ملاک قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی چیست؟

نوسانات قیمت محصولات اساسی کشاورزی مشکلی است که علاوه بر مصرف کنندگان که محصولاتی همچون پیاز و سیب زمینی یکی از بخش‌های اصلی سبد خرید آنها است، تولید کنندگان را نیز با چالش‌هایی روبه رو کرده است به طوری که افزایش قیمت این محصولات در رشد عایدی کشاورزان تاثیر ملموسی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای ابتدایی سال جاری، با کاهش عرضه پیاز به دلایلی همچون سرمازدگی محصولات و از بین رفتن بخش زیادی از این محصول در سیل، قیمت آن به هر کیلو ۱۵ هزار تومان نیز رسید، اما در روزهای پایانی تابستان شاهد کاهش قیمت این محصول تا هر کیلو سه هزار تومان و کمتر نیز بودیم.

تجربه کارشناسان این حوزه گویای این است که قیمت این دست از محصولات کشاورزی بیش از هر چیز تابع عرضه و تقاضا است، اما چگونگی مدیریت بازار و برنامه ریزی برای تولید محصول شاید حلقه مفقوده ای است که در چرخه تولید تا عرضه نادیده گرفته می‌شود، اگرچه از نقش واسطه ها در نظام توزیع محصولات نیز نمی‌توان صرفه نظر کرد.

قیمت تضمینی پیاز منطقی نیست

در همین پیوند، عباس محمدصالحی، نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون در منطقه فریدن پیاز نهایتا با قیمت هر کیلو ۶۰۰ تومان خریداری می‌شود و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو پیاز برای کشاورزان بیش از هزار تومان است و در بازارها نیز شاهد آن هستیم  که پیاز به مبلغ هر کیلو سه هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود این رقم پنج برابر قیمتی است که از کشاورز خریداری شده و در این بین علاوه بر تولید کننده، مصرف کننده نیز ضرر کرده است.

وی معتقد است: دولت نظارتی بر دلالی ها ندارد و در بیشتر مواقع نیز در این دلال بازی ها دخیل است، اگر وضعیت بخش کشاورزی کشور به همین شکل پیش رود، در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که ساده ترین ممحصولات کشاورزی را باید وارد کنیم.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها می‌گوید: اکنون قیمت خرید تضمینی پیاز هر کیلو ۴۰۰ تومان اعلام شده اما هزینه تمام شده پیازی که برداشت می شود بیش از یکهزار تومان است، چطور کارشناسی، نظارت و جمع بندی انجام شده که چنین قیمتی برای خرید تضمینی پیاز اعلام کرده‌اند؟

محمدصالحی می‌افزاید: دلیل اصلی بحرانی که به وجود آمده، خود مسئولان هستند، در سایر کشورها برای کشاورزان برنامه و الگوی کشت تعریف می‌شود در حالی که هیچ آموزشی برای ترویج الگوی کشت در کشاورزی کشور ما انجام نمی‌شود و کشاورزان به صورت دیمی با الگوی سال گذشته، کار می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: نوسانات قیمتی ۶۰۰ تا ۱۵ هزار تومان برای محصولی همچون پیاز در طول یکسال، ناشی از بی برنامه بودن و بی تدبیری دولت است.

امسال قیمت تضمینی پیاز سه هزار  و ۱۹۲ ریال اعلام شد

جویای دلایل چنین مشکلاتی از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان شدیم تا ببینیم ساز و کار متولیان امر به چه صورت بوده و راهکارشان چیست؟ در همین ارتباط اصغر رستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با تاکید بر اینکه در استان اصفهان بالغ بر ۹۰ درصد پیاز برداشت شده و به فروش رفته است و تنها ۱۰ درصد محصول که نزدیک به ۴۰ هزار تن بوده، باقی مانده است، می‌گوید: قیمت فروش پیاز در حال حاضر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است که نسبت به قیمت تضمینی همچنان فاصله دارد، قیمت تضمینی پیاز در سال جاری سه هزار  و ۱۹۲ ریال اعلام شده است.

وی می‌افزاید: هزینه های جاری برای هر هکتار کشت پیاز حدود ۴۰ میلیون تومان است و با توجه به متوسط عملکرد ۷۰ تن در هکتار، قیمت تمام شده برای هر کیلو پیاز حدود ۵۷۰ تومان می شود که طبیعتاً درصورت افزایش عملکرد در واحد سطح این قیمت کمتر نیز می شود. در منطقه فریدن متوسط عملکرد بالای ۱۰۰ تن در هکتار می شود که با این عملکرد قیمت تمام شده هرکیلو پیاز حدود  ۴۰۰ تومان است.

برخی کشاورزان خارج از برنامه مبادرت به کشت می کنند

به گفته رستمی، معاونت زراعت هر ساله متناسب با نیاز کشور، یک برنامه کشت برای استانها تدوین می کند که برنامه ریزی لازم در این خصوص در سطح استان نیز انجام می شود اما برخی کشاورزان خارج از برنامه مبادرت به کشت نموده که با توجه به بالا بودن متوسط عملکرد این محصول در استان موجب افزایش تولید و کاهش قیمت در بازار می شود.

اما موضوع به اینجا ختم نمی شود و نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها از بالا بودن قیمت بذر حتی به قیمت دولتی نسبت به عملکرد محصول می‌گوید و تصریح می کند: کشاورزان اقبالی نسبت به کشت محصولات کشاورزی ندارند، نه فقط پیاز، بلکه برای سیب زمینی نیز وضعیت همین گونه است، بذر  اصلاح شده سیب زمینی در بازار آزاد هر کیلو هشت هزار تومان بوده که برخی کشاورزان توانسته اند آن را با قیمت نهایتا هر کیلو سه تا چهار هزار تومان از دولت خریداری کنند و بسیاری از این بذرها توسط دولت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، اکنون قیمت این محصول در بازار به کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. حتی اگر از یک کیلو بذر سیب زمینی، شش برابر محصول تولید شود، قیمت کنونی این محصول حتی پاسخگوی هزینه تامین بذر آن هم نیست.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها می‌گوید: این در حالی است که فقط با گذشت چند ماه از زمان برداشت محصول، با کم شدن این محصولات در بازار، قیمت پیاز یا سیب زمینی به هر کیلو ۱۵ هزار تومان نیز می‌رسد، دولت باید برای تعدیل این بازار ها پیش از موعد اقدام کند و با ذخیره کردن محصولات در انبارهای سرد خود، در زمان کاهش محصول از وارد شدن شوک قیمت به بازار جلوگیری کند، اما چنین رویکردی را شاهد نیستیم.

در بازار کنونی کشور فقط دلالان سود می‌کنند

محمدصالحی می‌افزاید: می‌توان گفت، نیمی از اقتصاد کشور ما بر پایه کشاورزی و دامداری است اما هیچ توجه و برنامه ریزی مدونی برای این بخش انجام نمی‌شود، در بازار کنونی کشور، فقط دلالان سود می‌کنند، کشاورزان هر ساله ضرر می‌کنند در نهایت برای جبران ضررها مجبور می‌شوند وام‌های کلان با بهره‌های زیاد از بانک کشاورزی دریافت کنند و روز به روز بیشتر بدهکار دولت شوند.

به گفته نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها این مشکلات برای کشت کلزا نیز که پایه روغن خوراکی است و کشت آن می‌تواند به صرفه تر از سایر محصولات کشاورزی باشد وجود دارد.

محمد صالحی می افزاید: حتی اگر این بذر با ارز آزاد وارد شود در  نهایت با چند برابر قیمت تمام شده آن برای وارد کننده که دولت است، به کشاورزان فروخته می‌شود و این نشان دهنده این است که دولت نیز دلالی می‌کند.

وی همچنین معتقد است: برنامه ریزی های لازم برای حمایت از کشاورزان به موقع صورت نمی‌گیرد تا زمانی که به مرحله بحران برسیم، کشاورزی کشور ما اکنون تولید و در پی آن درآمدزایی ندارد، بلکه با بحران روبه رو شده است، زیرا کشاورزان دائما در حال از دست دادن سرمایه خود هستند و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند دیگر اقبالی برای کشت محصول نخواهند داشت.

به گفته محمدصالحی کشاورزان حتی توانایی پرداخت هزینه کارگرانی را که در برداشت محصول فعالیت می‌کنند ندارند و در نهایت مجبور می‌شوند برای تامین هزینه‌های این چنینی محصولات خود را به دلالان بفروشند. 

وی تصریح می کند: قیمت تضمینی که سال گذشته دولت برای خرید کلزا اعلام کرد هر کیلو سه هزار و ۶۰۰ تومان بود، بذر کلزا از فرانسه وارد می‌شود، با احتساب قیمت یورو، قیمت هر کیلو از کلزا نهایتا بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است و در چند روز گذشته این محصول از طرف دولت به قیمت هر کیلو ۵۰ هزار تومان به کشاورز فروخته شده است.

قیمت بذر همواره متأثر از قیمت محصول بوده است

رستمی در پاسخ به دلیل چنین مسئله ای اظهار می کند: قیمت بذر همواره متاثر از قیمت محصول است به علاوه هزینه های حاصل از آن. لذا با توجه به عملیات اصلاحی صورت گرفته و هزینه های داشت بالای آن طبیعتاً قیمت بذر بخصوص در کلاس های بالا به مراتب نسبت به محصول غیر بذری تفاوت دارد. درخصوص قیمت محصول سیب زمینی نیز در حال حاضر قیمت خرید از کشاورز یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۳۰۰ تومان است که با قیمت خرید تضمینی چهار هزار و ۷۸۸ ریال همچنان تفاوت دارد.

وی می‌افزاید: نرخ های تضمینی متناسب با هزینه های تولید توسط استان ها به تهران اعلام و توسط وزارت متبوع جمع‌بندی شده و برای تصویب به شورای اقتصاد اعلام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان قیمت هر کیلو بذر کلزای وارداتی که در استان اصفهان توزیع می شود را بدون هزینه های جانبی آن ۱۰ یورو اعلام می‌کند.

رستمی می‌گوید: هرساله برنامه ریزی های خوبی بمنظور آموزش بهره برداران انجام می شود که متناسب با فصل کشت هر محصول و نیازهای آن برنامه ریزی آموزشی برای کشاورزان انجام می شود.

کد خبر 392214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.