اجرای پروژه‌های شهر دوستدار کودک در محروم‌ترین منطقه مشهد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: پروژه‌های شهر دوستدار کودک در منطقه پنج شهرداری مشهد به عنوان منطقه‌ای محروم اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در بازدید از بنیاد کودک مشهد به مناسبت هفته کودک، اظهار کرد: در راستای تبیین رویکرد خاص برای رسیدن به شهر دوستدار کودک، سرفصلی را با یونیسف آغاز کردیم، البته باید اقدامات زیرساختی انجام شود، از این رو پروژه‌های شهر دوستدار کودک در منطقه پنج شهرداری مشهد به عنوان منطقه‌ای محروم استارت خورده و در این منطقه اجرایی می‌شود.

وی با ابرازی خرسندی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در بنیاد کودک مشهد، افزود: کیفیت فعالیت‌های انجام شده در بنیاد کودک می‌تواند برای سایر شهرهای کشور نیز الگو باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تاکید کرد: با یونسکو توافق شده تا شهر مشهد را شهر یادگیرنده تعریف کنیم و برای رفع بی سوادی هدف‌گذاری کنیم که خوشبختانه در حال حاضر مشهد عضو شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده GNLC تحت مدیریت سازمان جهانی یونسکو و موسسه UIL مستقر در هامبورگ آلمان شده است.

وی با بیان اینکه در شهر مشهد ۲۹ هزار بی‌سواد با میانگین سنی بین ۱۰ تا ۵۰ سال زندگی می کنند که برای رفع بی سوادی آنها تلاش می‌شود، گفت: امضاء تفاهمنامه وقف سواد بین معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و آموزش و پرورش در راستای ترویج سوادآموزی و رویکرد حمایت از آن است که امیدواریم با مشارکت آموزش و پرورش وداع با بی سوادی را در افق ۱۴۰۰ در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد داشته باشیم.

آل‌شیخ گفت: مشهد با طرح «وقف سواد» در راستای برنامه «شهر بدون بی‌سواد در افق ۱۴۰۰» موفق به دریافت نشان بین‌المللی «شهر یادگیرنده» شد و به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده (GNLC) پیوست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ نوع سواد از جمله سواد رسانه، سواد مالی، سواد پایه خواندن و نوشتن و... برای زندگی شهروندان لازم و ضروری است که باید برای آموزش آنها اقدام کرد، افزود: مدیریت شهری را متولی سوادآموزی نمی‌دانیم، اما می‌توانیم بستر و زیرساخت‌های توسعه سوادهای مختلف آن را فراهم و با نهادهای مختلف همکاری کنیم و از طریق هم افزایی زیرساخت ها را تبادل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: در حوزه کتاب، پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی با تاکید شهردار مشهد و نظارت مستمر و جلسات متعدد  تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت؛ همچنین در حال حاضر برای توسعه فضای کتابخانه‌های شهر برنامه‌ریزی خوبی انجام شده چرا که ضرورت آن به خوبی احساس می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد با اشاره به جمع آوری متکدیان اقدامات خوبی انجام داده است، تصریح کرد: موضوع دیگر کودکان کار است، با توجه به اینکه مشهد ظرفیت اقدامات داوطلبانه زیاد دارد، می توان در این راستا نیز اقدامات خوبی انجام داد.

بیش از ۱۱ هزار نفر در کشور بورسیه تحصیلی بنیاد کودک

در ابتدای این دیدار «رحیم‌زاده» رییس دفتر بنیاد کودک مشهد گزارشی از فعالیت ۲۵ ساله این بنیاد ارایه کرد و گفت: بنیاد کودک از سال ۷۳ با دغدغه ترک تحصیل دانش‌آموزان فعالیت خود را ابتدا در شیراز و همزمان در امریکا و برای حمایت از دانش آموزان کم برخوردار آغاز کرد.

وی با بیان اینکه بنیاد کودک یک نهاد غیرانتفاعی، غیردولتی، غیر سیاسی و کاملا مردم نهاد است، افزود: آرمان بنیاد کودک دستیابی به این هدف است که هیچ دانش آموز با استعدادی نباید  به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل باز بماند.

رییس دفتر بنیاد کودک مشهد تصریح کرد: در این ۲۵ سال که از فعالیت بنیاد کودک می‌گذرد، ۲۹ نمایندگی داخل کشور و هشت شعبه در خارج از کشور راه اندازی شده و بیش از ۱۸ هزار دانش آموز را در مقاطع مختلف تحصیلی تحت حمایت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار نفر در کشور بورسیه تحصیلی بنیاد کودک هستند، اظهار کرد: بهترین اتفاق حاضر در بنیاد کودک این است که تعدادی از دانش‌آموختگان به عنوان همیار و یا همکار به این مجموعه کمک می کنند.

رحیم زاده با اشاره ویژگی‌های منحصر به فرد بنیاد کودک، گفت: این بنیاد نخستین خیریه‌ای است که برای اطلاع‌رسانی شفاف و جذب بیشتر همیاران، یک سیستم نرم افزاری جامع راه اندازی کرده تا اطلاعات همیاران بنیاد، دانش آموزان تحت حمایت، مسایل مالی و گزارش دهی‌ها در آن اعلام شود که افراد با یوزر و پسورد می توانند موارد را رصد کنند.

وی افزود: از سال ۲۰۰۵ هر سال کمّیت و کیفیت بنیادکودک توسط مورد بررسی و ممیزی قرار می گیرد و خوشبختانه طی این سال‌ها توانستیم این نشان را حفظ کنیم.

رییس دفتر بنیاد کودک مشهد خاطرنشان کرد: دیگر ویژگی منحصر به فرد بنیاد کودک این است که ما از طریق شعبه امریکا که در واقع ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند، توانستیم در کمیسیون اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل مقام مشورتی داشته باشیم؛ ضمن اینکه از هیئت دولت نیز مجوزی دریافت کردیم که کمک‌هایی که به بنیاد می شود جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد هرساله به صورت داوطلبانه حسابرسی می شود و نتیجه آن بر روی وبسایت بنیاد کودک قرار می گیرد که همیاران بتوانند بررسی کنند و فعالیت هرساله بنیاد را رصد کنند.

کد خبر 392628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.