بیشترین و کمترین سالمندان در کدام استان های کشور هستند؟

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تعداد زنان تنهای سالمند سرپرست خانواده، در ایران بالا است که سازمان های حمایتی باید براین امر توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، علیرضا رییسی اظهار کرد: بسیاری از ناتوانی ها و بیماری هایی که سالمندان را گرفتار می کند، ناشی از عدم مراقبت و عدم رشد و تکامل مناسب در سنین پایین تر از جمله کودکی، جوانی و میانسالی است، لذا ضرورت دارد که سالمندی را فراتر از یک مقطع سنی و در یک فرآیند بنگریم.

وی درخصوص سیمای سلامت سالمندان، گفت: در طی سه تا چهار دهه گذشته، امید به زندگی ایرانیان از ۵۰ سال، به بالای ۷۰ سال رسیده است؛ به عبارت دیگر در زمان کنونی درصد افراد بالای ۵۰ سال با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی، درصد بالاتری دارد، امید به زندگی در مردان ۶۰ تا ۶۴ سال، ۲۱.۴ و در زنان ۶۰ تا ۶۴ سال، ۲۳.۴ سال است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۵ براساس آخرین آمار، ۹.۲۸ درصد جمیعت کشور، سالمند بوده اند که این میزان در حال حاضر، به ۱۰ درصد رسیده است، افزود: وضعیت در کشور به گونه ای است که تا ۳۰ سال آینده، شاهد افزایش جمعیت سالمند به ۳۰ درصد خواهیم بود، یعنی در ۳۰ سال آینده، از هر سه نفر، یک نفر سالمند است.

وی گفت: بیشترین آمار سالمندان در کشور، مربوط به استان گیلان و کمترین آمار به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درخصوص رشد جمعیت به سمت سالمندی خاطرنشان کرد: دو استان البرز و مازندران در مورد رشد جمعیت به سمت سالمندی رتبه بالاتری دارند و کمترین رشد سالمندی به استان گیلان اختصاص دارد.

رییسی درخصوص توزیع سنی سالمندی گفت: تعداد مردان سالمند به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۷.۶ درصد است. یعنی، تعداد مردان سالمند، ۲.۴ درصد از زنان سالمند کمتر است. نرخ مشارکت اقتصادی سالمندان ۱۲.۲ است، یعنی افراد سالمندی که هنوز نان آور خانوار هستند.

وی افزود: بیش از نیمی از خانوارهای زن سرپرست، زنان سالمند هستند. نکته قابل توجه این است که تعداد زنان تنهای سالمند سرپرست خانواده، در ایران بالا است که سازمان های حمایتی باید براین امر توجه ویژه داشته باشند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درخصوص دلایل عمده مرگ و میر سالمندان در کشور، خاطرنشان کرد: بالاترین میزان مرگ و میر در سنین ۶۰ تا ۶۹ سال در مردان و زنان، به ترتیب، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های کلیوی و سرطان ها است.

رییسی از رونمایی از سندملی سالمندان در نهم مهرماه خبر داد و گفت: این سند منجر به هم راستایی و هم افزایی بین سازمان ها و دستگاه های ذی ربط از جمله، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، شهرداری، بهزیستی و سازمان های مردم نهاد در حوزه سالمندان شده و نقطه عطفی برای خدمت رسانی دقیق، علمی و  بهتر به سالمندان محسوب می شود و با درنظرگرفتن وضعیت سیمای سلامت سالمندان بسیار کمک کننده خواهد بود.

کد خبر 391302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.