در سفر وزرای راه و صمت به اصفهان چه گذشت؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها سفر دو وزیر راه و صمت به اصفهان، ابلاغ بخشی از اعتبارات سفر رئیس جمهوری به زیرساخت شهرک‌های کشاورزی، تغییر نکردن نرخ بلیط قطار و هواپیما برای اربعین و تصمیم‌گیری در مورد فروش اوراق مالی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای شنبه و یکشنبه هفته‌ای که گذشت استان اصفهان میزبان دو وزیر راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت بود. روز شنبه درابتدای ورود این دو وزیر "پروژه‌های فرودگاهی" چندین ساله اصفهان به بهره برداری رسید که از جمله آن پایانه بارهوایی ( کارگو ترمینال ) به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان؛ در زمینی به مساحت بیش از دو هزار متر مربع و با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شامل سردخانه‌های زیر صفر و بالای صفر و انبار عمومی بود که به انتظار چندین ساله اصفهانی ها پایان داد. محمد اسلامی در ارتباط با فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گفت: "قرادادی با یک شرکت فرانسوی منعقد و مشکل تامین اراضی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان رفع شده‌ است و در آینده نزدیک برای توسعه این فرودگاه یک سیستم سرمایه‌گذاری جدید جایگزین خواهد شد."

همچنین رضا رحمانی در بازدید از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: "تولید ریل ملی مهم ترین اتفاقی است که در سفر امروز ما انجام می‌شود و جلسه ای برای توسعه صنعت ریلی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی در این زمینه، برگزار می‌شود. همچنین امروز کارگو ترمینال فرودگاه یکی از پروژه‌هایی بود که افتتاح شد، این پروژه مصوبه کارگروه صادارت غیرنفتی بوده است."

** با حضور وزیر راه و شهرسازی:

  • برای اولین بار در کشور از ریل قطارهای پر سرعت تولید ذوب‌آهن اصفهان رونمایی شد؛ اولین محموله ریل قطارهای پر سرعت (۶۰E۱) تولید ذوب‌آهن اصفهان با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده شد.

وزیر راه و شهرسازی پس از رونمایی از اولین محموله ریل قطارهای پر سرعت (۶۰E۱)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید باور کنیم توانایی این کشور و ذخایر این سرزمین به قدر کفایت دارای ارزش و توان افزا است تا بتوانیم مسائل کشور را با آن حل و فصل کنم.

  •   بازدید از پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران؛ وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از روند پیشرفت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی زمانی اتمام پروژه قطار سریع السیر را به دلیل چند عامل ناشناخته ای که در آن وجود دارد، نمی توانم اعلام کنم.

محمد اسلامی اظهار کرد: پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان یکی از پروژه های راهبردی در حوزه زیربنایی حمل ونقل است که از سال‌های پیش شروع شده و متأسفانه در این یک و نیم سال اخیر یا تقریبا دو سال اخیر مقداری با رکود مواجه شده بود البته یک وقفه هم در سال ۱۳۹۲ قبل از دولت یازدهم داشت. این پروژه برای ما اهمیت بسیاری دارد. خودمان را برای طولانی شدن این پروژه نمی‌بخشیم دولت و مسئولان استانی مصمم هستیم که این پروژه را سریعتر به بهره برداری برسانیم. در جلسه‌ای بعد از بازدید وزیر راه و شهرسازی از "پروژه قطار سریع السیر"،  اظهار کرد: وقفه هایی که به دلیل تغییر اختیارات اجرایی تا کنون ایجاد شده با سپردن اختیارات به شرکت ساخت که مسئول ایجاد سازه‌های حمل و نقل است، رفع خواهد شد.

  • بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه کنارگذر شرق اصفهان، محمد اسلامی در جریان این بازدید با بیان اینکه در مجموع پیشرفت این پروژه، حدود ۶۵ درصد است، قول مساعد داد که قرارداد این پروژه ظرف ۱۰ روز آینده بسته و مشکلات آن مرتفع شود.

وی گفت: برخی از مشکلات مدیریتی که از سوی سرمایه‌گذاران پروژه کنارگذر شرق اصفهان وجود داشت، برطرف شده است و با رفع سایر موانع این پروژه تا پایان بهار سال ۱۳۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

  •  وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی استان اصفهان گفت: در سال‌جاری پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی بر اساس اعلام پلیس راه کشور در ۲۴۱ نقطه دارای سابقه حادثه است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم این نقاط را در سال جاری با توجه به محدودیت‌هایی که داشت در اولویت قرار دهیم و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

محمد اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه وزارت راه و شهرسازی این است که کشور جاده‌های ایمن و استانداردی داشته باشد، اظهار کرد: از ۲۴۱ نقطه حادثه‌خیز که پلیس در خردادماه اعلام کرد تاکنون مشکلات ۱۲۰ نقطه برطرف شده و طرح‌های ۶۷ نقطه نیز در حال اجرا است.

  • بازدید وزیر راه و شهرسازی از شهر بهارستان که در خیل آن مسجد قائم با زیربنای دو هزار و ۶۰۰ مترمربع و مدرسه ۱۰ کلاسه دکتر سید محمد علی کامروا با حضور مسئولان شهر بهارستان، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

همچنین از متروی اصفهان- بهارستان نیز بازدید شد که معاون وزیر در ازتباط با آن گفت: مترو اصفهان- بهارستان وارد مرحله روسازی شده، بخشی از ریل‌گذاری انجام و بخشی از آن با استفاده از توان داخلی انجام شده است.

حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: اقدامات سیویل مترو اصفهان بهارستان انجام شده و مسائل تملک و معارضین که عموما زمان‌بر است نیز به پایان رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی: نیز قول مساعد داد که کاستی های شهر بهارستان به زودی رفع می شود تا زندگی بهتر و با کیفیت بیشتر برای ساکنان شهر بهارستان مهیا شود.

  • احداث ۱۰۸۰ باب مسکن طرح اقدام ملی در شاهین‌شهر کلید خورد؛ احداث یکهزار و ۸۰ واحد مسکن طرح اقدام ملی با حضور وزیر راه و شهرسازی در شاهین شهر، کلنگ زنی و طرح ۳۰۰ واحدی مسکن مهر خود مالک در شاهین شهر افتتاح شد.
  • همچنین وزیر راه و شهرسازی در آخرین برنامه حضور دو روزه خود در اصفهان از ۸۰۰ واحد مسکونی احداث شده در بافت فرسوده زینبیه اصفهان بازدید کرد.

این پروژه در حمایت از طرح‌های بازآفرینی بافت‌های فرسوده دراین منطقه با مشارکت بخش خصوصی انجام و تسهیلات آن از محل اعتبارات بافت فرسوده تامین شده است.

** با حضور وزیر صمت؛

  • جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری‌، برگزار شد.

رضا رحمانی در این جلسه در محل سالن نشست های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، با بیان اینکه نباید در بازار کمبود داشته باشیم، اظهار کرد: هدف ما در برنامه توسعه رونق تولید رسیدن حق به حقدار است و پروانه بهره برداری در تدوین قواعد جدید ملاک نیست.

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمی‌توان میزان صادرات سنگ‌آهن را به صفر رساند اما سیاست کلی دولت و کشور جلوگیری از خام فروشی در همه زمینه ها است.

وی افزود: گزارشی که مبنی بر خام فروشی به وزارت صمت ارائه شد دقیق نبود، تا یکی دو سال قبل ۲۳ میلیون تن سنگ آهن صادر می کردیم اما این میزان در سال ۹۷ به کمتر از هشت میلیون تن رسید که نشان دهنده جهت گیری دولت به سمت جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن و توجه به صنایع داخل است. نمی‌توان این میزان را به صفر رساند زیرا برخی از شرکت‌هایی که سنگ ‌آهن تولید می‌کنند قردادهایی دارند که بر مبنای آن باید تجهیزات جدید وارد کنند و ملزم به تامین ارز مورد نیاز خود هستند.

  •  مراسم تجلیل از واحد های نمونه صنعت و معدن استان اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس، فعالان بخش صنعت استان و روسای سازمان های دولتی امروز در محل سالن نگین سپاهانشهر برگزار شد.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موانع جزئی در راه صنعت وجود دارد و برنامه مفصلی برای خودکفایی در کشور داریم، گفت: در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، این مهم را نباید فراموش کنیم و برای وضعیت امروز صنعت باید روحیه جنگی داشته باشیم.

رضا رحمانی در آئین «تجلیل از واحدهای نمونه صنعت و معدن استان اصفهان»، اظهار کرد: استان اصفهان قطب صنعت کشور است و اگر بتوانیم تصمیمات تاثیرگذار در اصفهان بگیریم ۱۰ درصد صنعت کشور را توسعه داده ایم. صادرات برای ما راه نجات و یک نیروی پیشران است، اولویت ما صادرات به کشورهای همسایه است، اما نباید مایحتاج ضروری مردم به خارج صادر شود. بلکه باید از کالاهای مازاد صنعتی و معدنی کشور صادر بکنیم. صادر نکردن بهتر از صادر کردن کالای بی کیفیت است؛ نباید آبروی ایران و ایرانی را با صادر کردن کالای بی کیفیت ببریم.

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال استان اصفهان بیش از ۱۸۰ درصد در صادرات غیرنفتی پیشرفت داشته که در کل کشور بی نظیر است و با امکاناتی که امروز ایجاد شد این روند سرعت خواهد گرفت.
  • میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اصفهان رونمایی شد؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در آئین «رونمایی از میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور» گفت: ۷۸ میز توسعه صادرات کالایی در کل کشور وجود دارد، از این تعداد ۱۰ میز کالایی متعلق به استان اصفهان و با سهم تهران برابر است.

رضا رحمانی با بیان اینکه تمام مشکلات صنایع نساجی قابل رفع است و به داخل مرزهای کشورمان بازمی‌گردد. گفت: صنعت نساجی به سرعت در حال گسترش و توسعه است و اقدامات عظیمی در تهران و استان‌های کشور برای افزایش میزان تولیدات انجام شده است.

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص هپکو گفت: مجموعه اقدامات ستاد تسهیل رونق تولید ملی و مصوبات این نهاد اجرایی شده و می توانیم تا روزهای آینده شاهد حل و فصل مشکلات شرکت هپکو باشیم.

رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایمنا درباره بروز برخی از مشکلات در هپکو، اظهار کرد: تمامی مشکلات و معضلاتی که در مورد این شرکت به وجود آمده به صورت جامع و دقیق جمع بندی شده و سازمان خصوصی سازی کشور در این زمینه به تکلیف خود به صورت کامل عمل کرده است. یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان خصوصی سازی کشور تعیین یک مدیر مناسب برای این شرکت بود که خوشبختانه این انتصاب صورت گرفته است.

وزیر صمت گفت: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل رونق تولید، بانک ملی وظیفه داشت با تامین منابع مالی به حل و فصل مشکلات در این حوزه کمک کند که این بانک نیز به وظیفه خود عمل کرده و منابع مالی در حال پرداخت است.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** تفویض اختیارات وزارت صمت در پیچ وخم بروکراسی‌ها مانده است؛ رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه تفویض اختیارات وزارت صمت به تشکل ها در پیچ وخم بروکراسی اداری مانده است، گفت: باید دست روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت بازتر باشد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی در آئین «تجلیل از واحدهای نمونه صنعت و معدن استان اصفهان» با بیان اینکه اقتصاد کشور در شرایط جنگی قرار گرفته است، اظهار کرد: برای موفقیت در این جنگ اقتصادی به یک آرایش نظامی مناسب و حساب شده نیاز داریم و باید بدانیم که مسئولیت رونق گرفتن تولید و حمایت از صنایع تنها با وزارت صمت نیست. باید به صنعتگران بخش صنعت و معدن کشور که در این شرایط فعالیت می کنند نگاهی همچون نگاه به یک فرمانده نظامی داشته باشیم.

** مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، از ابلاغ ۷۷۷ میلیارد ریال از اعتبارات سفر ریاست جمهوری توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، برای کمک به زیرساخت شهرک‌های کشاورزی اعم از شیلاتی و گلخانه‌ای خبر داد.

** معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همانگونه که در سال های قبل اعلام کردیم نرخ پروازهای اربعین به نجف تغییری نکرده است و این موضوع می تواند برای افرادی که عازم زیارت هستند، تسهیلات ایجاد کند.

علی عابدزاده در حاشیه مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، با اشاره به اینکه نرخ پروازهای تهران- نجف بر اساس قیمت مصوب انجام می شود از تدوین شیوه نامه پروازهای خارجی خبر داد و اظهار کرد: نرخ پروازهای تهران- نجف همان دو میلیون و ۲۰۰ قیمت مصوبی است که اعلام شده است.

** مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: پیش فروش بلیط قطارهای ویژه اربعین از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه سوم مهرماه از طریق مراکز مجاز و به صورت آنلاین آغاز و مراکز مجاز می شود.

سعید رسولی اظهار کرد: برای سفرهای ریلی ویژه ایام اربعین حسینی امسال ۵۴ رام قطار روزانه در ۱۵ روز در قالب ۸۵۸ رام معادل ۴۳۶ صندلی در نظر گرفته شده است. هیچ افزایش قیمتی برای اربعین امسال در سفرهای ریلی اعمال نشده و نرخ‌ها طبق مصوبه سال جاری است.

** یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: مسئولان سعی دارند تا قوانین اقتصاد سنتی را برای اقتصاد دیجیتال نیز بکارگیرند. استفاده از قوانین بازارهای اقتصادی سنتی برای کسب‌و کارهای دیجیتالی نوعی آسیب زدن به آنها و فراموش کردن ظرفیت های‌ این حوزه است.

سبحان اکرام نیا در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: بی توجهی مسئولان به کسب و کارهای دیجیتالی مرگ زودرس این کسب و کارهای نوپا را در پی خواهد داشت و باید تا دیر نشده به فکر ساماندهی کسب و کار های دیجیتالی بوده و برای آنها کاری کنیم.

** رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پاداش بازنشستگان سال ۹۷، شامل فرهنگیان، دانشگاهیان و سایر ادارات دولتی تا پایان همین هفته کاملا تسویه و پرداخت می‌شود.

محمدباقر نوبخت با انتشار یک پیام توییتری، نوشت: " پاداش بازنشستگان سال ۹۷،  شامل فرهنگیان، دانشگاهیان و سایر ادارات دولتی تا پایان همین هفته کاملا تسویه و پرداخت می‌شود. همانطور که قبلا گفته بودم، نیمی از پاداش در هفته نخست شهریورماه پرداخت شد. پاداش بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در آینده نزدیک پرداخت می‌شود. "

** رئیس اتحادیه کباب و بریانی های اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز موجب تعطیل شدن واحد های صنفی کوچک بریانی فروشی شده است.

** امتناع بسیاری شرکت‌های دانش‌بنیان از ثبت مشخصات در نهادهای دولتی؛ یک کارشناس توسعه و برنامه ریزی اقتصادی گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان از ثبت نام و مشخصات خود در نهادهای دولتی هراس دارند زیرا نمی‌خواهند بابت اندک درآمدهای الکترونیکی و خدماتی مالیاتی بپردازند. دولت نباید با ایجاد قوانین سخت گیرانه در این حوزه موجب ترساندن سرمایه گذار شرکت های دانش بنیان شود.

احمدرضا سبزعلی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری قرار گرفته است، اظهار کرد: کشور ما در یک شرایط ویژه اقتصادی قرار دارد و این شرایط ویژه، فعالیت برای شرکت‌های دانش بنیان را تا حدودی سخت کرده است همچنین هیچ نهادی از دانش بنیان ها در برابر نیاز های فزاینده مالی که هر روز تعداد جدیدی از آنها متولد می شود، حمایت نمی کند.

** معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه ۴۹ مجتمع‌ رفاهی خدماتی در استان اصفهان در حال بهره‌برداری است، گفت: استان اصفهان از نظر مجتمع‌های رفاهی خدماتی در حال بهره برداری، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

** مدیرعامل شرکت توسعه توکا با بیان اینکه اصفهان مدیرپروری می‌کند، گفت: نقدشوندگی بالای سهام شرکت‌های اصفهان تنها به دلیل ترسیم نقشه راه جامع و استراتژیک توسط مدیران کلان استانی است که سهم بزرگی در دستیابی به این موفقیت‌ها دارد.

فاطمه سادات هاشمی فشارکی اظهار کرد: تحولات بازار سرمایه در سال گذشته و سال جاری بسیار چشمگیر بوده است، از جمله ارزش بازار که در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۹۱ هزار میلیارد تومان بوده اما در شش ماه ابتدای سال جاری برابر با یک میلیون و ۳۱۳ هزار میلیارد تومان شده و بیشتر از یکسال گذشته است. سهم استان اصفهان در این آمار برابر با ۱۸ درصد از سهم آمار مربوط به سال ۹۷ بوده است و اگر کل سرمایه گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های استان اصفهان از جمله فولاد مبارکه و سایر شرکت‌ها را به آن اضافه کنیم، به حدود ۲۰ درصد از سهم مربوط به آمار سال ۹۷ می‌رسیم. بنابراین حدود یک پنجم از بازار بورس و فرابورس ایران مربوط به استان اصفهان است.

** مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: از محل صرفه جویی با حذف قبوض کاغذی و حفظ منابع ملی، هدایایی از جنس نوشت افزار برای تعدادی از دانش آموزان شهرستان اصفهان تهیه شده که شاید ارزش مادی زیادی نداشته باشد اما از نظر معنوی بسیار ارزشمند است زیرا از محل حفظ منابع ملی تهیه شده است.

حمیدرضا پیرپیران در مراسم اهدا لوازم التحریم خریداری شده با هزینه حذف قبوض کاغذی به دانش آموزان کم برخوردار منطقه دارک اصفهان، اظهار کرد: سرمایه گذاری اولیه برای تولید نیروی برق، راه‌اندازی نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع و انتقال برق هزینه بسیار سنگینی دارد. اگر از منابع درست مصرف کنیم، می توانیم از محل این صرفه جویی هزینه‌ای بهینه داشته باشیم.

** مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان افتتاحی سال ۱۳۹۸ خبر داد.

محمد حسن مرادی از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان افتتاحی سال ۱۳۹۸خبر داد و گفت: برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال ۱۳۹۸، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات در پایان سال پنجم ۸.۹۷ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهر تهران، ۶.۵۸ برابر حداقل واریزی ماهیانه در شهرهای بزرگ و ۵.۰۲ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرهاست.

** عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: دولت می‌تواند برای حل مشکلات صنایع کوچک، آنها را در قالب شبکه‌سازی هدایت و مدیریت و در خوشه‌های ایجاد شده، واحدهای ویژه تحقیق و توسعه تاسیس کند.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: صنایع کوچک عمدتا به صنایعی گفته می شود که تعداد کارکنانش کمتر از ۱۰ نفر باشد. این صنایع به نوعی در مقایسه با صنایع بزرگ اشتغال زایی، انعطاف و تاسیس راحت تری دارند همچنین می توانند در حکم پیمانکاری های فرعی مسئولیت پذیرفته و در حلقه های مربوط به زنجیره ارزش نقش داشته باشد.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مجوز پروازهای اربعین برای شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است، گفت: با توجه به تعیین نرخ بلیط پروازهای اربعین، با هر گونه گران‌فروشی در نرخ بلیت برخورد می‌شود.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد که به درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای صدور مجوز پروازهای فوق‌العاده اربعین نیز پاسخ دهد. ملاک صدور مجوز پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی، توان عملیاتی شرکت‌ها، رعایت دقیق اصول ایمنی و ظرفیت آنها است.

** مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ارائه مجوزهای پروازی برای ایام اربعین هنوز ادامه دارد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی از هم اکنون اجازه دارند بلیت پروازهای اربعین را برای بازه زمان ۲۰ تا ۳۰ مهر ماه به فروش برسانند.

** مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برای اجرای فاز دوم خط ریلی اصفهان - شهرکرد ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است. در دولت دوازدهم احداث هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر چهارخطه در کشور آغاز شده و هم‌اکنون در دست اجراست.

خادمی با اشاره به اینکه ۳۰ طرح ریلی در کشور در دست اجراست، افزود: در دولت دوازدهم نیز سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر احداث خط ریلی در کشور آغاز شده و ۹۳ کیلومتر از این میزان مختص خط ریلی اصفهان - شهرکرد است. سالانه ۱۲۰۰ کیلومتر محور چهار خطه در کشور احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

** مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان‌ها استانداردهایی وجود دارد، اما به دلیل نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع در قوانین ساخت‌وساز، تقریبا کمتر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.

نوید مسائلی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه داشتن کمترین هدررفت انرژی مستلزم توجه و سختگیری بیشتر مسئولان در اجرای قانون و سپس فرهنگ سازی است، اظهار کرد: با توجه به ارزان بودن سوخت در کشور، بهینه مصرف کردن انرژی و بهینه سازی ساختمان‌ها آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد، در صورتی که ساختمان‌ها در مقایسه با حمل ونقل، کشاورزی و صنعت بزرگترین بخش مصرف کننده انرژی هستند و ۳۷ درصد هزینه های ناشی از تولید دی اکسید کربن را به خود اختصاص می دهند.

** هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، در مورد فروش اوراق مالی اسلامی تصمیم‌هایی اتخاذ کرد؛ بر اساس این تصویب‌نامه، وزارت اموراقتصادی و دارایی موظف است به نیابت از دولت و مازاد بر سقف پیش‌بینی شده در بند (ن) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، به منظور تأمین اعتبارات مورد نیاز حداکثر تا مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کند.

این تصویب‌نامه سازمان برنامه و بودجه کشور را به عنوان متعهد تأمین و تخصیص اعتبار، مکلف می‌کند که اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار اوراق موضوع این تصویب‌نامه را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی و خزانه‌داری کل کشور با اولویت بر تمامی پرداخت‌ها نسبت به تسویه آن اقدام کند.

کد خبر 391106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.