بودجه بازآفرینی شهری اصفهان هنوز تامین نشده است

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان این که بودجه طرح بازآفرینی شهری تاکنون برای این استان تامین نشده است، گفت: برای توانمندسازی محله‌های اصفهان به مشارکت همه دستگاه‌های دولتی نیاز است و تنها وظیفه اداره راه و شهرسازی نیست.

ایمان طاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بازآفرینی شهری مقوله ای است که از دیرباز مورد توجه وزارتخانه مسکن و راه و شهرسازی قرار گرفته است، اظهار کرد: بودجه ای که به ما اختصاص یافته است، حتی برای توانمندسازی یک محله نیز کافی نیست، زیرا بودجه‌ موجود به سمت تولید مسکن می رود و به همین دلیل با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بودجه محدودی که برای بازآفرینی در نظر گرفته شده، هنوز تحقق نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه، هنوز بودجه بازآفرینی شهری را در اختیار استان اصفهان قرار نداده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به محدود بودن بودجه بازآفرینی، تصریح کرد: برای توانمندسازی محله‌های اصفهان نیاز به مشارکت همه دستگاه‌های دولتی است و صرفا وظیفه اداره راه و شهرسازی نیست.

طاهر خاطرنشان کرد: براساس قانون فقط سه تا چهار درصد هزینه توانمندسازی محلات بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و مابقی رادستگاه‌های اجرایی باید تامین کنند اما این قانون در حال اصلاح است که منتظر تکمیل آن هستیم.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت مسکن، ساخت مسکن در بافت‌های شهری است، گفت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و در صدد ارائه تسهیلات مناسب به افرادی هستیم که به نوسازی در بافت‌های فرسوده اقدام می کنند.

طاهر افزود: در حال حاضر نیز ۵۰ میلیون تومان با سود ۹ و ۱۸ درصد برای نوسازی در بافت‌های فرسوده تسهیلات بانکی داده می شود.

 معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه وظیفه دیگر سازمان‌ها نیز در نوسازی بافت فرسوده باید مشخص شود، نوسازی مدارس و فضاهای ورزشی را از جمله این اقدامات دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز باید بودجه بیشتری برای توانمندسازی محلات اختصاص دهند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی سیاستگذار است و همه دستگاه‌ها باید اجرا کننده باشند، افزود: بر اساس قانون همه دستگاه‌ها باید حداقل ۳۰ درصد از بودجه سالانه خود را در بافت‌های فرسوده هزینه کنند و تا این قانون اجرا نشود فایده ندارد.

بودجه دولتی برای گلوگاه‌ها و معابر پرخطر پیش بینی نشده است

طاهر همچنین در خصوص بودجه گلوگاه‌ها و معابر شهری گفت: ساماندهی گلوگاه‌ها بودجه دولتی ندارد و برعهده شهرداری ها است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: شهرداری‌ها باید برای آزادسازی مسیر، مناسب با وضعیتی که گلوگاه‌ها و معابر دارند، برای مالکان بسته‌های تشویقی از جمله افزایش تراکم و تخفیف پروانه ساخت، درنظر بگیرند ما نیز میزان تخفیف پروانه را صد در صد به شهرداری‌ها پرداخت می کنیم.

وی افزود: شهرداری هر تعداد پروانه در بافت‌های فرسوده صادر کند و تخفیف بدهد، هزینه تخفیف آن از طرف ما به شهرداری‌ پرداخت می‌شود. نهادها از این طریق باید به سمت بازسازی و بازگشایی گلوگاه‌ها حرکت کنند زیرا بودجه‌ای در دولت برای این امر پیش بینی نشده است.

کد خبر 392572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.