مسیر شهرداری‌ها در استفاده از ظرفیت بازار سرمایه روشن است

یک کارشناس تکنیکال بازار بورس و سرمایه گفت: بازار سرمایه و قانون اساسی کشور راه حضور شهرداری ها در بازار سرمایه، توزیع اوراق قرضه و مشارکت توسط آنها را باز گذاشته است و این شهرداری ها هستند که باید به حضور در آن‌ها تمایل داشته باشند.

محمد حسن نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ابزار های لازم برای بکارگیری ظرفیت بازار بورس و سرمایه در تامین مالی پروژه های شهرداری در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر شهرداری نمی تواند به صورت خودسرانه اقدام به فروش سهام در بازار بورس کند و باید ابتدا مجوز فعالیت در بازار سرمایه از طریق وزارت امور اقتصادی و دارائی، بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار را اخذ کند.

وی افزود: قانون، مسیر استفاده شهرداری ها از بازار بورس و سرمایه را به صورت کامل و دقیق تعیین کرده و این راه برای همه شهرداری ها باز است. شهرداری تهران در سال های گذشته استفاده زیادی از بازار بورس و سرمایه داشته و پروژه های عمرانی عظیمی همچون عباس آباد و نواب را از طریق فروش اوراق قرضه در بازار سرمایه تامین مالی کرده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور شهرداری ها در بازار سرمایه و تامین مالی پروژه های شهری از طریق این بازار مشروط به تمایل سیستم مدیریت شهری به مشارکت در بازار بورس است، تصریح کرد: راه برای شهرداری ها به عنوان پرچمدار سیستم مدیریت شهری در ایران باز است و باید خود این نهادها برای مشارکت در بازار سرمایه و تامین مالی پروژه ها پیش قدم شوند.

حسن نژاد اضافه کرد: اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار برای انتشار اوراق قرضه در بازار سرمایه از سوی شهرداری ها یک قانون است و نمی توان آن را نادیده گرفت زیرا هر شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بدون اخذ مجوز از نهاد های مذکور به توزیع اوراق قرضه در بازار سرمایه بپردازد. توزیع اوراق مشارکتی در بازار سرمایه به یک تضمین کننده مالی همچون بانک مرکزی نیاز دارد زیرا باید یک ضامن دولتی ضمانت کند که شهرداری پس از جمع آوری سرمایه های مردم در قبال آنها احساس مسئولیت می کند.

وی ادامه داد: مراحل دریافت مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار یک فرآیند اداری است اما این بروکراسی برای ضمانت سرمایه های مردم در بازار سرمایه لازم بوده و در حقیقت اجرای هر بروکراسی بد نیست.

این کارشناس تکنیکال بازار بورس و سرمایه با بیان اینکه شهرداری های اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، اهواز وکرج ظرفیت های مناسبی برای استفاده از بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های عمرانی خود دارند، خاطر نشان کرد: شهرداری های مذکور از درآمد عوارضی تقریبا مناسبی برخوردار هستند و از این رو می توانند استفاده صحیح از سرمایه مردم در پروژه های شهری را ضمانت کنند.

حسن نژاد افزود: شهرداری های کوچک درآمد های اندکی دارند و نمی توانند ضامن سرمایه های مردمی در بازار سرمایه باشند، از سوی دیگر پروژه های عمرانی شهرداری های شهرهای کوچک کشور به بزرگی پروژه های عمرانی شهرهایی همچون اصفهان و تهران نیست و از این رو نیاز به توزیع اوراق مشارکت و قرضه در بازار سرمایه ندارند.

وی یادآور شد: توزیع اوراق مشارکت و اوراق قرضه برای پروژه هایی لازم است که درآمد زایی قابل توجهی برای شهرداری داشته باشد که در این مورد می توان به تاسیس مراکز تفریحی همچون شهربازی و پارک آبی اشاره کرد.

کد خبر 391164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.