عجایب شهر/ باغ عمودی در بوگوتا

در مرکز بوگوتا، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان در کلمبیا، باغ عمودی زیبایی ایجاد شده تا کمبود فضای سبز شهر را جبران کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طرح باغ‌های عمودی یک جنبش کلاسیک در جهت تامین طراوت مناطق شهری بوده است که در چند دهه اخیر با استقبال زیادی روبرو شده است. حفظ تنفس شهری از طریق از میان برداشتن تاثیرات کربن، که در نتیجه فعالیت‌های بشر به وجود می‌آید، از اهمیت بالایی برخوردار است. مجتمع مسکونی بزرگی در شهر بوگوتا، پایتخت کشور کلمبیا، با ایجاد یک باغ عمودی بزرگ گام بلندی در راستای گسترش باغ‌های عمودی در سراسر جهان برداشته است.

مجتمع مسکونی ۱۱ طبقه‌ای سانتالایا، واقع در قلب شهر بوگوتا، پوشیده در گل‌ها و گیاهانی است که بیش از ۳ هزار متر مربع از مساحت مجتمع را به خود اختصاص داده است. تنها فضاهای خالی از گیاه در این آپارتمان بالکن‌ها، پنجره‌ها و دیوارهای بین آن‌ها است و به همین دلیل چشم‌اندازی بسیار زیبا به یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهر بخشیده است.

در باغ عمودی شهر بوگوتا، بیش از ۱۱۵ هزار گیاه کاشته شده است که این میزان گیاه اکسیژن مورد نیاز بیش از ۳ هزار نفر از ساکنان شهر را تامین می‌کند و می‌تواند تاثیرات مخرب کربن در این منطقه را خنثی کند. بدون شک یکی دیگر از تاثیرات مثبت این باغ عمودی نصب شده روی دیوار، عایق‌سازی ساختمان در مقابل گرما و سرماست، که همین امر منجر به استفاده کمتر از وسایل گرمایش و سرمایش می‌شود.

بیش از ۴۲ عدد سیستم آبیاری در محل کاشت گیاهان وجود دارد تا به طور منظم گیاهان را آبیاری کند و دو کارگر مسئولیت نگهبانی از مجتمع و رسیدگی به گیاهان را در سراسر روز به عهده دارند.

به گفته یکی از معماران، طراحی سیستم آبیاری، سیستم‌های گردش آب و همچنین انتخاب نوع گیاهان سخت ترین مرحله در پیاده سازی این پروژه بوده است. طراحان به منظور بهینه کردن مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن، سنسورهای رطوبتی-تابشی روی این باغ نصب کرده‌اند.

این روزها، ساخت باغ‌های عمودی در میان طراحان و معماران از استقبال بسیار بالایی برخوردار است. اگرچه باغ عمودی مجتمع سانتالایا بزرگ‌ترین پروژه جهان در این زمینه است، با این حال بلندترین باغ عمودی جهان در شهر سیدنی استرالیا، با ارتفاعی برابر با ۱۶۶ متر، واقع شده است. در این باغ عمودی، گیاهان تمام فضای ساختمان را در بر گرفته است و انتشار نور از لامپ‌های ال ای دی درهنگام تاریک شدن هوا، زیبایی منحصر به فردی به این ساختمان می‌دهد.

کد خبر 391912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.