عامل پیشرفت چشمگیر NIKE چه بود؟

نایک (NIKE) برند مطرح جهان، توانست با کمک برنامه‌ریزی هدفمند به همراه مدیری توانا و تلاش زیاد جایگاه خود را حفظ و تقویت کند؛ این کمپانی در نظر دارد فروش خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد دلار در سال برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه خلاصه فصول کتاب "حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان" این بار به افشای راز پیشرفت برند شهیر نایک می پردازیم، رازی که بسیاری کارشناسان و تحلیل‌گران آن را توجه ویژه به "تحقیق، پژوهش و توسعه" عنوان می‌کنند.

"فیل نایت" طراح درونگرای کمپانی نایک بود که با ایده‌های خود باعث شد این برند در رقابت‌های صنعت کفش پیشرو باشد.

وی حسابداری بود که طراحی لگوی نایک را تنها در ازای ۳۵ دلار انجام داد؛ لگویی که معنای "همچو باد حرکت کن" را در دل خود مستتر دارد. "پارکر"، مدیرعامل حال حاضر نایک، هنگامی که این برند را تحویل گرفت، این کمپانی ورشکسته، بی‌سامان یا فقیر نبود بلکه شرکتی جا افتاده و موفق بود اما وظیفه پارکر پیدا کردن راه رشد آن بود.

امروز کفش‌های ورزشی نایک در طبقه‌بندی‌های چندگانه و به ویژه در "دو و میدانی"، بسکتبال و فوتبال پیشرو است. طبق گزارش‌هایی که اوایل سال ۲۰۱۶ منتشر شد، سهم نایک از بازار کفش‌های ورزشی ۶۲ درصد است. نایک یک ماشین عملیاتی است که به مدیریت منظم موجودی و تعامل زیرکانه با فروشندگان خود مشهور است. همچنین این شرکت به‌طور فزاینده‌ای در تعهدش نسبت به فن‌آوری در طراحی، تولید یا بازاریابی و همچنین تعامل با فروشگاه‌هایش شهرت دارد.

این شرکت به طور مداوم رشد ۸.۵ درصدی در میزان فروش سالیانه داشته و هدف‌گذاری فروش ۵۰ میلیاردی تا سال ۲۰۲۰ نشان دهنده این نکته است که ظرفیت رشد فروش بیش از ۱۰ درصد را نیز دارد. سود نایک در سال ۲۰۱۵ معادل سه میلیارد دلار بود که برابر با ۱۱ درصد فروش است.

رویکرد وسواس‌گونه پارکر برای خلق محصول که به " طراحی فکر" شهرت دارد، با استقبالی که از محصولات صورت گرفت، محبوبیتی فراوان پیدا کرد. پارکر به همان ویژگی‌های اولیه نایک وفادار مانده است. او هنوز روی دو خط تولید کفش‌های ورزشی که توسط "تینکر ملات فیلد"(طراح مشهور نایک) پایه‌گذاری شد کار می‌کند، یکی از این دو خط با "مایکل جوردن" ( نماد سخنگوی نایک) و دیگری با " هیروشی فوجی مارا" که محصولات سبک می‌سازد شناخته می‌شود.

به دلیل روحیه نایک برای افزایش رشد و رسیدن به هدف خود در سال ۲۰۲۰ میلادی، مجله فورچون، پارکر را به عنوان صاحب برگزیده کسب و کار برای سال ۲۰۱۵ انتخاب کرد.

پارکر چگونه به اینجا رسید؟

او می‌گوید: "از شبیه سازی‌های تصویری الهام می‌گیرد، در اتاق محل کارش واقع در ساختمان مک انرو ( دفتر مرکزی نایک با مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ متر مربع)." پارکر مهارت‌های مدیریتی خود را به سردبیری یک مجله تشبیه می‌کند؛ همانگونه که سردبیر با ویرایش مطالب زیردستان به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار و نوشته‌هایشان را پرورش دهند.

ویرایش کردن یک فرآیند دائمی در نایک است. بهترین محصولات نایک موجب خلق محصولات بعدی می‌شود. این کمپانی بخش‌هایی دارد که سودآور است، نظیر کفش‌های بسکتبال که هزینه تحقیقات شرکت را تامین می‌کند. مهارت‌های مدیریتی این مدیر توانا باعث شد تا "دیوید استرن" عضو برجسته ان بی ای در میزگردی با حضور پارکردر گردهمایی داووس سوئیس بگوید: "پارکر ظرفیت یک مارک برجسته را برای تاثیری فراتر از ستون فروش درک ‌می‌کند."

پار کر به عنوان رئیس، سخت‌گیرانه پیگیر امور است به گونه‌ای که " اندی کامپیون"، مدیر مالی ارشد نایک و همچنین مدیر اسبق دیزنی در این مورد می‌گوید: "سوالات پارکر اغلب یا خط دهنده‌ هستند و یا دستوری. او با این پرسش‌ها به مدیران قدرت می‌دهد تا خودشان پاسخ سوال را بیابند و بر اساس آن عمل کنند."

هدف شرکت نیز کاملا واضح و روشن است؛ "هدف شرکت، ارزان کردن الهام و ابتکار به همه قهرمانان در جهان است" و هنگام نوشتن کلمه قهرمان، نایک یک ستاره در کنار این واژه قرار می‌دهد.

نایک طیف متنوع قهرمانان را تقسیم بندی می‌کند و به هرکدام محصولات و خدمات خاص خود را ارائه می‌هد که از امتیازات بزرگ نایک محسوب می‌شود. این شرکت جهان را از نوع فعالیت‌های ورزشی تقسیم‌بندی می‌کند، به عنوان مثال این شرکت توانسته است با مطالعه مشتریان خود، متوجه شود که طرفداران گلف، چه خصوصیات مشترکی دارند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت، از زمانی که این تقسیم بندی‌ها انجام شده است ( سال ۲۰۰۸به بعد) تا کنون فروش نایک بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است.

در واقع نایک توجه روشمند و ویژه‌ای به چگونگی و نحوه فروش محصولاتش دارد.همچنین این شرکت از ظرفیت‌های درونی خود و بودجه بازاریابی‌اش که حدود ۱۰ درصد فروش این شرکت که از کل درآمد رقبای آن نیز بیش‌تر است، بهره گیرد تا راه خود را به سوی بازارهای جدید باز کند. بر اثر همین تلاش‌ها، نایک در حوزه فوتبال رتبه نخست در دنیا را داشته و حتی در آلمان نیز موفق شده است رقیب دیرینه خود، آدیداس، را نیز از میدان به در کند.

تحقیق و توسعه، یکی از عوامل پیشرفت نایک

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، نایک مبالغ سنگینی را هم برای توسعه فناوری‌های تولید کفش هزینه می‌کند. پارکر در این خصوص می‌گوید: "ما سرمایه‌گذاری برای ابتکارات را دو برابر کردیم تا بتوانیم بر آنچه اهمیت دارد تمرکز کنیم." نایک همچنین در اکتبر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد با شرکت "فِلِکس" در "سیلیکون ولی" قصد همکاری مشترک دارد.

بازاریابی دیجیتال

شیوه‌های بازاریابی نایک بیشتر دیجیتالی است، بنابراین موفق شد هزینه‌های چاپ و تبلیغات خود را به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد و این مبلغ را صرف بازاریابی دیجیتال کرد. بخش اصلی این تغییر، بهره‌گیری از ابزارهای نوین برای دسترسی مستقیم به مشتری بود. فروش نایک از طریق درگاه الکترونیکی در سال ۲۰۱۵، یک میلیارد دلار بوده و در تلاش است تا این میزان را تا سال ۲۰۲۰ به رقم هفت میلیارد دلار افزایش دهد. برنامه‌ای که نام آن در نایک، "مستقیم به سوی مصرف‌کننده" ثبت شده است.

پاداش ۳۰ میلیون دلاری

به دلیل اقدامت نایک تحت مدیریت پارکر، هیئت مدیره او را تشویق و به پاس زحماتش در رشد نایک پاداش ۳۰ میلیون دلاری به او پرداخت کرده است. پارکر می‌گوید: "همچنان به کار ادامه خواهم داد، اما بیشتر مانند یک زنگ تفریح به کار نگاه می‌کنم." او همچنین جمله الهام بخشی را درباره نایک به زبان می‌آورد که یک تمثیل ورزشی است؛ "در نایک، خط پایانی وجود ندارد"

خلاصه نویسی فصول دیگر این کتاب ادامه دارد ...

خلاصه های قبلی را در اینجا بخوانید:

کد خبر 391940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.