حصارهای «آزادی»!

حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه، دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -چهارشنبه ۱۷ مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «تجاوز به خاک سوریه» به بررسی حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه پرداخته و در ادامه نوشته است: عصر دیروز «رجب طیب اردوغان» به نام «صلح» وارد «جنگ» شد تا با ایجاد ناامنی، منطقه امن دلخواهش رابسازد؛ جنگی که از آن به عنوان بزرگترین قمار حیات سیاسی‎اش یاد شده‎است و به باور ناظران می‎تواند ترکیه را به باتلاق جنگی نافرجام بکشاند.

«ارتش ترکیه با همراهی ارتش آزاد سوریه، نبرد علیه سازمان‎های تروریستی پ‎ک‎ک، نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده‎است.» این توئیت عصرگاهی «رجب طیب اردوغان» بود. تویئتی که درواقع صدور فرمان عملیات «چشمه صلح» در مناطق کرد نشین شمال سوریه بود. به گزارش سایت روزنامه ترکیه‎ای «ینی شفق»، اردوغان در توئیت خود درباره آغاز عملیات «چشمه صلح»، مدعی شد، هدف از آغاز نبرد در شمال سوریه جلوگیری از شکل‌گیری یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه است.

او معتقد است این کار صلح و آرامش را برای ساکنان منطقه به همراه می‎آورد. ادعایی که کردهای شمال سوریه آن را رد می‎کنند. آنها پس از اعلام رسمی آغاز عملیات «چشمه صلح»، با وجود آنکه هنوز بابت خارج شدن نیروهای امریکایی از شمال سوریه، دشنه ترامپ را در پهلوی خود احساس می‎کنند، با تأکید بر اینکه مردم آنها بی‎دفاع مانده‎اند، از امریکا خواستند با اعلام منطقه پرواز ممنوع اجازه ندهد، غیرنظامیان کرد شمال سوریه به خاک و خون کشیده شوند. درست پیش از توئیت «اردوغان»، «مصطفی بالی»، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده بود، جنگنده‎های ترکیه بمباران مناطق غیرنظامی را آغاز کرده‎اند و وحشت بر مردم منطقه مستولی شده‎است. این در حالی بود که از صبح دیروز، خبرنگار آسوشیتدپرس در شمال سوریه خبر داده‎بود که نظامیان ترکیه از مرز سوریه عبور کرده و وارد شهر تل ابیض شده‎اند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «برای ساخت سلاح هسته‌ای هزینه نمی‌کنیم» به انعکاس اظهارات روزگذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی پرداخته و در مطلبی به نقل از مقام معظم رهبری نوشته است:  «هر جوان نخبه پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملا جدی اجرا و پیگیری کرد.»

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطالبی را که ۱۲ نفر از نخبگان در این دیدار بیان و تامل جوانان نخبه در خصوص مسائل مهم کشور را بسیار خوب و لذتبخش ارزیابی کردند و با تاکید به مسوولان مربوطه برای دنبال کردن مطالبات و پیشنهادهای نخبگان گفتند: «حرکت علمی آغاز شده در کشور نیازمند استمرار است، البته رتبه‌های بالای علمی ایران در برخی رشته‌های نوپا مانند نانو و زیست‌فناوری بسیار افتخارآمیز است اما به هیچ‌وجه کافی نیست و نباید ما را قانع کند، بلکه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد.» 

ایشان با اشاره به بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود انگیزه، اعتماد به‌نفس و خودباوری در حرف و عمل جوانان متخصص را نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: «این جوانان فقط نخبگان ۳۰ شرکت از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان کشور بودند که این عدد باید در طول یک مدت محدود و مشخص، چندین برابر شود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه به علوم انسانی را در همه نهادهای نخبگانی از جمله بنیاد نخبگان ضروری خواندند و گفتند: «وقتی جوان نخبه ایرانی، در زمینه مهندسی در تراز جهانی عمل می‌کند و در ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده، کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهد، طبعا حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارایه راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی، موثر و راهگشا خواهد بود.» ایشان برخی مشکلات اقتصادی موجود را ناشی از کمبود تحقیق علمی دانستند و افزودند: «با دانش نخبگانی می‌توان راه‌حل‌های خوبی برای این مسائل یافت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اجرای کامل سند بسیار ارزشمند نقشه علمی کشور افزودند: «حضور نخبگان جوان در عرصه علوم انسانی موجب می‌شود، پرورش اندام علمی کشور به صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق‌العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم جان.» رهبر معظم انقلاب همراه بودن علم با فرهنگ صحیح انسان‌دوستی را زمینه‌ساز استفاده بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری کردند: «علم بسیار مهم و بسیار نافع هسته‌ای وقتی با فرهنگ غلط قدرت‌طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته‌ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تاکید کردند: «ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه قدم ‌برداریم، بر اساس حکم اسلام عزیز کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداشت سلاحی که استفاده از آن مطلقا حرام است، هزینه کنیم.» ایشان پایبندی جدی به مبانی دینی و شرف ملی را دو الزام مجموعه‌های نخبگانی برشمردند و افزودند: «دانشمند ایرانی وقتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی آمیخته می‌شود، عنصر راهبردی حیات ملت می‌شود و به کشور روح و توان می‌بخشد.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حصارهای «آزادی»!»به بررسی فروش محدود بلیط، حصارکشی جایگاه زنان و جداسازی جنسیتی ورودی‌ها، پرداخت و نوشت: از ۱۱ شهریور تا ۱۱ مهر؛ تنها یک ماه بعد از این که خودسوزی دختری که بعد از تلاش برای ورود به استادیوم با ظاهری پسرانه، بازداشت شده بود، مقابل دادسرا، با تقویت حساسیت‌های فیفا درباره الزام ایران برای مهیا کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه، این اتفاق افتاد و زنان توانستند به حق خود برای ورود به استادیوم آزادی برسند. با این حال، این مجوز ورود، با چالش‌های دیگری همراه شد؛ فروش محدود بلیط برای زنان بر خلاف نظر صریح فیفا و نیز انتشار تصاویر حصارکشی جایگاه زنان و البته جدا کردن کامل جنسیتی ورودی و پارکینگ برای زنان و مردان.

ساعات پایانی شامگاه ۱۱ مهرماه، خبر دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی پیچید که سایت فروش بلیط برای بازی ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، امکان خرید بلیت برای جایگاه زنان را فراهم کرده است. تک جایگاه تخصیص داده شده خیلی زود پر شد. روز بعد، به صورت قطره‌چکانی سه جایگاه دیگر هم برای زنان باز شد، اما در نهایت، با پرشدن سریع این جایگاه‌ها، فروش بلیت برای جایگاه زنان در همین چهار جایگاه با ظرفیت حدود ۳۵۰۰ نفر متوقف شد. در روزهای بعد هر‏از‏گاهی اخباری مبنی بر باز شدن دوباره ظرفیت خرید بلیط برای زنان به گوش می‌رسید و بسیاری از زنانی که در خرید بلیط ناکام مانده بودند، چشم انتظار باز شدن دوباره ظرفیت خرید بلیط به انتظار نشستند. انتظاری که البته تا شامگاه چهارشنبه، یک روز پیش از بازی هم برآورده نشد. این در حالی است که از هنگام باز شدن امکان خرید بلیط اینترنتی برای این بازی، در مدت مشابه، تنها حدود ۲۵۰۰ مرد برای ۲۶ جایگاه دیگر خرید بلیط انجام داده‌اند!

البته بسیاری معتقدند که به طور کلی بازی ایران و کامبوج، با توجه به حریف ضعیف ایران و اهمیت پایین بازی، فارغ از بحث حضور زنان، توان چندانی برای کشاندن تماشاگر به ورزشگاه نداشت و می‌شد از ابتدا جایگاه بیشتری را به زنان اختصاص داد. نکته شاید کم‌اهمیت‌تر اما جالب توجه دیگر این است که جایگاه زنان در محدوده پشت دروازه‌ها به عنوان بدترین جای ورزشگاه از نظر دید به زمین بازی در نظر گرفته شده است. مجموع این اتفاق‌ها در حالی افتاده است که فیفا در بیانیه خود در مورد ورود زنان ایرانی به ورزشگاه به صراحت اشاره کرده است که فروش بلیط به بانوان نباید به طور سهمیه محدود و یا گزینشی که باید مبتنی بر میزان تقاضا باشد: «زنان باید در همه مسابقات فوتبال از جمله لیگ برتر مجوز ورود به ورزشگاه را داشته باشند و البته بلیت بر اساس تقاضای آن‌ها عرضه شود و محدودیتی در خرید بلیت برای آن‌ها وجود نداشته باشد».

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا حسین مرعشی گزینه مناسبی نیست؟» به بررسی گمانه‌زنی کارگزارانی‌ها در مورد ریاست ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان پرداخت و در ادامه نوشت: چند ماهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر نمانده است، با این حال هم در میان جبهه اصولگرایان و هم جبهه اصلاح‌طلبان نوعی سردرگمی در نحوه رویارویی با این رویداد آشکار است. از سویی وضعیت اصلاح‌طلبان هم در آستانه انتخابات مجلس بدتر از این نباشد مطمئنا بهتر هم نیست. اصلاح‌طلبانی که در حال حاضر حتی در اصل موضوع نوع رفتار در انتخابات نیز دچار اختلافند، گروهی از اصلاح‌طلبان به دلیل شرایط کنونی درکشور در حوزه‌های مختلف و با علم به نارضایتی‌هایی که مردم نسبت به این موضوع دارند، معتقدند بخش اعظمی از رای دهندگان به جریان چپ که همواره از آرای خاکستری و خاموش و البته رای دهندگان دقیقه نودی به شمار می‌آمدند، امسال آنها را همراهی نخواهند کرد و دیگر نمی‌توان آن‌ها را به حضور و مشارکت دراین زمینه ترغیب کرد از این رو این گروه از اصلاح‌طلبان معتقدند که در شرایط فعلی بهترین راه، همدلی با این بخش از مردم و عدم مشارکت در انتخابات است. این دسته از اصلاح‌طلبان معتقدند که عدم حضور در انتخابات می‌تواند تنها راه بازگشت اعتبار از دست رفته این جناح در میان مردم بعد از اتفاقات دو سال اخیر و ناکامی‌های دولت و جریان چپ در برآورده کردن شعارها و وعده‌ها باشد.

گروه دوم اصلاح‌طلبان اما موضوع انتخابات و مشارکت مشروط را بیان می‌کنند، به این معنا که حضور خود را مشروط به تایید صلاحیت گرینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان می‌کنند و با موضعی، بینابینی، به فکر امتیازگیری هستند. در این میان اما دسته سوم با نکوهش دو دسته اول اعتقاد به حضور در انتخابات مجلس حتی با حداقل‌ها دارند، چرا که از سویی معتقدند اولا شورای نگهبان با ارائه شروطی توسط اصلاح‌طلبان قرار نیست امتیازی به اصلاح‌طلبان بدهد و ثانیا عدم مشارکت در انتخابات، تنها میدان را برای رقیب باز می‌کند و از سویی هزینه‌های این حرکت در آینده برای اصلاح‌طلبان آنقدر زیاد است که بخش عمده‌ای ازافراد این جریان رابرای همیشه از رسیدن به قدرت محروم می‌دارد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی حمایت‌گرایی غلط چگونه در اقتصاد ایران پرداخته و در مطلبی با تیتر «نسخه اقتصادی آمریکای لاتین» نوشته است: مطالبات حمایت‌خواهانه نابجا در اقتصاد ایران از کجا نشأت می‌گیرد؟ شاید سریع‌ترین گزینه، رانت‌جویی بازیگران اقتصادی عنوان شود. اما برخلاف تصور رایج، رانت‌جویی عوامل تولید، معلول عامل مهم‌تری است. علت یا سرمنشأ اصلی، انتخاب اشتباه در سیاست‌گذاری اقتصادی است و رویه‌های رانت‌جویانه ذیل و معلول این رویکرد قرار می‌گیرند. سیاستی که به مطالبه حمایت‌های مخرب اقتصادی منجر شد، از ذهنیت جایگزینی واردات در آمریکای لاتین برمی‌آید. ایران و برزیل تقریبا از یک زمان صنعتی شدن را آغاز کردند و هر دو به دنبال واردات کالا در ازای صادرات منابع طبیعی‌شان بودند. برزیل از این مسیر اشتباه بازگشت؛ اما ایران از این رویکرد دست نکشید و شاید یکی از معدود کشورهای جهان باشد که سیاست جایگزینی واردات را دنبال می‌کند.

پیگیری این سیاست به دنبال سوءبرداشت در خودکفایی، باعث شد تا ابعاد بازار داخل کوچک و محصولاتی در مقیاس کم و هزینه بالا تولید شوند که امکان رقابت با محصول خارجی را ندارند. در این حالت، امکان ادامه حیات تولیدکننده داخلی به انتظاراتش از دولت گره می‌خورد و توقعات حمایت‌جویانه مخرب بالا می‌رود؛ به‌گونه‌ای‌که از دولت انتظار دارد با بستن درهای واردات یا وضع تعرفه‌های سنگین، کالاهای خارجی را از دور رقابت خارج کند. مسعود نیلی، اقتصاددان در اکوایران امشب این بحث را بیشتر باز می‌کند.

کد خبر 392736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.