یک کارشناس: مربی فوتبال باید کاربلد باشد

یک کارشناس فوتبال گفت: آنچه فوتبالیست ها در مورد فوتبال بیان می‌کنند باید محتوای صداقت و صراحت داشته باشد؛ اگر هدف باشگاه ذوب آهن کسب پیروزی است باید بداند که فوتبال آن نیاز به تغییر مناسب در کادر فنی دارد.

محمود یزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن ابراز تأسف بابت عملکرد ضعیف تیم فوتبال ذوب‌آهن در هفته‌های اخیر لیگ برتر، اظهار کرد: پیش از برگزاری شهرآورد فوتبالی اصفهان با توجه به موجودیت و شرایط دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن در جدول مسابقات قابل پیش‌بینی بود که وزن تیم سپاهان سنگین‌تر است؛ این برتری دلیلی غیر از داشتن بازیکنان مستعد، کادر فنی باتجربه، هواداران بیشتر و هیئت‌مدیره منسجم‌تر در باشگاه سپاهان ندارد.

وی ادامه داد: تیم فوتبال سپاهان در بازی روز گذشته از مجموع برتری‌هایش برای گرفتن نتیجه استفاده کرد، ولی آن چیزی که باید توجه رسانه‌ها، تماشاگران و هواداران فوتبال اصفهان را به آن معطوف کنم، این است که تیم ذوب‌آهن با عملکرد کنونی شایستگی حضور در شرایط کنونی لیگ برتر فوتبال را ندارد و لازم است که نگاه دقیق‌تر و فنی‌تر به وضعیت آن شود.

یزدخواستی با اشاره به تغییرات فنی به‌عنوان راهکاری برای بهبود شرایط ذوب‌آهن، ادامه داد: انتقاد سازنده از تعریف و تمجید بهتر و قابل‌ احترام‌تر است. به‌ هرحال رودربایستی در فوتبال جایگاهی ندارد. آنچه فوتبالیست‌ها در مورد فوتبال بیان می‌کنند باید محتوای صداقت و صراحت داشته باشد؛ اگر هدف باشگاه ذوب‌آهن کسب پیروزی است باید بداند که فوتبال ذوب‌آهن نیاز به تغییر مناسب در کادر فنی دارد.

این کارشناس فوتبال ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف کادر فنی ذوب‌آهن دربازی‌های آسیایی، خاطرنشان کرد: دلیل انتقاد از مربی یا مربیان تنها شکست نیست بلکه انتخاب‌های مربی در طول بازی خواهد بود. کادر فنی ذوب‌آهن قابل‌ احترام است ولی باید با تغییرات بازی حریفش مقابله کند؛ این ویژگی مربی نیاز به دانش و تجربه و رزومه موفق دارد.

وی ادامه داد: در بازی‌های آسیایی ذوب‌آهن شاهد بودیم که به علت چیدمان نادرست بازیکنان به‌خصوص در بازی برگشت در مقابل الاتحاد، سرمربی چند تغییر در تیم ایجاد کرد؛ این در حالی است که تیم نیاز به هماهنگی داشت، به‌نحوی‌که تمام رسانه‌ها نیز به این موضوع اشاره‌ کرده بودند، متأسفانه کادر فنی با ایجاد تغییرات هماهنگی‌ها را کاهش داد و در نهایت با دریافت چهار گل از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

لازمه فوتبال خوب؛ مدیر، بازیکن و مربی خوب است

یزدخواستی با بیان اینکه چه کسی باید برای انتخاب بازیکنان خارجی ذوب‌آهن پاسخگو باشد؟ گفت: با بازبینی شش مسابقه لیگ نوزدهم متوجه می‌شویم که تیم ذوب‌آهن هنوز ترکیب اصلی خود را پیدا نکرده است؛ چه کسی باید جوابگوی انتخاب بازیکنان خارجی باشد؟ اگر با توجه به صحبت‌های سرمربی ذوب‌آهن؛ واقعاً خلعتبری پنجاه‌درصد تیم است، پهلوان در سطح تیم ملی است و... چرا این بازیکنان در ترکیب اولیه تیم قرار ندارند؟

یزدخواستی با اشاره به اینکه نتایج ضعیف ذوب‌آهن پاسخگوی هواداران نیست، گفت: بهتر است منصوریان به‌جای بیان صحبت‌های کلیشه ای، در اندیشه مقابله با داشتن و تجربه مربیان باتجربه‌ای مثل قلعه‌نویی باشد. بهتر است یک نگاه به چهره غمزده هواداران اندک ذوب‌آهن پس از دریافت دو گل از سپاهان در ورزشگاه داشته باشیم، آیا این نتایج پاسخگوی وفاداری هواداران است؟

وی با اشاره به اینکه تغییرات مدیریتی در ذوب‌آهن باید در جهت بهبود شرایط تیم فوتبال باشد، خاطرنشان کرد: هوادار به دنبال برد تیمش به استادیوم می‌آید، تیم ذوب‌آهن نائب قهرمان آسیا و چند دوره لیگ برتر است، ضمن اینکه چند قهرمانی جام حذفی در کارنامه دارد. نباید فراموش کنیم که تغییرات مدیریتی در ذوب‌آهن به جهت بهبود وضعیت تیم فوتبال صورت گرفت. فوتبال خوب؛ مدیر، بازیکن و مربی خوب می‌خواهد.

مربیگری فوتبال یک شغل تخصصی است

این کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه مربی باید در طول مسابقه توانایی خود را به عرصه ظهور برساند، گفت: اطلاعات آماری قبل از مسابقه به نظر آنالیزور تیم بستگی دارد، مربی باید در طول مسابقه توانایی خود را به نمایش بگذارد. وقتی پست نورافکن در زمین تغییر می‌کند علت آن تغذیه بازیکنان سر زن سپاهان است؛ مربی فوتبال باید کاربلد باشد و بازیکن تغذیه‌ کننده را تحت‌ فشار قرار دهد. نورافکن دو پاس منجر به گل داده و خودش دو موقعیت تک‌به‌تک داشت، در دربی نورافکن، علی قربانی را در موقعیت یک در مقابل یک قرار داد.

وی با بیان اینکه در بازی روز گذشته نیمکت ذوب‌آهن در دیدار مقابل سپاهان چه دستوری برای مهار نورافکن صادر کرد؟ ادامه داد: هدف اصلی در فوتبال ایجاد موقعیت گل نیست بلکه تمام کردن حمله است. فخرالدینی بازیکن خوبی است ولی آیا می‌تواند از سر زدن کی‌روس جلوگیری کند؟ در صحنه گل دوم سپاهان کی روس بر روی سر فخرالدینی بلند شد و گل دوم را راهی دروازه کرد. این نتایج در شأن تیم فوتبال ذوب‌آهن نیست. مدیران ذوب‌آهن باید تدابیری بیندیشند تا گذشته نزدیک این باشگاه مساوی حال و آینده نباشد.

یزدخواستی با اشاره به این موضوع که تغییرات تکاملی در ذوب‌آهن صورت نگرفته است، گفت: باشگاه ذوب‌آهن باید بیاندیشد درگذشته با چه کادر فنی موفق بوده است. درست است که مدیریت دلیری کمکی به تیم فوتبال کرد ولی در آن زمان‌ روی نیمکت ذوب‌آهن مربی با دانش و بزرگی مثل منصور ابراهیم‌زاده حضور داشت؛ مربیگری شغل متخصص‌هاست.

کد خبر 392158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.