۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
استقبال انگلستان از صنعت باد

استفاده از انرژی باد خصوصا در بخش ساحلی انگلستان یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های این کشور در طول چند سال اخیر به حساب می‌آید؛ به همین دلیل توربین‌های بادی این کشور به ستون اصلی سیستم‌ انرژی پاک، مدرن، هوشمند و دوستدار محیط زیست این کشور تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در جهان امروز استفاده از نیروی باد سواحل و دریاها به سرعت در حال گسترش است؛ این فن‌آوری نوپا در انگلستان در صورت رفع نواقص و مشکلات تکنولوژیکی موجود می‌تواند به میزان چشمگیری منجر به کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

مزایای محیط زیستی و اجتماعی توربین‌های بادی

استفاده از توربین‌های بادی در انگلستان به ستون اصلی سیستم‌ انرژی مدرن، پاک، هوشمند و دوستدار محیط زیست تبدیل شده است. در این کشور انرژی تولیدی توربین‌های بادی از دو مگاوات در ساعت به هشت مگاوات افزایش داشته است که البته این ظرفیت هم‌چنان در حال پیشرفت است و در حالی که فعالیت صنعت بادی آن از نقطه صفر آغاز شده، در پایان دهه اول موفق شده که ظرفیت کلی تولید نیروی خود را تا ۱۰ گیگاوات افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد پوندی بخش خصوصی انگلستان در بخش تأمین هزینه‌های توربین‌های بادی سواحل باعث شد تأمین برق مورد نیاز برای هشت‌میلیون خانه در سراسر کشور انجام شود و اشتغال ۱۰هزار نیروی کار متخصص فعال در مناطق پساصنعتی فراهم شود.

علاوه بر این دولت انگلستان بودجه‌ای برای آموزش افراد بیکار به عنوان مهندسین توربین‌های بادی در نظر گرفته است که پس از کسب مهارت‌های لازم در مناطق شرقی این کشور مشغول به فعالیت شوند چرا که این مناطق علاوه بر اهمیتی که در زمینه تولید مواد غذایی و گردشگری دارد، منابع مهم تولید انرژی نیز به حساب می‌آید و حتی دارای پیشینه ۵۰ ساله در زمینه استفاده از انرژی‌های هسته‌ای و استخراج گاز است.

انگلستان در مسیر "کربن صفر" شدن

البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های اخیر دولتی برای این بخش، لازم است که این منطقه تا سال ۲۰۵۰ تبدیل به منطقه‌ای کاملا کربن‌صفر شود و ظرفیت توربین‌های بادی خود را به ۳۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ و ۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۵۰ افزایش دهد، جالب آنکه منطقه مذکور همیشه و در هر زمینه‌ای از پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی سریع‌تر عمل کرده و زودتر از زمان تعیین شده به هدف موردنظر دست یافته است.

در رابطه با مناطق شرقی نیز وجود مزایایی هم‌چون وزش بادهای شدید دریای شمال، وجود بسترهای آبی کم‌عمق، بستر مناسب دریا و مجاورت با نیروگاه‌های برق لندن، منطقه جنوب شرقی کشور و میدلندز باعث شده است این منطقه شرایط مناسبی برای استفاده از مزایای ذکر شده و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد و بدین ترتیب زودتر از زمان تعیین شده به این مرحله از پیشرفت برسد. در حال حاضر نیز اکثر مردم این مناطق از حرفه‌هایی هم‌چون ماهیگیری دست کشیده‌اند و برای کار به نیروگاه‌های انرژی باد ساحلی پیوسته‌اند.

عمر توربین‌های بادی از زمان نصب به مدت ۲۵ تا ۳۰ سال است و در این مدت هر یک از آن‌ها نیازمند تعمیر و نگهداری‌های مخصوصی است. عملکرد این توربین‌ها برای انگلستان بسیار ارزشمند است و از زمان راه‌اندازی تاکنون دومین نسل از کارگران بامهارت را در استخدام خود دارد، البته در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های دولتی اعمال شده برای توربین‌های بادی ساحلی، از کل پتانسیل این توربین‌ها استفاده نمی‌شود ولی با در نظر گرفتن هدف کربن‌صفر، وضعیت این منابع قطعا تغییر خواهد کرد.

سهم کم انگلستان از صنعت باد در اروپا

جالب آنکه انگلستان در عرصه بازار انرژی‌های بادی پیشرو است و می‌تواند بازارهای خارجی را کاملا در دست داشته باشد ولی هیچ‌گونه تلاشی برای خروج خود از انزوا نمی‌کند و در این زمینه پیشرفت چشمگیری در آن دیده نمی‌شود، بنابراین همواره بخش عمده‌ای از این بازار انرژی در اختیار کشورهای اروپایی هم‌چون آلمان، فرانسه، دانمارک و کشورهای حوزه دریای بالتیک است. این کشورها هر یک کمابیش دارای خطوط ساحلی کم‌عمقی هستند و می‌توانند با بهره بردن از انرژی بادی سواحل و نیز تمرکز صنعت توربین‌های بادی بر آب‌های عمیق و استفاده از توربین‌های شناور روی سطح دریا هزینه‌های انرژی خود را به میزان چشمگیری کاهش دهند. البته این فن‌آوری همچنان در مراحل اولیه و در دست بررسی قرار دارد ولی بسیار سریع‌تر از توربین‌های ثابت امکان رشد و توسعه در آن دیده می‌شود، تجهیزات مورد استفاده در فن‌آوری در تمامی نقاط و مناطق قابل استفاده است و با توجه به سرعتی که در مسیر گسترش آن وجود دارد می‌تواند بسیار سریع هزینه‌های بخش مربوط به انرژی تولیدی را کاهش دهد.

کد خبر 393462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.