاد ۵-۳ بر این تیم غلبه کردند تا در دور بعدی این رقابت ها به مصاف شاگردان فرانک لمپارد بروند.

اما در هر صورت منچستر، منچستر است. همان طور که یورگن کلوپ در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی اعلام کرده بود "ما با همان یونایتد بزرگ بازی می کنیم و نه آن یونایتدی که شما آن را تعریف می کنید." همین موضوع به گواه نشان می دهد که شاگردان کلوپ با تمام توان به مصاف یونایتد خواهند رفت و می دانند که اگر حریف خود را دست کم بگیرند، در پایان چیزی به غیر از حسرت و پشیمانی نخواهند داشت.

منچستر با لیستی طولانی از مصدومان پا به میدان می گذارد. اوله گونار سولسشر تایید کرده که به بازگشت ون بیساکا و مارسیال امیدوار است. آمادگی لوک شاو پیش از بازی تست می شود و اشلی یانگ و اکسل توانزیبه برای بازی در پست دفاع چپ آماده هستند. با این حال سولسشر اعلام کرده که داوید دخیا و پل پوگبا به دلیل مصدومیت این دیدار را از دست خواهند داد. مصدومیت دخیا آن چنان شدید نیست و انتظار می رود او پیش از فیفا دی بعدی به میادین بازگردد؛ اما پل پوگبا که از ناحیه پا مصدوم شده به دربی انگلستان نخواهد رسید. لیندلوف از مصدومیت بازگشته و دنیل جیمز هم که در دیدار تیم ملی کشورش از ناحیه سر مصدوم شده بود، بدون مشکل خاصی به مصاف شاگردان کلوپ می رود. فیل جونز، جسی لینگارد، اریک بایلی، دالوت و تیموتی فوسو منساه دیگر مصدومان یونایتد هستند. 

کلوپ در رابطه با مصدومان منچستر گفته است" سوشلر گفت بازیکنانش شاید به بازی برسند و فردا هم احتمالا می گوید که حتما به بازی خواهند رسید. قبل از بازی ،بازی های روانی اینگونه است و من مشکلی با آن ندارم."

منچستریونایتد در ۵ بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها، ۱ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ باخت به دست آورده است.

لیورپول به دنبال تثبیت جایگاه

صدرنشین بلا منازع لیگ جزیره، حداقل روی کاغذ تیم سرتر این دربی است. شاگردان کلوپ از ۸ بازی ۲۴ امتیاز به دست آورده اند و با اختلاف ۸ امتیازی نسبت به منچسترسیتی در رتبه نخست قرار دارند. آنها همچنین در ۱۷ بازی اخیر خود در لیگ برتر انگلیس پیروز بوده اند و تنها یک برد تا رسیدن به رکورد ۱۸ برد پیاپی منچسترسیتی فاصله دارند. اتفاقی که حداقل روی کاغذ آن چنان بعید نیست. اما معادله زمانی پیچیده تر می شود که متوجه شویم، لیورپولِ یورگن کلوپ تا کنون در اولدترافورد پیروز نبوده.

کلوپ در دو دیدار ابتدایی خود در اولدترافورد به تساوی ۱-۱ رسید؛ در سومین بازی ۲ بر ۱ مغلوب شاگردان مورینیو شد و در فصل گذشته نیز به تساوی بسنده کرد. تساوی که اگر تبدیل به برد می شد، شاگردان کلوپ قهرمان فصل گذشته لیگ می شدند. حال باید دید که آیا کلوپ می تواند به طلسم اولدترافورد خاتمه دهد یا کماکان قادر به کسب پیروزی در تئاتر رویاها نخواهد بود!

نکته دیگر دربی شمال غرب انگلستان محمدصلاح است. ستاره مصری لیورپول در این فصل ۴ گل و ۳ پاس گل به نام خود ثبت کرده است، اما تاکنون موفق به بازکردن دروازه شیاطین سرخ نشده است. پس باید تا یکشنبه صبر کرد و دید که آیا پادشاه مصری می تواند مقابل یونایتد هم گلزنی کند یا داستان به طور دیگری رقم خواهد خورد.

خبر خوب برای لیورپولی ها، بازگشت آلیسون است. گلر برزیلی بعد از، از دست دادن ۱۱ بازی قرمزها، به ملوود برگشته و تمرینات خود را از سر گرفته و بعید نیست که پس از مدت ها انتظار بار دیگر شماره ۱ لیورپول را درون دروازه ببینیم. کلاین مصدوم دیگر لیورپول است و مرد سوئیسی، ژردان شکیری، نیز به دلیل مصدومیت به همراه تیم به منچستر نخواهد رفت.

لیورپول در پنج بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها، پنج پیروزی به دست آورده است.

آخرین تقابل

آخرین تقابل دو تیم به هفته بیست و هفتم فصل گذشته برمی گردد. دو تیم در حالی در اولدترافورد به مصاف هم رفتند که لیورپول با ۶۵ امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به منچسترسیتی(۶۵ امتیاز) دوم بود و شیاطین سرخ با ۵۱ امتیاز در رتبه چهارم قرار داشتند. در پایان در یک دیدار نسبتا متعادل، دو تیم به تساوی ۰-۰ رسیدند تا لیورپول با ۶۶ امتیاز صدرنشین شود.

ترکیب احتمالی منچستریونایتد

سرخیو رومرو - اشلی یانگ - هری مگوایر - ویکتور لیندلوف - آرون ون بیساکا - نمانیا ماتیچ - اسکات مک تومینای - مارکوس رشفورد - خوان ماتا - دنیل جیمز - آنتونی مارسیال

ترکیب احتمالی لیورپول

آلیسون بکر - ترنت الکساندر آرنولد - ویرجیل فن دایک - جوئل ماتیپ - اندی رابرتسون - فابینیو - جوردن هندرسون - جورجینیو واینالدوم - محمد صلاح - روبرتو فیرمینو - سادیو مانه

کد خبر 393779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.