طرح زائر خبرنگار در ایام اربعین اجرا می‌شود

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان اصفهان گفت: امروز به برکت وجود شیعیان اربعین به خوبی جا افتاده و این مسئله به مراسمی جهانی تبدیل شده است همچنین صداوسیمای استان اصفهان طرح زائر خبرنگار را در ایام اربعین اجرا می‌کند.

به گزارش ایمنا،  حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته از استان اصفهان ۱۷۵ هزار نفر به زیارت اربعین رفتند، اظهار کرد: امسال هفت هزار نفر به مکه مکره مشرف شده‌اند این در حالی است که پیش‌بینی ما برای تعداد زائرین اربعین به بیش از ۱۷۵ هزارنفر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مردم را با فلسفه اربعین به شکل حکیمانه و منطقی آشنا کنیم، تصریح کرد: اگرچه بسیاری با عشق به این سفر عزیمت می‌کنند، اما اگر از فلسفه و منطق این سفر آگاه باشند برای سلامت جسم و روح آنها مفید خواهد بود همچنین در روایات به این موضوع اشاره شده که پس از ۴۰ روز خودسازی، افراد به درجات عالی می‌رسند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری استان اصفهان با اشاره به حضور گسترده کشورهای مختلف در این مراسم تصریح کرد: کشورهای هند، بنگلادش، تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان و پاکستان در آئین اربعین شرکت می‌کنند که طی این مراسم وارد کشور ایران شده و از این مسیر به سمت عراق می‌روند همچنین ۱۹ کمیته در ستاد اربعین استان به زائران ارائه خدمت می‌کنند که این کمیته‌ها شامل مواردی چون کمیته فرهنگی، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته امنیت، امنیتی کمیته درمان و بهداشت و دیگر موارد است.

حجت‌الاسلام گرجی با اشاره به ممنوعیت‌های این سفر تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی، خانم‌های باردار، افراد دیابتی و دیالیزی نباید به این سفر بروند بسیاری در پی خدشه‌دار کردن این حرکت عظیم هستند، اما اهالی رسانه باید اطلاعات لازم را به مردم بدهند و آداب برخورد با میزبان را انتشار دهند تا وحدت را در این حرکت بزرگ ترویج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اربعین را به عنوان فرصت خودسازی، تربیت و تذهیب نفس نگاه کنیم، افزود: هرساله دو و نیم میلیون نفر از ایران به سمت عراق برای مراسم اربعین می‌روند و پیش‌بینی ما برای امسال سه میلیون نفر است همچنین لازم است زائران به مراقبت و امنیت خود توجه خاصی داشته باشند.

اربعین مراسمی جهانی است

همچنین محمدرضا قنبری، سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان اصفهان در این نشست تصریح کرد: در ایام اربعین کشورعراق به برخی از کشورها اجازه اخذ ویزا و ورود نمی‌دهند، اما اگر اتباع همان کشور در جمهوری اسلامی مستقر باشند، اجازه ورود به عراق را می‌یابند.

وی با اشاره به جلسه مقام معظم رهبری، با موکب داران گفت: مقام معظم رهبری طی جلسه‌ای که هفته گذشته با موکب داران عراقی داشتند، بر جهانی شدن اربعین تاکید کردند و گفتند "اربعین جهانی‌تر نیز می‌شود و " نگاه ما نیز باید به مسئله اربعین جهانی باش، مقام معظم رهبری همیشه می‌گویند باید جهانی فکر کنیم، جهانی برنامه‌ریزی کنیم و منطقه‌ای عمل کنیم. امروز به برکت وجود شیعیان اربعین به خوبی جا افتاده و این مسئله به مراسمی جهانی تبدیل شده است.

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه اصلی ما حفظ حرکت اربعین از نظر مادی و فرهنگ‌سازی است، تصریح کرد: امسال ۱۰۷ مجوز برای موکب‌های میان راه صادر شد که این موکب‌ها ۱۱۰ هزار نفر را اسکان می‌دهند از این تعداد ۳۶ موکب از اصفهان، ۲۵ موکب از آران و بیدگل و مابقی از شهرستان‌های دیگر است.

قنبری با بیان اینکه در هر وعده غذایی ۱۵۰ هزار پرس غذا از موکب‌های غذایی اصفهان تهیه و توزیع می‌شود، تصریح کرد: از بابت تغذیه و اسکان نگرانی نداریم همچنین فعالیت امدادی برای زائران توسط کمیته اعزام به ریاست سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان اصفهان در خصوص بیمه زائرین گفت: کارت‌های بیمه زائران در سامانه سماح با قیمتی بالغ بر ۲۲ هزارتومان صادر می‌شود تا زائرین تحت پوشش بیمه اربعین حسینی قرار بگیرند، این بیمه‌نامه شامل پرداخت غرامت فوت که برای فوت طبیعی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه تا سقف ۲ میلیارد و چهارصد میلیون ریال، پرداخت غرامت نقص عضو تا سقف دومیلیارد و چهارصد میلیون ریال، پرداخت هزینه‌های پرداختی درمانی تا سقف ۲۷۵ میلیون ریال است همچنین این بیمه از ۵۰ کیلومتری مرز عراق، تمام خاک عراق تا زمان برگشت به خاک ایران را شامل می‌شود.

قنبری با اشاره به کمبود دارو در مسیر حرکت زائرین گفت: ۱۵ فروند هلی‌کوپتر برای انتقال بیماران به مراکز داخلی در مرزها پیش‌بینی شده است داخل خاک عراق پوشش امدادی و درمانی به عهده هلال احمر است اما بحث آموزش موکب‌ها، تأمین دارو، تأمین پزشک و کادر پزشکی همه به عهده دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کمیته بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی است، در دانشگاه علوم پزشکی پک‌های علمی برای رعایت مسائل بهداشتی تهیه شده است.

وی از افزودن مرز خسروی به مرزهای خروجی سال گذشته خبر داد و گفت: این مرز از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب باز است همچنین مرزهای شلمچه، چذابه و مهران به صورت ۲۴ ساعته باز است.

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۷ هزار نفر از اتباع بیگانه از مرز ایران برای مراسم اربعین خارج شده‌اند که این تعداد امسال به ۱۰ هزار نفر رسید ۱۲ درصد از افرادی که برای مراسم اربعین رفتند اهل سنت بوده‌اند و تا کنون ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام شده‌اند که این تعداد در حال افزایش است.

طرح زائر خبرنگار در ایام اربعین اجرا می‌شود

همچنین محمدرضا شواخی، معاون فضای مجازی صداوسیمای مرکز اصفهان این مرکز در همایش مدیران اجرایی موکب‌های استان اصفهان در این نشست در خصوص برنامه‌های صدا وسیما در این ایام گفت: در بخش‌های تلوزیون، رادیو و فضای مجازی برنامه‌هایی تهیه شده است و نیروهایی برای تهیه برنامه‌های خبری مستقیم از مراسم اربعین اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه به مدت ۷ روز پخش زنده از کربلا در شبکه استان اصفهان داریم، تصریح کرد: همچنین ۵ مستند برای اربعین تهیه و پخش خواهد شد و بیش از ۱۰ هزار دقیقه برنامه پخش می‌شود.

وی افزود: امسال با ستاد اربعین طرح زائر خبرنگار راه‌اندازی شده است، هدف از این طرح نمایش حضور گسترده زائران امام حسین است در این طرح از هر موکب ۲ نفر معرفی شدند تا در فعالیت‌ها و برنامه‌های اربعین فیلم و عکس تهیه کنند.

شواخی تصریح  کرد: بسیج هنرمندان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز برای فعالیت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند همچنین در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ زائر خبرنگار اعلام آمادگی کردن و از هفته آینده پیج اینستاگرم و کانال سروش اربعین نیز راه‌اندازی می‌شود و اطلاعات اربعین را در این پیام‌رسان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

کد خبر 391546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.