۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
شهری در دامان زاگرس

گردشگری شهری از جدیدترین شاخه‌های صنعت توریسم است که کشورهای مختلف با ایجاد زیرساخت‌هایی به دنبال توسعه و بهره‌گیری از مزایای آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیران شهری به فراخور امکانات و شرایط اقلیمی و جاذبه‌های توریستی موجود در شهرها تلاش می‌کنند، زیرساخت‌هایی را برای جذب گردشگران ایجاد و آنان را با مناظر و مرایا، آثار تاریخی و آداب و رسوم شهر خود آشنا کنند. حضور گردشگران در شهرهای کوچک و کمتر شناخته شده با اهمیت‌تر است، زیرا مدیران این شهرها با بهره‌گیری از آن می‌توانند با معرفی بهتر شهر زمینه توسعه بیشتر آن را فراهم کنند.

ونک از شهرهای جنوبی استان اصفهان است که در سالیان اخیر برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است. برای اگاهی بیشتر از وضعیت صنعت توریسم در این شهر و طرح‌های مدیریت شهری در این ز مینه با «سیدمحمد صدری» شهردار شهر ونک گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین جاذبه‌های شهر ونک برای سرمایه‌گذاری در زمینه جذب گردشگر کدام است؟

با توجه قرار گرفتن شهر ونک در دامنه سلسله جبال زاگرس، دارای آب و هوای متنوع و معتدل و چهار فصل کاملا معین و مشخص و محسوس است. مزارع ارتفاعات بالای این شهر دارای آب و هوای سردتر و بخش‌هایی که در کف دره‌ها واقع شده دارای هوای گرمتری است. شهر ونک و مزارع شمس‌آباد ، تنگده، حنادر و کشتنگان از نقاط گرمتر و مزارع نخودان، کمانه، چمه ، اسفراهان و جسور از مناطق سردتر است. کوه دالان با ارتفاع سه هزار و ۳۰۰ متر، کوه اشینه و کوه سیاه در این منطقه قرار دارد.

در محدوده ونک بیش از یکصد چشمه کوچک و بزرگ جاری است. بعضی چشمه‌های این شهر به نام چشمه ناز، آب معدنی گوارا و بسیار خوب و سبک دارد. چشمه اوگر با خاصیت دارویی در مزرعه سرتنگ از زمین می‌جوشد و طعم گوگرد دارد و برای درمان بعضی ناراحتی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت گردشگری از طرف شهرداری در چشمه ناز ونک سرمایه گذاری‌های بسیاری در حوزه زیرساختی انجام داده انجام شده است.

با توجه به اینکه شهر ونک در محدوده جغرافیایی کوهستانی واقع شده است، هر شهروند ونکی حدود ۷۵ مترمربع سرانه فضای سبز دارد که نسبت به سایر شهرهای کوچک سرانه بسیار خوبی است، البته نیاز به برنامه‌ریزی برای توسعه فضای سبز در سال‌های آینده احساس می‌شود.

بهار آب‌های ونک چشمه‌هایی است که فقط در فصل بهار از زمین می‌جوشد و حتی برخی از آن‌ها برای مدت چند ساعت در روز در فصل بهار فعال و بقیه ایام سال خشک است. رودخانه‌ شمس‌آباد، گندمان و ونک در محلی به نام " آب ونک" قرار دارد. اشکفت‌ها که به غار دهانه بزرگ گفته می‌شود در کوه‌ها و ارتفاعات ونک به وفور وجود دارد. در این منطقه انواع گونه حیوانات پرندگان و حشرات مانند خرس و خرگوش و بز کوهی و شانه‌به‌سر و کبک و جغد وجود دارد.

گردشگری چه سهمی در اقتصاد این شهر دارد؟

جمعیت شهر ونک بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ کمتر از سه هزار و ۵۰۰ نفر است، البته در ایام مختلف این آمار کاهش یا افزایش می‌یابد؛ از این رو جمعیت پنهان گردشگری همچنین عشایر که از خدمات شهری بهره‌مند می‌شوند، باید در محاسبات عوارضی که به حساب شهرداری ونک واریز می شود، مورد توجه قرار گیرد.

لایحه بودجه این شهرداری در سال گذشته بر مبنای رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید که در سال جاری این رقم با حدود ۱۰ درصد افزایش به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ البته بیشترین درآمد شهرداری ونک وابسته به درآمدهای دولتی است، اما به نظر می‌رسد باید عدالت در تخصیص  عوارض با توجه به جمعیت پنهان گردشگری ونک برقرار شود.

از ابتدای امسال چه تعداد گردشگر به شهر ونک سفر کردند؟

آمار گردشگران در شهر ونک در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰ هزار نفر بوده که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها از از استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و شیراز بوده‌اند و سهم دیگر شهرهای کشور نیز حدود سه درصد برآورد شده است. نکته قابل توجه در مبحث گردشگری شهر ونک ورود تعدادی تور گردشگری خارجی به این شهر بوده که لازم است مسئولان استانی و کشوری توجه بیشتری نسبت به تکمیل زیرساخت‌های این شهر داشته باشند.

مدیریت شهری ونک چه اقداماتی برای پذیرش گردشگران انجام داده است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی شهر ونک موضوع گردشگری و ایجاد بوم‌گردی در آن است، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در این بخش می‌توانند با سرمایه‌گذاری نه چندان زیاد در مدت کوتاه سود بسیار خوبی در این راستا داشته باشند. در این شهر چندین مجموعه بوم‌گردی تاسیس و بهره‌برداری شده و در حال حاضر تقاضاهای تاسیس مجموعه بوم‌گردی رو به افزایش است که نشان از فرهنگ اصیل و بالای مردم این شهر و حمایت مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری سمیرم دارد.

شهرداری ونک نیز در نظر دارد ضمن حمایت از اینگونه مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در این حوزه ورود و در کنار این مجموعه‌ها تلاش کند تا با ایجاد چندین مرکز اقامتی، قطب گردشگری کوچکی در این شهر ایجاد کند؛ البته حمایت اعضاءشورای اسلامی شهر ونک نیز بسیار مؤثر بوده است، زیرا با حمایت از این پیشنهاد توانسته‌اند سرعت توسعه شهر در این حوزه را بیشتر کنند. منطقه عقدک نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد و مراکز بوم‌گردی "بابا ابراهیم" و "اشینه" این منطقه از سراسر کشور پذیرای گردشگر است.

طبق قانون متولی حوزه گردشگری در کشور، وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما همکاری و همیاری تمام ارگان‌ها با این وزارتخانه و همچنین شهرداری‌ها می‌تواند در ارتقاء سطح صنعت گردشگری کمک شایانی کند. مدیریت شهری نیز می‌تواند سهم مهمی در توسعه صنعت توریسم به‌ویژه در شهرها داشته باشد. شهرداری ونک نیز با کمک وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم توانسته گام‌های مثبتی در این راستا بردارد که البته کافی نیست و در برنامه‌های میان مدت و با همکاری دیگر ارگان‌ها به دنبال انجام اقدامات ارزنده‌تری در این حوزه هستیم.

شهر ونک استعداد پذیرش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و اجرای پروژه‌های مشارکتی را دارد و زیرساخت‌های گردشگری این شهر برای ورود سرمایه‌گذاران مهیا است و امکان بازگشت سرمایه و سوددهی مناسب در کمترین زمان وجود دارد.

در جریان سیل اخیر "چشمه ناز" که یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر ونک است دچار آسیب شد و بیش از ۸۰ درصد خسارت دید که مرمت آن با توجه به استقبال گردشگران در اولویت فعالیت‌های شهرداری این شهر قرار گرفته است. در حال حاضر با کمبود فضای مناسب و خدمات‌رسانی به گردشگران و نبود امکان تردد خودروهای خدماتی در تمام محوطه چشمه ناز مواجه هستیم.

کد خبر 391471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.