راه‌اندازی۳۶۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در کشور

رئیس سازمان امور عشایر ایران از راه‌اندازی ۳۶۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در سراسر کشور برای توسعه فعالیت‌های تولیدی آنان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در مراسمی با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، مدیران حوزه زنان در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و جمعی از زنان عشایری و روستایی کارآفرین کشور که در سالن اجتماعات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: مبلغ ۱۱.۵ میلیارد تومان برای تجهیز این صندوق‌ها اختصاص داده شده که بخشی از آن جذب و بخش دیگری نیز در حال جذب است.

وی افزود: باید زیرساخت‌های لازم را برابر با روستاها برای زنان عشایری نیز فراهم کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که هنوز ۴۰ درصد از مناطق عشایری از آب سالم برخوردار نیستند، ادامه داد: امسال ۲۳۰ میلیارد تومان برای اجرای ۴۷۰ پروژه آبرسانی به مناطق عشایری در سراسر کشور انجام می‌شود که اجرای این پروژه‌ها می تواند تا ۱۰ درصد شاخص توسعه در این حوزه را افزایش دهد.

قندالی گفت: با وجود ظاهر زیبایی که از زندگی عشایر می‌بینیم، سختی‌های زیادی در این شیوه از زندگی به ویژه برای زنان عشایری وجود دارد.

وی بر استفاده از انرژی‌های پاک در مناطق عشایری تاکید و خاطرنشان کرد: در حوزه جایگزینی سوخت فسیلی، انرژی‌های پاک و خورشیدی با مصوبه شورای عالی عشایر، وزارت نیرو مکلف شده ۲۵ درصد از خانوارهای عشایری را تا پایان برنامه ششم از برق خورشیدی بهره‌مند کند که تاثیر زیادی در زندگی عشایر به‌ویژه زنان عشایری خواهد داشت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به خدمات خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر به عشایر نیز گفت: برای اولین بار وزارت بهداشت ۱۲۰ کانکس سیار بهداشتی را در مناطق عشایر مستقر می‌کند.

قندالی با اشاره به طرح ویژه ارتقا دانش، سواد و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی که در شورای عالی عشایر و دولت تصویب شده، گفت: در این راستا برای دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده است که در حال پیگیری و انجام است و وظایفی هم برای معاونت زنان و خانواده تعیین شده است که انتظار داریم ما را کمک کنید.

به گفته وی، شاخص سواد در مناطق عشایر از ۲۶ درصد در سال ۱۳۶۶ به ۶۵ درصد رسیده است اما همچنان کاستی‌ها و محرومیت‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید کمک کنیم این مردم از این وضعیت سخت رها شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: مشکلات ترک تحصیل دختران عشایری در مقطع متوسطه است که باید کمک کنیم، فرایندی را برای استفاده از فرصت های برابر برای آنان ایجاد کنیم و سهمی از صندلی های دانشگاه‌ها را به عشایر به صورت موضوعی اختصاص دهیم که این سهم قبلا بوده و حذف شده و آن را دوباره احیا کنیم تا خود فرزندان عشایر بتوانند تحصیل کنند و در مناطق عشایری به عنوان بهورز و معلم و ... حضور داشته باشند.

کد خبر 393528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.